BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kész csőd a zöldülés az üzemanyaggyártásban

Drága a bioüzemanyag, és nem is termelnek eleget belőle. A tiszta üzemanyagot gyártó cégek a mesterségesintelligencia-fejlesztések nyomán elszaporodott adatközpontokkal versenyeznek az energiaforrásokért az Egyesült Államokban, amit már nem bírnak el az atomerőművek és a megújulók. A fosszilisenergia-termelés meg paradoxon lenne.

Pénztemetők lettek a hidrogénnel és a bioüzemanyaggal kapcsolatos projekteket felkaroló startupok, melyek azzal kalapoztak a befektetőknél, hogy majd tiszta üzemanyaggal látják el a repülőgépeket, a hajókat és teherautókat. Nagyon úgy tűnik, hogy a vártnál is nehezebb lesz az amerikai gazdaság leválása a kőolajról és a földgázról.

Storage,Tanks,With,Hydrogen.,Green,Hydrogen,Factory,Concept
A tiszta üzemanyagok gyártói az adatközpontokkal versenyeznek az energiáért / Fotó: Shutterstock

Az izgalmas korai befektetések nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket

– mondta Andy Marsh, a Plug Power vezérigazgatója. Cége az elsők között nyitott az Egyesült Államokban zöldhidrogént előállító üzemet, amely a fosszilis tüzelőanyagok potenciális helyettesítője az acélgyártásban és a vegyiparban.

A Plug Power részvényei több mint 90 százalékot zuhantak

az amerikai klímavédelmi törvény két évvel ezelőtti elfogadása óta. A Gevo bioüzemanyag-startup részvényei pedig 80 százalékot szánkáztak ugyanezen időszakban.

Az iparági kudarcok kioltották a klímatörvény elfogadása után támadt optimizmust. Az emelkedő költségek kitolták a projektek ütemtervét, s megnehezítették a vállalatok számára a forrásszerzést. Míg a washingtoni adminisztráció az adójóváírásokkal késlekedik, tovább nehezítve a cégek életét. 

Van, aki már úgy gondolja: lőttek a kibocsátási céloknak

Tiszta üzemanyagok nélkül az amerikai vállalatok kibocsátása várhatóan emelkedik, veszélyeztetve az Egyesült Államok éghajlati céljainak elérését. Olyan ágazatok számítottak az új üzemanyagokra, mint a légi közlekedés és a hajózás, melyeknek nem jelent megoldást a szél- és a napenergia, valamint az akkumulátorok.

Az Air New Zealand az első légitársaság, amely visszavonta 2030-as kibocsátási célját, arra hivatkozva, hogy korlátozott az alternatív sugárhajtómű-üzemanyagok elérhetősége.

A LanzaJet hamarosan megkezdi a termelést egy georgiai üzemben, amely az elsők között kínál fenntartható repülőgép-üzemanyagot az Egyesült Államokban. Az építkezés végül sokkal drágább lett, mint amire a vállalat számított. A vállalat 

etanolból készült repülőüzemanyaga támogatás nélkül kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag.

A tiszta üzemanyaggal kapcsolatos projekteket megviselték a magas kamatlábak, az ellátási lánc zavarai és a villamosenergia-hálózat költséges korszerűsítése, ami felhajtotta a villamosenergia-árakat.

Paradoxonként hat, de a tiszta üzemanyagot gyártó cégek a mesterségesintelligencia-fejlesztések nyomán elszaporodott adatközpontokkal versenyeznek az energiaforrásokért, s a megnövekedett energiaigényt nem fedezik a megújulók és az atomerőművek. Ezért szóba került a fosszilis erőművek újraindítása.

MFB ESG
 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.