BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Riválisának csődje repítette magasba a TUI-t

Az európai piacvezető utazásszervező rekordbevétellel zárta a negyedévet, ebben a konkurens FTI csődje miatt hozzá kényszerűségből átpártoló ügyfelek is segítették. A TUI a pandémia előtti szintekre emelte utasforgalmát, a részvényárfolyama azonban még nem kezdte meg a nagy utazást.

A pandémiát követően az üdülési kedv töretlenül nő, ennek megfelelően az erős bástyákkal rendelkező utazásszervezők is egyre jobb eredményekkel rukkolnak elő. A szektor európai éllovasa, a német TUI például az erős nyári szezonnak köszönhetően 37 százalékkal nagyobb, 232 millió eurós üzemi eredménnyel büszkélkedett a szerdán publikált negyedéves gyorsjelentésében, azaz 15 millió euróval lőtt túl az LSEG elemzői konszenzusán. 

TUI
Várakozó utasok a Schiphol repülőtér TUI-pultjánál az ominózus CrowdStrike-szoftverfrissítés miatti globális leállás idején / Fotó: ANP via AFP

Bár az augusztus második fele és az újabban mindig erős vénasszonyok nyara még hátravan, már egyértelműen kijelenthető, hogy a turisztikai ágazatban a rendelések volumene felülmúlta a koronavírus-járványt megelőző utolsó év, azaz 2019 rekordjait – írja a Reuters

Kockázati tényezők nehezítették a TUI dolgát

Igaz, az idei nyárnak a tavalyinál kevésbé vérmes reményekkel vágtak neki a piaci szereplők, a gazdasági bizonytalanságok, háborúk és geopolitikai feszültségek miatt sokan átgondolták terveiket, de végül is nem mondtak le a nyaralásról. Számos más tényező is tetézte a gondokat, elég

  • a légi közlekedésben tapasztalt fennakadásokra,
  • a megnövekedett igényekkel lépést tartani nem tudó repülőgép-szállításokra,
  • a légi irányításban fellépő anomáliákra,
  • az üzemanyagok drágulására
  • és az emelkedő jegyárakra gondolni. 

Ehhez hozzátette a magáét az európai piac harmadik legnagyobb utazásszervezőjének június elején bejelentett csődje. A szintén német FTI csoport a pandémia idején roppant meg, s azóta sem tudott talpra állni, sanyarú helyzetében pedig partnerei előre fizetést követeltek tőle, amit már nem tudott finanszírozni. Pedig a német állam a Lufthansához és a TUI-hoz hasonlóan az FTI-nek is mankót tett a hóna alá, ám 

az 595 millió eurós visszatérítendő működési támogatásra alighanem keresztet vethetnek a berlini pénzügyminisztériumban.

Mindenesetre az utasok kártalanítása folyamatban van, erre a 2019. szeptemberi Thomas Cook-csőd rossz tapasztalataiból okulva létrehozott utasbiztosítási alap nyújt fedezetet. 

A TUI rárepült az FTI hoppon maradt ügyfeleire – vagy fordítva

A világszerte 11 ezer embernek munkát adó FTI rengeteg ügyfele a csőd miatt nyári élmények nélkül, hoppon maradt, a gyorsan ébredők viszont lecsaptak a konkurensek, köztük a TUI még elérhető ajánlataira, ami vissza is köszönt már a mostani számokban is. 

Aircraft & Aviation StockNewcastle International Airport
A TUI közel 150 tagú repülőgépflottával rendelkezik / Fotó: NurPhoto via AFP

A kereslet mellett a még mindig magas infláció is közrejátszott abban, hogy a TUI bevétele 9,5 százalékkal, 5,79 milliárd euróra nőtt üzleti évének júniussal zárult harmadik negyedében. Külön említésre méltó a tengeri hajós turizmus fellendülése, amihez a férőhelyek 11 százalékkal megnövekedett száma is hozzájárult. Ez a divízió 43 százalékkal több, 91,4 millió eurós üzemi nyereséget tudott felmutatni.

A 67 ezer főt foglalkoztató TUI megerősítette az októberrel záruló 2024-es üzleti évre vonatkozó, áprilisban ismertetett tervszámait. Ennek megfelelően a tavalyi, 20,66 milliárd eurós bevételt 10 százalékkal, a 977 millió eurós üzemi nyereséget pedig 25 százalékkal teljesítenék túl. A kedvező gyorsjelentésre a nyitásban 4,3 százalékos erősödéssel reagált a TUI árfolyama a frankfurti tőzsdén. 

Mint ismert, a brit piacon is erős pozíciókkal rendelkező utazásszervező a még nagyobb forgalom érdekében júniusban „hazavitte” a részvényeit Londonból, ezt még február közepén szavazta meg a társaság közgyűlése. 

A cég számára a brit First Choice Holidays utazási iroda 2017-es akvizíciójakor az ügylet engedélyezésének feltételéül szabták a londoni tőzsdei bevezetést, ez indokolta a kettős jegyzést. A váltást indokolta az is, hogy a részvénykereskedés 77 százalékban már eleve a frankfurti tőzsdén zajlott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.