BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bukta profitcélját a kínai konkurensekkel viaskodó H&M

A feltörekvő kínai e-kereskedelmi riválisok forgalomelszívó hatását saját bőrén érzi a svédek divatkereskedelmi óriásvállalata. A H&M azonban felveszi a kesztyűt, s újabb tervekkel áll elő piaci pozíciójának megszilárdítására.

Átaludta a harmadik negyedévet a Hennes & Mauritz (H&M), amely legtöbb mutatójában az egy évvel korábbihoz hasonló vagy gyengébb számokat produkált. A svéd divatkereskedelmi óriásnak a még mindig túl magas inflációra, a kínai online konkurensek, valamint a globális piacvezető, a Zara márkáról ismert spanyol Inditex okozta verseny fokozódására egyelőre nincsen igazán ütős válasza – derül ki a csütörtökön közzétett gyorsjelentésből.

H&M Companies Of The World
A H&M a hűvös júniussal magyarázza gyengébb nyári teljesítményét / Fotó: NurPhoto via AFP

Ebben közölték, hogy elengedik az idei üzleti évre meghatározott profitcéljukat, a június–augusztusi időszakban regisztrált, a vártnál alacsonyabb üzemi eredmény ugyanis ezt a reményüket szertefoszlatta. A negyedév 26 százalékkal alacsonyabb, 3,507 milliárd svéd koronás üzemi eredményt hozott, ez átszámítva 122,3 milliárd forint. 

Olvad a H&M haszonkulcsa, bukik az árfolyam

Az üzemi árrés ezzel 7,8 százalékról 5,9 százalékra csökkent, ebben a korona erősödése is szerepet játszott. Ezzel együtt az év első kilenc hónapjában felhalmozott 12,682 milliárd koronás (442,1 milliárd forint) üzemi profit 24 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, ám Daniel Erver vezérigazgató szerint 

a 7,4 százalékon álló haszonkulcsot már nem tudják az idén felhozni 10 százalékra. 

Az előző éveket 3,2, illetve 6,2 százalékos üzemi haszonkulcs jellemezte. Üzenetével a gyakornokból húsz év alatt, 2024 februárjára a H&M vezérigazgatói posztjáig eljutó Erver alaposan elkeserítette a befektetőket, a részvényárfolyam közel 4 százalékot zuhant a stockholmi tőzsde reggeli kereskedésében.

 

Ami a bevételeket illeti, a világ második legnagyobb divatkereskedelmi láncát üzemeltető H&M az erős húsvéti időszak után a harmadik negyedévben 3 százalékkal kisebb, 59,011 milliárd koronás (2057 milliárd forint) forgalmat könyvelhetett el, ezt a vezérigazgató a hűvös júniusi időjárással magyarázta, ami távol tartotta a vásárlókat a nyári ruhatáruk felfrissítésétől. 

A kilenchavi adat 172,28 milliárd koronánál (6006 milliárd forint) jár, egyetlen százalékkal elmaradva az egy évvel korábbi mutatótól.

A svédek jövőbe vetett kincstári optimizmusa azonban erősen tartja magát, legfeljebb csúsznak a célkitűzések, de a megvalósításukba vetett hit gránitszilárdságú.

Például az, hogy az őszi kollekciójuk debütálása az első jelek szerint a korábbinál is sikeresebb lesz, és a havi értékesítés várhatóan 11 százalékkal nő éves alapon és helyi valutában számolva.

Hazai pályájukon gyűrnék le a kínai riválisokat

Ősszel megjelennek a Temu-tulajdonos PinDuoDuo és a Douyine-kereskedelmi felületén is, ami a kínai és délkelet-ázsiai eladásaikat serkentheti. E hónapban Svédországban megnyitották az első H&M Beauty nagyáruházukat, és bejelentették első brazíliai egységük megnyitását, amit viszont csak 2025 végére terveznek. 

Daniel Erver
A februárban kinevezett Daniel Erver vezérigazgatóval friss gondolkodásmód is érkezett / Fotó: AFP

Folytatják a Z generáció megnyerésére meghirdetett kampányukat, valamint a költségoptimalizálási programjukat a beszállítói láncok szoros felügyelet alatt tartásával. A H&M a kínai Temu és a Shein közönségét alkotó, árérzékeny vásárlókat is a saját, minőségi termékei felé terelné.

A rizikófaktorok közé sorolják a szállítási költségeikre negatív hatással lévő vörös-tengeri húszi hajótámadásokat, ami miatt kerülő úton kell Európába küldeniük a dél-ázsiai gyáraikban megvarrt ruházati termékeiket. A többi között a

  • H&M,
  • a Weekday,
  • a COS,
  • a Monki,
  • az Arket
  • és a Sellpy

márkákról ismert svéd ruházati kiskereskedelmi lánc az idén 71 üzlettel csökkentette globális hálózatát, amely jelenleg 4298 egységet számlál. Érdemes megjegyezni, hogy a pandémia kitörésekor a H&M még 5043 szaküzlettel várta a vásárlóit, azaz azóta

gyakorlatilag minden negyedik boltja lehúzta a rolót. 

A drasztikus leépítést a másik oldalon az online értékesítési csatornák gyors fejlesztésével próbálták ellensúlyozni – több-kevesebb sikerrel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.