Akár negyedével is csökkentheti a Mol piaci értékeltségét a Barátság kőolajvezetéken érkező orosz olajszállítás esetleges leállása az Erste kalkulációi szerint. A bankház a múlt pénteki ukrán bejelentést követően számolta ki, hogy milyen következményekkel járhat a lépés a magyar olajtársaságra nézve.
Az orosz olajellátás leállása az Erste becslése szerint 20-25 százalékkal, azaz részvényenként 500-750 forinttal csökkentené a Mol értékelését.
Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője úgy véli, az orosz olajról való leválás a Mol jelenlegi 3 milliárd dollár feletti éves tisztított eredményét (EBITDA) 2-2,4 milliárd dollárra csökkentené, mivel az orosz olaj hordónként 5-10 dollárral olcsóbb a tengeri kőolajnál, és a szállítási költség is valamivel drágább lehet, ha a Barátság kőolajvezeték helyett az Adriai-tengeren keresztül jut el a magyar olajcég finomítóiba.
Ellátásbiztonsági problémákat mindezzel együtt nem lát a bankház idehaza, mivel a Mol finomítói továbbra is üzemelnének, a termékimport pedig növelhető lenne a külpiacokról. A magyar kiskereskedelmi árak azonban valószínűleg 5-10 százalék körüli mértékben nőnének a nagyobb és drágább termékimport miatt.
Az Erste elemzői jegyzetében kiemeli, hogy a Mol már évek óta készül a Barátság kőolajvezetéken történő olajszállítás megszűnésére. Ha ez most következne be, akkor a cég két belső finomítójának kapacitáskihasználtságát 80 százalékra kellene csökkenteni, az ellátást pedig az Adria-kőolajvezetékről tudná biztosítani. A társaság jelenleg 11 millió tonna orosz kőolajat vásárol éves szinten, az Adria felől évi 8 millió tonnát lehet beszállítani. A Mol 2026-ra készül majd el azokkal a projektekkel, amelyek biztosítják, hogy teljes mértékben ellátható legyen az Adria felől. A hazai olajvállalat idén állapodott meg a horvát Janaffal az Adria-kőolajvezeték használatáról, összesen 2,2 millió tonna beszállításáról szól az alku, amit jövőre 8 millió tonnára kellene bővíteni. Ennél többet is tud az Adria szállítani, de ehhez a Janaf részéről is beruházásokra van szükség.
A befektetőkre alaposan ráijesztett az ukrán elnöki tanácsadó múlt pénteki nyilatkozata, melyben először arról beszélt, hogy Ukrajna 2025. január 1-jétől leállítja az olajszállítást a Barátság vezetéken. A magyar olajtársaság árfolyama közel 6 százalékos mínuszban is járt pénteken, ahonnan azonban vissza tudott kapaszkodni a kurzus a nap végére, miután Mihail Podoljak úgy módosította nyilatkozatát, hogy az orosz Transznyefttyel való szerződés lejártáig, vagyis 2029 végéig biztosítható az orosz olaj szállítása a vezetéken.
A befektetői megkönnyebbülés a hét elején is érzékelteti hatását, a Mol kurzusa 0,7 százalékkal drágult a hétfői kereskedés első másfél órájában. Ezzel ismét a csütörtöki záróár felett jár a jegyzés, vagyis a Mol hamar ledolgozta a szállítási problémákról szóló hírek miatt elszenvedett esést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.