BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
New York City Economy
Spirit airplane is seen at the Newark Liberty International Airport in Newark, United States on October 26, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)

Csődvédelemről tárgyal a Bidenék által megtorpedózott légitársaság

Az amerikai zárás után zuhanó repülésbe kezdett a kurzus. Adósságok szorongatják a Spirit Airlines fapados légitársaságot. Kérdés, hogy mit lépnek erre a hitelezők.

Tavasszal Joe Biden amerikai elnök még történelmi győzelemnek nevezte a Spirit Airlines és a JetBlue AirWays egyesülésének megtorpedózását, ma már a Spirit a kötvénytulajdonosokkal tárgyal a csődvédelemről. A fapados légitársaság árfolyama a csütörtöki amerikai zárás utáni kereskedésben bő 33 százalékot zuhant.

New York City Economy
Spirit airplane is seen at the Newark Liberty International Airport in Newark, United States on October 26, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Csődbe menekül a fapados? / Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / AFP

Nem spekulálnak, tárgyalnak a csődvédelemről

A The Wall Street Journal értesülései szerint, ha megállapodásra jutnának a kötvényesekkel és más hitelezőkkel, akkor sem valószínű a csődvédelem közeli bejelentése. 

Tárgyalunk a kötvényesekkel, de nem fogunk részletekbe bocsátkozni, spekulálni a lehetséges kimenetelekről

– mondta Ted Christie vezérigazgató, hozzátéve: minél hamarabb dűlőre akarnak jutni.

A Spirit Airlines árfolyama
A csődvédelem hírére zárás után beadták a részvényt 

Megszenvedték a hajtóművek visszahívását

Veszteségekkel és zsugorodó bevételekkel küzd a Spirit. Elsődleges az adósság közelgő lejáratainak kezelése. A 3,3 milliárd dolláros adósságtengerből 1,1 milliárd dollárnyi kötvény esedékes egy éven belül. Fontos határidő október 21., ugyanis eddig kell refinanszíroznia a cégnek a hitelkártya-üzletágát. A Spirit is azon légitársaságok közé tartozik, amelyeket súlyosan érintett a Pratt & Whitney-hajtóművek százainak visszahívása, és idén a flottájának egy része földre kényszerült. A légitársaság a múlt hónapban 186 pilótát bocsátott el.

Az Airbus hajtóműveit gyártó Pratt & Whitney anyacége, a korábban Raytheon néven ismert légiipari beszállító, az RTX tavaly ősszel közölte, hogy 600-700 turbóventilátoros hajtóművet (GTF) hív vissza minőség-ellenőrzés céljából, ami miatt az érintett Airbus A320neo típusú repülőgépek közül számos a földre kényszerült. Az új generációs hajtóművek átvizsgálása meglehetősen hosszadalmas folyamat, csak 2026-ban zárulhat le.

A Spirit most azt tervezi, hogy a negyedik negyedévben közel 20 százalékkal csökkenti kapacitását az előző év azonos időszakához képest 

– írták a Deutsche Bank légi közlekedési iparági elemzői a héten.

Kampánytéma a piaci verseny

Az amerikai igazságügyi tárca támadta meg bíróságon a két légitársaság tervezett fúzióját. Washington azzal érvelt, hogy az üzlet növelné a jegyárakat, és csökkentené a piaci versenyt. A Spirit felvásárlásával 200 repülőgép és 3 ezer pilóta került volna a JetBlue kötelékébe, egyben a cég az ötödik legnagyobb amerikai légitársaság lett volna. 

A szövetségi bíró az Igazságügyi Minisztérium érvelése mellé állt, miszerint az egyesülés károsította volna azokat az utazókat, akik a Spirit alacsony viteldíjaira támaszkodnak.

A bírósági döntés a Biden-kormányzat győzelmét jelentette,

amely keményen fellépett a légi közlekedésen belüli fúziók ellen.

 
 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.