BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A brandyháború még ki se robbant, de már szedi az áldozatait

Van mire panaszkodnia a minőségi szeszes italok világhírű francia gyártójának. A Pernod Ricard negyedéves kínai eladásai ugyanis már 26 százalékkal estek vissza, pedig a brandyháborúban még a hadüzenetet sem küldték el.

A Pernod Ricard két kiemelt piacáról is erős forgalomcsökkenésről számolt be. A francia óriáscég minőségi italai iránt a brandyháborúra készülő Kínában és az Egyesült Államokban továbbra is gyenge a kereslet, ami nem azt jelenti, hogy kevesebbet innának a helyiek, hanem azt, hogy olcsóbb nedűkre cserélték a drága francia borokat és tömény italokat. 

brandyháború 
Pernod Plans to expand in China despite government crackdown--FILE--A man cycles past an advertisement for Martell XO cognac in Shanghai, China, 12 April 2010.

Pernod Ricard SA executives have a plan to battle a slowing Chinese economy in which high-end spirits are taking a beating: expand anyway. The French maker of whiskey brands such as Chivas and cognacs including Martell is opening members-only clubs in China, cozying up to wealthy individuals and hosting gatherings of 10 or fewer VIP customers to win more drinkers of Champagne, cognac, wine, whiskey and vodka, executives said in Beijing. (Photo by Jing wei / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A kibontakozó brandyháború vesztesei közé tartozik a Martell / Fotó: AFP

Különösen igaz ez Kínára, ahol az 5 százalék alá benéző gazdasági növekedés és a még mindig megoldásra váró ingatlanválság közepette kevesebb szabadon elkölthető pénzük marad az embereknek, s az is megpróbálják értelmesebben felhasználni.

Brandyháború: kijózanító számok jöttek 

Mindez oda vezetett, hogy a Pernod Ricard kínai eladásai éves összevetésben 26 százalékkal csökkentek új üzleti évének első, júliustól szeptemberig tartó negyedében. Az azt megelőző 12 hónapban „csak” 10 százalékkal olvadtak a prémium szeszesital-gyártó Kínából származó bevételei, de Alexandre Ricard vezérigazgató szerint az új üzleti évben ennél markánsabb visszaesésre lehet számítani. A többi között

  • a Martell konyakot,
  • az Absolut vodkát,
  • a Beefeater gint,
  • a Ballantine”s,
  • a Chivas Regal
  • és a Jameson whisk(e)yket

a portfóliójában tudó társaság megteszi a szükséges lépéseket a kínai kereskedelmi minisztérium által kilátásba helyezett védővámok hatásainak enyhítésére, de ennek mibenlétéről nem szól a vállalat közleménye

Mint ismert, az Európai Unió által a kínai elektromos autókra júliusban kivetett és novemberben véglegesülő, akár 45 százalékig terjedő büntetővámokra válaszul Peking az uniós importtermékek piacán nézett körül, és hálóján a spanyol sertéshús és a nagy teljesítményű német autók mellett a francia brandyk is fennakadtak. 

Jameson Distillery Bow Street reopen after €11m investment
A világ legnagyobb mennyiségben eladott whiskeyjéből, a Jamesonból sem rendelnek már annyit a kínaiak / Fotó: NurPhoto via AFP

Úgyhogy ezeknek a megsarcolása várható, ha október 31-ig nem sikerült valamilyen kompromisszumos megoldásra jutniuk a feleknek a kereskedelmi háború megelőzésére. 

Egyébként a kínaiak szomja a két királykategóriában csökkent nagyot, azaz a konyakból és a whiskyből fogy látványosan kevesebb. 

Azt nem lehet kihámozni a Pernod Ricard közzétételeiből, hogy maga a kínai piac mekkora bevételforrást jelent, mivel a cégnél az Európa–Amerika–Ázsia hármas tagolást alkalmazzák. Következtetni viszont lehet abból, hogy az előző negyedévben Ázsia toronymagasan a legnagyobb piac volt a maga 43 százalékos, 4,97 milliárd eurós részesedésével. Akkor Európa 28, Amerika 29 százalékot vállalt magára.

Az utolsó korty jogán

Kína mellett a másik nagy csalódást Amerika 5 százalékos visszaesése jelentette, az adatot az Egyesült Államok 10 százalékos mínusza húzta le. Itt bizakodnak a franciák, már látják a megcsappant töményfogyasztás visszarendeződésének apróbb jeleit, erős marketingkampánnyal készülnek az ünnepi szezonra. Európa 3 százalékos csökkenéssel zárta a negyedévet.

A most lezárt negyedévben 5,9 százalékkal, 2,78 milliárd euróra estek vissza éves alapon a Pernod Ricard globális eladásai, cég ezek lebontásával adós maradt, ahogy a nyereség alakulásáról sem emlékezett meg a forgalmi jelentésben. Igaz, ez nem is kötelező. Az  viszont

jó hír, hogy profitfigyelmeztetést sem adtak ki a sanyarú adatok mellé, továbbá fenntartották az éves nettó árbevétel növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. 

A Pernod Ricard részvényárfolyama a csütörtöki közzétételre 1,5 százalékkal erősödött a párizsi tőzsdén, a papír az idén 19 százalékkal lett olcsóbb.

A francia prémium szeszesital-gyártók közül szerdán az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton panaszkodott a gyenge üzletmenetre. A luxusipar zászlóshajójának borok és szeszes italok üzletága 2024 első kilenc hónapjában 11 százalékos bevételcsökkenést könyvelhetett el, s csak 4,19 milliárd eurót hozott a konyhára. 

Amerikában az otthoni pezsgőzgetéseknek a Coviddal vége szakadt, de még így is a 2019-es fogyasztási szint felett járnak. A Hennessy konyakot a kínai piacon már nem keresik annyira, cserébe viszont az Egyesült Államokban javultak – minimálisan – az értékesítései.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.