Az azonban inkább figyelemre ad okot, hogy ilyen esetekben, amíg a gyógyszerekből hiány van, az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatósága (FDA) megengedheti a másolt változatok előállítását. Idén nyáron az FDA szóvivője, Amanda Hils arról nyilatkozott, hogy nyilvántartásuk szerint 2022 márciusa óta hiány van a Lilly és a Novo Nordisk által gyártott súlycsökkentő gyógyszerekből.
A pontos szabályozás ilyen esetekben tagállami szinten dől el, és az elvek szerint tömegtermelésre és országos terjesztésre nem állhat át egy gyógyszertár sem, csak a saját betegeik igényeit elégíthetik ki.
Ám így több patika az Egyesült Államokban is kihasználja a lehetőséget, amily rendkívüli veszélyeket rejt: sem az összetételről, sem az értékesítési adatokról, sem a mellékhatásokról nem kell jelentéseket küldeni.
Ennek a „világosszürke” piacnak a mérete nehezen meghatározható, de a sokkal olcsóbb másolatok egyre inkább rontják az eredeti szabadalommal rendelkezők üzletét.
Így már jobban érthető, hogy
néhány héttel ezelőtt az Eli Lilly miért „ment a folyamatok elé”, amikor 399 dollárra, a korábbi felére szállította le Zepbound nevű gyógyszere egy hónapra elegendő adagjának az árát, ha receptre írják fel.
A teljes, nem receptes árat a nem biztosított betegeknek havi 1000 dollárban határozták meg. Ez az olcsóbb változat kevésbé kényelmes, a betegeknek maguknak kell feltölteniük az autóinjektoros tollakat, és csak a LillyDirecten lehet beváltani a receptet. De akárhonnan is nézzük,
jó a gyártónak, amely a túlkereslettel küzd, és jó a betegnek, aki megbízható és olcsóbb gyógyszerhez jut.
A Lilly esetében a tollak voltak a szűk keresztmetszet, ezért ez radikális lépésnek tűnik a Novo Nordiskkel szemben, akik a hatóanyag előállításának korlátaival küzdenek.
Az oligopóliumok, akármilyen magas marzzsal is működnek, szabadon versenyző piacon ritkán tarthatók fenn tartósan szabályozói támogatás vagy más belépési korlát nélkül. Ez a folyamat a fogyasztószerek piacán is megindul, az elemzői konszenzus szerint két, legfeljebb három év, és jönnek majd a versenytársak. Ők valószínűleg olcsóbban kínálják majd a fogyást, és beépíthetik az izomvesztést megelőző kiegészítő termékeket is a palettába. Tehát az Eli Lilly elébement az elkerülhetetlennek, miközben már a következő generációs fogyasztószeren is dolgozik.
A piac döbbenetes méretű. A Julius Baer összefoglalója szerint már most 50 millió betegnek van elméleti hozzáférése a GLP1-szerekhez, de csak hárommillióan jutnak majd hozzá a Lilly vagy a Novo Nordisk készítményéhez.
2030-ra már egymilliárdos piacot vizionálnak, és az első, hivatalosan is jóváhagyott konkurens termékek 2027 előtt valószínűleg nem kerülnek majd ki.
A fogyasztószerek újabb és újabb pozitív hatásairól havonta jönnek értesítések. Meg kell azonban jegyezni, hogy ugyanilyen hirtelen érkezhetnek negatív információk is esetleges mellékhatásokról vagy akár súlyos következményekről – egy ilyen úttörő piac mindig nagyon kockázatos. Az is előfordulhat, hogy az európai vagy amerikai felügyeleti szervek vagy kormányok szabályozni kívánják a jövőben az eladási árat, így a nyereségesség jelenlegi mértéke egyáltalán nem biztosított 2027-ig.
A Lilly a fentiek alapján megfontolandó választás lehet jelenlegi árazottsága mellett is egy hosszú távra épített portfólióban. Bár most épp ismét új csúcsokhoz közel kereskednek a részvénnyel, a szektort jellemző magas volatilitást érdemes lehet kihasználni a jövőben beszállási pontként. Azonban ne feledjük el, a múltbeli teljesítmény nem jelent semmilyen garanciát a jövőre nézve.
A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel és azt a PFN Prestige Financial Zrt., az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.