BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárdosra hízott a Novo Nordisk profitja, jön az újabb súlycsökkentő csodaszerük

Hatalmas üzletté vált a valóban hatásos súlycsökkentő gyógyszerek forgalmazása, a piacvezető dán óriás éves nyeresége meghaladta a százmilliárdos álomhatárt. A Novo Nordisk piacára rárepült a konkurencia, erre gyártókapacitásainak növelésével és kínálatának bővítésével válaszol.

A dán Novo Nordisk őrzi kitűnő formáját, tavaly mind forgalmát, mint üzemi nyereségét 25-25 százalékkal tudta növelni az egy évvel korábbihoz képest, mivel a fogyni vágyók egyre nagyobb tömege döfködi rendszeresen magába a súlycsökkentő hatást kiváltó hatóanyagát tartalmazó Ozempic és Wegovy injekciókat. 

Novo Nordisk 
Ozempic Maker Novo Nordisk Set To Surpass LVMH As Most Valuable European Company
Világszerte 45,2 millió beteget kezelnek a Novo Nordisk súlycsökkentő gyógyszereivel / Fotó: NurPhoto via AFP

A francia LVMH luxusipari csoportot megelőzve Európa legértékesebb tőzsdén jegyzett cégévé előlépett Noivo Nordisk ugyanakkor arra figyelmeztetett a szerda reggel publikált gyorsjelentésében, hogy az idei évben várhatóan nem tudja ezt a növekedési dinamikát fenntartani, mivel a konkurense(i), elsősorban az amerikai Mounjaróval a piacon lévő Eli Lilly kezd a nyakára nőni. 

Szerényebb növekedés dinamikával számol a Novo Nordisk

A 2025-ös üzleti évben 16–24 százalék közötti forgalombővüléssel számolnak Koppenhágában. Az elemzői várakozás ezzel kapcsolatban kevéssel 20 százalék alatt volt. 

Arra is ügyelniük kell, hogy Donald Trump Joe Bidennél is radikálisabb hangot üt meg a külföldi gyógyszergyártókkal szemben, 

Amerikában forgalmazott termékeinek haszonkulcsát baltával faragná le, könnyebben hozzáférhetővé téve a csodaszereket a széles tömegek számára. 

A gyógyszerimportra kivetendő büntetővámokkal való fenyegetés már elhangzott, ez elől a gyártás Amerikába vitelével kaphatnának felmentést az érintettek. Az Eli Lilly itt hazai pályán játszik, és ez így együtt nem kedvez a dán súlycsökkentő gyógyszerek forgalombővülésének. Dánia a bekebelezni kívánt Grönland miatt amúgy is szálka Trump szemében.

Hype about the "Wegovy" weight loss injection in Germany
A Novo Nordisk két sikergyógyszere folytatta diadalmenetét tavaly / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Lars Fruergaard Jorgensen ezekre az égető kérdésekre nem tért ki közleményében, csak az ilyenkor szokásos pozitív üzeneteket küldte szét a világba. Ezek szerint a Novo Nordisk

  • a kereskedelmi kapcsolatainak szélesítésére és erősítésére,
  • a gyártókapacitások bővítésére
  • és gyógyszerfejlesztéseinek előremenetelére fókuszál.

A dánok 80 országban vannak jelen termékeikkel, 13 országban rendelkeznek valamilyen gyártókapacitással, öt országban kutató-fejlesztő bázissal, és összesen 45,2 millió cukorbeteget és elhízott beteget kezelnek gyógyszereikkel.

Százmilliárdos profit: igaz, csak koronában, nem dollárban  

Tavaly 290,4 milliárd dán koronás bevételt értek el (plusz 25 százalék), ez átszámítva 15 829 milliárd forintnak felel meg. Adózott nyereségük 100,99 milliárd korona volt, ez az egy év alatt 21 százalékkal megnövelt összeg magyar pénzben 5 505 milliárdot jelent.

Érdekesség, hogy 12 órán belül két gigász éves tiszta profitja lépte át a 100 milliárdos álomhatárt, igaz, amíg ezt a Novo Nordisk dán koronában, addig a Google anyavállalata, az Alphabet dollárban érte el. Azaz a gyógyszergyáriaknak elvileg hétszer ekkorára kellene növelniük a profitjukat, hogy befogják az Alphabetet.

A dánok minden harmadik befolyó koronából profitot tudtak csinálni. És ez az arány tovább javulhat,

amennyiben a következő generációs súlycsökkentő szerük, a még kísérleti fázisban lévő CagriSema a jövő év első negyedévében megkaphatja a gyógyszerhatóságok engedélyét. Ezt a Novo menedzsmentje korábban 2025 végére várta. A CagriSema a súlycsökkentési portfólió újabb elemeként lökést adhat a dán gyógyszergyártó forgalmának és profitjának – jegyzik meg az éves jelentésükben.

 

A negyedik negyedévben az üzemi eredményük 37 százalékkal 36,7 milliárd dán koronára nőtt, szemben az elemzői konszenzus 33,6 milliárdos értékével. Tavaly ez a fontos mutató 25 százalékkal nőtt, míg az idei évre a 19–27 százalékos sávba várják a növekedési dinamikát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.