Az Egyesült Államokban kibocsátott zöldkötvények szinte semennyire sem ösztönzik az éghajlatváltozás elleni fellépést egy friss tanulmány szerint, ez pedig aláássa a világszinten több mint háromezermilliárd dolláros befektetés vélt érdemeit.
A vállalatok és önkormányzatok által 2013 és 2022 között kibocsátott első zöldkötvények értékesítéséből származó bevételek mindössze 2 százalékát fordították olyan projektek finanszírozására, amelyek valóban egyedülállóak, vagy nem a már létező munkát ismétlik meg – erre a megállapításra jutott Pauline Lam és Jeffrey Wurgler a National Bureau of Economic Research legfrissebb számában megjelent tanulmányában.
Az elvileg a klímaváltozás hatásait mérséklő, illetve környezettudatos projektek finanszírozására tervezett zöldkötvények forrásainak jelentős részét már meglévő adósságuk újrafinanszírozására fordították a kibocsátók, a vállalatoknál ez az arány 30, az önkormányzatoknál pedig 45 százalék volt a vizsgált időszakban. Sok más esetben a forrásokat már meglévő projektek bővítésére vagy a már meglévőhöz hasonló beruházásokra használták fel.
„Az eredményeket cinikusan értelmezve a zöldkötvények piaca nagyrészt finanszírozási mellékszál” – emeli ki Lam és Wurgler közös tanulmányukban.
Az empirikus következtetés az, hogy maga a zöldkötvény címke kevés biztosítékot nyújt arra, hogy a forrásokat olyan projektre irányítják, amelynek zöldtulajdonságai újszerűek a kibocsátó számára
– teszik hozzá.
A zöldeszközök képezik az éghajlat-változási kötvények 5 ezermilliárd dolláros piacának legnagyobb szeletét, melynek bővülését tovább gyorsítja, hogy a kormányok és a vállalatok alacsonyabb hitelköltségek mellett keresnek tőkét beruházásaikhoz.
Bár a zöldkötvény-kibocsátások legnagyobb részét Európa adja, ahol az Egyesült Államokénál szigorúbb környezetvédelmi, szociális és vállalatirányítási (ESG) szabályok vannak érvényben, az elmúlt három év során az amerikai kontinensen is nőtt ezek volumene: 2024 első nyolc hónapjában 79,7 milliárd dollár volt az összértékük, ami 11 százalékos növekedés a tavalyihoz képest a Bloomberg Intelligence adatai szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.