A Pernod Ricard két kiemelt piacáról is erős forgalomcsökkenésről számolt be. A francia óriáscég minőségi italai iránt a brandyháborúra készülő Kínában és az Egyesült Államokban továbbra is gyenge a kereslet, ami nem azt jelenti, hogy kevesebbet innának a helyiek, hanem azt, hogy olcsóbb nedűkre cserélték a drága francia borokat és tömény italokat.
Különösen igaz ez Kínára, ahol az 5 százalék alá benéző gazdasági növekedés és a még mindig megoldásra váró ingatlanválság közepette kevesebb szabadon elkölthető pénzük marad az embereknek, s az is megpróbálják értelmesebben felhasználni.
Mindez oda vezetett, hogy a Pernod Ricard kínai eladásai éves összevetésben 26 százalékkal csökkentek új üzleti évének első, júliustól szeptemberig tartó negyedében. Az azt megelőző 12 hónapban „csak” 10 százalékkal olvadtak a prémium szeszesital-gyártó Kínából származó bevételei, de Alexandre Ricard vezérigazgató szerint az új üzleti évben ennél markánsabb visszaesésre lehet számítani. A többi között
a portfóliójában tudó társaság megteszi a szükséges lépéseket a kínai kereskedelmi minisztérium által kilátásba helyezett védővámok hatásainak enyhítésére, de ennek mibenlétéről nem szól a vállalat közleménye.
Mint ismert, az Európai Unió által a kínai elektromos autókra júliusban kivetett és novemberben véglegesülő, akár 45 százalékig terjedő büntetővámokra válaszul Peking az uniós importtermékek piacán nézett körül, és hálóján a spanyol sertéshús és a nagy teljesítményű német autók mellett a francia brandyk is fennakadtak.
Úgyhogy ezeknek a megsarcolása várható, ha október 31-ig nem sikerült valamilyen kompromisszumos megoldásra jutniuk a feleknek a kereskedelmi háború megelőzésére.
Egyébként a kínaiak szomja a két királykategóriában csökkent nagyot, azaz a konyakból és a whiskyből fogy látványosan kevesebb.
Azt nem lehet kihámozni a Pernod Ricard közzétételeiből, hogy maga a kínai piac mekkora bevételforrást jelent, mivel a cégnél az Európa–Amerika–Ázsia hármas tagolást alkalmazzák. Következtetni viszont lehet abból, hogy az előző negyedévben Ázsia toronymagasan a legnagyobb piac volt a maga 43 százalékos, 4,97 milliárd eurós részesedésével. Akkor Európa 28, Amerika 29 százalékot vállalt magára.
Kína mellett a másik nagy csalódást Amerika 5 százalékos visszaesése jelentette, az adatot az Egyesült Államok 10 százalékos mínusza húzta le. Itt bizakodnak a franciák, már látják a megcsappant töményfogyasztás visszarendeződésének apróbb jeleit, erős marketingkampánnyal készülnek az ünnepi szezonra. Európa 3 százalékos csökkenéssel zárta a negyedévet.
A most lezárt negyedévben 5,9 százalékkal, 2,78 milliárd euróra estek vissza éves alapon a Pernod Ricard globális eladásai, cég ezek lebontásával adós maradt, ahogy a nyereség alakulásáról sem emlékezett meg a forgalmi jelentésben. Igaz, ez nem is kötelező. Az viszont
jó hír, hogy profitfigyelmeztetést sem adtak ki a sanyarú adatok mellé, továbbá fenntartották az éves nettó árbevétel növekedésére vonatkozó előrejelzésüket.
A Pernod Ricard részvényárfolyama a csütörtöki közzétételre 1,5 százalékkal erősödött a párizsi tőzsdén, a papír az idén 19 százalékkal lett olcsóbb.
A francia prémium szeszesital-gyártók közül szerdán az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton panaszkodott a gyenge üzletmenetre. A luxusipar zászlóshajójának borok és szeszes italok üzletága 2024 első kilenc hónapjában 11 százalékos bevételcsökkenést könyvelhetett el, s csak 4,19 milliárd eurót hozott a konyhára.
Amerikában az otthoni pezsgőzgetéseknek a Coviddal vége szakadt, de még így is a 2019-es fogyasztási szint felett járnak. A Hennessy konyakot a kínai piacon már nem keresik annyira, cserébe viszont az Egyesült Államokban javultak – minimálisan – az értékesítései.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.