Kína már korábban óriási készleteket halmozott fel kobaltból, melynek felhasználása a sugárhajtású vadászgépektől a lőszereken és drónokont át az elektromos járművek akkumulátoráig terjed. Most az kelt aggodalmat a nyugati világban, hogy egy kínai bányavállalat ellenőrzi a globális termelés egyharmadát – miközben összeomlik a kobaltpiac.
A hongkongi tőzsdén jegyzett CMOC a washingtoni vádak szerint dömpingáron árasztja el kobalttal a piacot, megnehezítve más szereplőknek a gazdaságos beruházásokat.
Régi forgatókönyv új szereplőkkel – fogalmazott Jose Fernandez, az amerikai külügyminisztérium nemzetközi energiapolitikáért felelős államtitkára. Hozzátette:
a kínaiak ragadozó magatartása nemcsak a versenynek árt, de veszélyezteti az Egyesült Államok energiafordulatát is.
Eközben a CMOC azzal védekezik, hogy a kobalt a rézbányászat mellékterméke, és a réztermelés emelkedése miatt nőtt a kobaltkibocsátás.
Az biztos, a kínai cégnek – mely az ágazati karrierjét egy 2016-os kongói bányavásárlással kezdte – nagy szerepe van abban, hogy
a kobalt ára nyolcéves mélypontra süllyedt.
Ezért az Egyesült Államok egyetlen kobaltbányájában, Idahóban az ausztrál Jervois csupán állagmegóvást végez, mert az ottani kobaltot nem lehet nyereségesen kitermelni.
A kobaltot évszázadokon át kékfestők és keramikusok használták. Újabb kori népszerűsége az akkumulátorgyártásnak köszönhető. A világ legnagyobb EV akkumulátorgyártója, a kínai CATL a CMOC bányavállalat mintegy negyedét birtokolja egy leánycégen keresztül. A CATL ráadásul két széket is elfoglal a CMOC igazgatótanácsában.
A kobalt piacát a vásárlók uralják, nincs stratégiai vagy kereskedelmi előnye az erőfölénynek
– hangsúlyozta a CMOC képviselője, aki szerint a kobalt felhalmozása költséges és nem hatékony. Ha ez nem lenne elég, a kobaltmentes EV-akkumulátorok egyre növekvő arányt képviselnek az EV-piacon – tette hozzá.
Az amerikai–kínai kobaltvita hátterében az állhat, hogy a három nagy akkumulátortechnológia közül Kínában az LFP- (lítium-vas-foszfát) cellákat favorizálják, mert olcsók, tartósak és biztonságosak. Igaz, alacsony az energiasűrűségük. Az Egyesült Államokban és az Európai Unióban viszont az NMC (nikkel-mangán-kobalt), illetve az NCA (nikkel-kobalt-alumínium) cellákat részesítik előnyben, mert magasabb az energiasűrűségük, és a piac nagyobb teljesítményű EV-ket igényel. A kettő közül az NMC olcsóbb, míg az NCA töltési sebessége nagyobb.
Ennek fényében az iparági prognózisok is azt várják, hogy az NMC gyártása lesz a domináns az Egyesült Államokban és Európában, míg Kína továbbra is megtartja vezető pozícióját az LFP-előállításban.
Peking a ritkafémek ellátási láncainak uralásával tud visszavágni a washintoni csipipari korlátozásokért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.