A világ második legnagyobb autógyártó csoportja után a negyedik is újabb rossz hírrel keserítette el részvényeseit. A Volkswagen szombaton, három hónapon belül másodszor csökkentette az idei évre várható üzemi profitmarzsát – ezúttal 7-ről maximum 5,65 százalékra – a Kínára visszavezethető problémák miatt, míg a Stellantis a hétfő reggel kiadott közleményében tette ugyanezt.
A francia-olasz-amerikai óriásvállalat a kínai elektromos autók dinamikus térnyerésének piacerodáló hatásaira figyelmeztetett, egyúttal a globális autópiacon tapasztalt negatív folyamatokra is utalt. Az utóbbiak a második fél évben felerősödnek, emiatt a Stellantis a korábbi két számjegyű tartományból az 5,5–7 százalékos sávba húzta le éves kiigazított üzemi haszonkulcsát.
Az eredetileg pozitív előjellel jellemzett ipari cash-flow pedig a mínusz 5 és mínusz 10 milliárd euró közötti tartományba eshet. A Stellantis szerint a hatalmas túlkínálat is nehezíti az ágazat szereplőinek dolgát, elég arra utalni, hogy a Volkswagennél félmilliónyi autó legyártására nem volt szükség az idén, miközben a kapacitásokat fenn kellett tartani.
Egészen eddig, hiszen a német autóipar zászlóvivőjénél pár hete jelentették be, hogy gyárbezárások és ezzel együtt elbocsátások is várhatók. A szakszervezetekkel csütörtökön kezdtek tárgyalni, a megegyezés esélye azonban távolinak látszik.
A hat németországi egységből négynek a jövője biztos csak, de arra sincs garancia, hogy az emdeni és az osnabrücki gyár várható bezárása mellett további lépések megtétele nélkül stabilizálható lesz a konszern helyzete.
A profitfigyelmeztetésben a Stellantis nem csak az Európát autóikkal letámadó kínaiakra tér ki, a vállalatvezetés az észak-amerikai üzletágnál erős kézzel tesz rendet, az ehhez szükséges intézkedésekről azonban most nem ejtettek szót. Mint ismert, az év elején a Stellantis részvényesei az Egyesült Államokban beperelték az ott
márkákat forgalmazó autógyártót, azzal vádolva a vezetést, hogy félretájékoztatták őket a növekvő eladatlan készletek nagyságáról és más, a cég profittermelésével összefüggő témában is becsapták őket. Minderre a gyatra amerikai számokat közlő negyedéves gyorsjelentés világított rá.
A részvényeseket pedig az ezt követő árfolyamesés miatt nem realizált veszteség érte. A Stellantis megkezdte az amerikai üzletág „renoválását”, augusztusban például bejelentette, hogy akár két és fél ezer munkást is elbocsát a Detroit melletti összeszerelő üzeméből, mivel leállítja a Ram 1500 Classic pickup gyártását.
Ez sem lesz egyszerű menet, a múlt héten Shawn Fain, a United Auto Workers (UAW) ágazati szakszervezet elnöke figyelmeztette is Carlos Tavarest, a konszern vezérigazgatóját, hogy tartsa be a cég és a munkavállalók közötti szerződésben foglaltakat, mert ha nem, akkor sztrájkokkal kényszerítik rá erre.
A UAW hamarosan felméri a sztrájkhajlandóságot a Stellantis-dolgozók körében.
Fain tudomása szerint a Dodge Durango városi terepjáró (SUV) gyártását is áttelepíteni tervezi a cég Detroitból a határ túloldalára, a kanadai Ontario államban lévő Windsorba, mindössze pár kilométerrel távolabbra.
A helyzet tehát fokozódik, ahogy a tőzsdén is, ahol a profitfigyelmeztetésre válaszul a Stellantis részvényárfolyama több mint 12 százalékos zuhanással nyitotta a napot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.