BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alacsonyabb árakkal indítja az ünnepi szezont a Ryanair

A lejjebb nyomott jegyárakkal serkentett utazási kedv még csak meglenne, de az időközben elszállt költségek leszorításával még van dolga Európa legnagyobb fapados légitársaságának. A Ryanair mindent egybevetve erős nyári csúcsszezont produkált.

Nem kápráztatta el épületes adatokkal részvényeseit a Ryanair csoport, amely hétfő reggeli negyedéves gyorsjelentésében enyhén növekedő forgalom mellett apadó nyereségről számolt be. Az utasforgalomra nem lehetett különösebb panasz, a bővülő flottával 59,8 millió utast szállítottak, ez 9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. 

Ryanair DUBLIN, IRELAND - MAY 22: 
Passengers board a Ryanair plane at Dublin Airport, on May 22, 2024, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A Ryanair 9 százalékkal több utast szállított, mint egy évvel korábban / Fotó: AFP

A kihasználtság még mindig példamutató, noha a tavalyiról egy százalékponttal 95 százalékra morzsolódott. Az átlagos jegyár 65-ről 61 euróra csökkent. E téren a Ryanair enyhe, nem számszerűsített csökkenést vár a folyó negyedévben és a rendszerint kiszámíthatatlan ünnepi szezonban egyaránt.

Ryanair: fókuszban a járulékos bevételek

A szeptember végével zárult harmadik üzleti negyedévben Európa legnagyobb fapados légitársasága éves alapon 3 százalékkal, 5,066 milliárd euróra növelte bevételeit, amelyből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a járulékos szolgáltatások, közte például a poggyász felvétel és ülésválasztás díjak, valamint a más légitársaságoknál normálisnak mondható egyéb extra tételek. 

Jegyértékesítésből 3,621 milliárd euró folyt be, míg a kiegészítő szolgáltatásokból 1,445 milliárd euró származott. 

Előbbi egy, utóbbi viszont kilencszázalékos bővülést takar éves összevetésben. Magyarán az ír fapados úgy tudja alacsonyan tartani a jegyárait, hogy eközben növeli a járulékos szolgáltatásokból származó bevételeit. 

A társaság átlagos jegyárai 7 százalékkal maradtak el a tavalyi bázisétól, ezt a történelmi magasságokból csak lassan visszaereszkedő infláció miatti fogyasztói óvatosság, valamint a magas kamatokra visszavezethető vásárlási szokások megváltozásával magyarázzák.

Micheal O’Leary vezérigazgató kompenzációra számít a Boeingtől a megcsúszott gépátadások miatt / Fotó: AFP

Eközben nyereségének karbantartására is ügyel a Michael O’Leary vezette társaság, amely a fedezeti ügyletekkel elérte, hogy 1,482 milliárd eurós üzemanyagszámlája gyakorlatilag ne változzon. 

Közrejátszott ebben, hogy a Boeingekre alapozó Ryanair flotta korszerű, energiatakarékos 737-8200 Gamechanger gépekkel bővült, bár a gyártótól kapott repülők darabszáma a sorozatos csúszások miatt messze elmarad a leszerződött mennyiségtől. A teljes, 608 darabos flottában már 170 ilyen gép repül.

Csak a kerozinszámlával lehetnek elégedettek

A Ryanair többi főbb költségeleme viszont elszállt, 11–17 százalék közötti mértékben mértékben növekedett a bérköltség, a repülőtéri díjak és a karbantartási költségei, egyedül marketingen tudtak spórolni, de az egy százalékos mínusz e téren elenyésző különbségnek számít.

Az üzemeltetéssel kapcsolatos kiadások így 6 százalékkal 3,417 milliárd euróra nőttek, ennek nyomán az üzemi eredmény 1,619 milliárd euró lett, ami csupán 3 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Igaz, tavaly a nyári szezon brutálisan erős volt, a pandémiát követő fellendülésnek köszönhetően. Adózás után a tiszta nyereség 6 százalékos visszaesést mutatva 1,431 milliárd euró lett. 

A Ryanair a most zárult üzleti negyedévében valamelyest kozmetikázta a megelőző három hónap gyatrább teljesítményét, azzal együtt a fél éves tiszta profit 1,791 milliárd euró lett, ami 18 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

Skiathos,,Greece,-,June,25,,2023:,Ryanair,Boeing,737-800,Airplane
A Ryanair nyári szezonja erős volt, az ünnepi hónapokra azonban jósolni sem mernek / Fotó: Shutterstock

Előrejelzésükben fenntartják a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198–200 millió utasról szóló prognózisukat, amely 8 százalékos bővülést takar, s amelyet jövő március végéig ráér teljesíteni.

  • a Buzzt,
  • a Laudát,
  • a Ryanairt
  • és a Malta Airt

összefogó ír légi közlekedési csoport. Akkorra kiderülhet, hogy a most „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.