Nem kápráztatta el épületes adatokkal részvényeseit a Ryanair csoport, amely hétfő reggeli negyedéves gyorsjelentésében enyhén növekedő forgalom mellett apadó nyereségről számolt be. Az utasforgalomra nem lehetett különösebb panasz, a bővülő flottával 59,8 millió utast szállítottak, ez 9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A kihasználtság még mindig példamutató, noha a tavalyiról egy százalékponttal 95 százalékra morzsolódott. Az átlagos jegyár 65-ről 61 euróra csökkent. E téren a Ryanair enyhe, nem számszerűsített csökkenést vár a folyó negyedévben és a rendszerint kiszámíthatatlan ünnepi szezonban egyaránt.
A szeptember végével zárult harmadik üzleti negyedévben Európa legnagyobb fapados légitársasága éves alapon 3 százalékkal, 5,066 milliárd euróra növelte bevételeit, amelyből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a járulékos szolgáltatások, közte például a poggyász felvétel és ülésválasztás díjak, valamint a más légitársaságoknál normálisnak mondható egyéb extra tételek.
Jegyértékesítésből 3,621 milliárd euró folyt be, míg a kiegészítő szolgáltatásokból 1,445 milliárd euró származott.
Előbbi egy, utóbbi viszont kilencszázalékos bővülést takar éves összevetésben. Magyarán az ír fapados úgy tudja alacsonyan tartani a jegyárait, hogy eközben növeli a járulékos szolgáltatásokból származó bevételeit.
A társaság átlagos jegyárai 7 százalékkal maradtak el a tavalyi bázisétól, ezt a történelmi magasságokból csak lassan visszaereszkedő infláció miatti fogyasztói óvatosság, valamint a magas kamatokra visszavezethető vásárlási szokások megváltozásával magyarázzák.
Eközben nyereségének karbantartására is ügyel a Michael O’Leary vezette társaság, amely a fedezeti ügyletekkel elérte, hogy 1,482 milliárd eurós üzemanyagszámlája gyakorlatilag ne változzon.
Közrejátszott ebben, hogy a Boeingekre alapozó Ryanair flotta korszerű, energiatakarékos 737-8200 Gamechanger gépekkel bővült, bár a gyártótól kapott repülők darabszáma a sorozatos csúszások miatt messze elmarad a leszerződött mennyiségtől. A teljes, 608 darabos flottában már 170 ilyen gép repül.
A Ryanair többi főbb költségeleme viszont elszállt, 11–17 százalék közötti mértékben mértékben növekedett a bérköltség, a repülőtéri díjak és a karbantartási költségei, egyedül marketingen tudtak spórolni, de az egy százalékos mínusz e téren elenyésző különbségnek számít.
Az üzemeltetéssel kapcsolatos kiadások így 6 százalékkal 3,417 milliárd euróra nőttek, ennek nyomán az üzemi eredmény 1,619 milliárd euró lett, ami csupán 3 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Igaz, tavaly a nyári szezon brutálisan erős volt, a pandémiát követő fellendülésnek köszönhetően. Adózás után a tiszta nyereség 6 százalékos visszaesést mutatva 1,431 milliárd euró lett.
A Ryanair a most zárult üzleti negyedévében valamelyest kozmetikázta a megelőző három hónap gyatrább teljesítményét, azzal együtt a fél éves tiszta profit 1,791 milliárd euró lett, ami 18 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.
Előrejelzésükben fenntartják a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198–200 millió utasról szóló prognózisukat, amely 8 százalékos bővülést takar, s amelyet jövő március végéig ráér teljesíteni.
összefogó ír légi közlekedési csoport. Akkorra kiderülhet, hogy a most „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.