BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mattel: a vámok miatt lőttek az idei terveknek – Trump a játékgyártókat sem kíméli

A Mattelnél a százmilliót, a Hasbrónál 60 millió dollárt is elérheti a megemelt amerikai importvámok profitapasztó hatása. A Mattel a pluszterheket áthárítja a vásárlókra, a Hasbro pedig kínai termelésének máshová telepítésével védekezik.

A Mattel alig két hónap elteltével máris átírta éves üzleti tervét, s nem pozitív irányban. A Barbie babáival világhírnevet szerzett amerikai játékgyártó a washingtoni vámpolitika által megnehezített kereskedelmi körülményekre hivatkozva csökkentette éves bevételi célszámait, redukálta profitvárakozását, miután a második negyedév szerény teljesítményét magyarázta a New York-i tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésében.

Mattel BARBIE
A Mattel a Barbie család bővítését is elhanyagolta, pedig egy vámos egyenruhában feszítő baba bombasiker lehetett volna / Fotó: NurPhoto via AFP

Bizonytalan gazdasági helyzetben a játékvásárlás az élmezőnyben szerepel a legkönnyebben nélkülözhető termékeket felsoroló listán, s ez a Mattel fő piacát jelentő Egyesült Államokban sincsen másként. Észak-Amerikában a második negyedéves forgalmuk 16 százalékkal zuhant, igaz a játékinnovációval is adósak maradtak, a Barbie-választékot például nem bővítették a szokásos ütemben. 

A Mattel átszervez és árat emel

A kereslet csökkenésével párhuzamosan a beszerzési-beszállítási láncot érintő problémákra is figyelmeztetett a Mattel vezetése. Nem arról van szó, hogy ne lenne, aki külföldön készséggel teljesítené a cég megrendeléseit, hanem arról, hogy a washingtoni vámpolitika megnehezíti a tisztánlátást és az egyes ázsiai beszállító országokra kirótt extra vámokkal árfelhajtó hatást vált ki.

Emiatt a Mattel májusban felfüggesztette éves üzleti prognózisát, s az újraszámolás után most tette közzé a korrigált számokat. E szerint a bevételi soron nem sokat változtattak: az idei pluszfogalmat a korábbi 2-3 százalékos sávból az 1-3 százalékos sávra szélesítették, 

az egy részvényre eső várható nyereséget (EPS) viszont megnyirbálták,

azt az 1,66-1,72 dolláros tartományból az 1,54-1,66 százalékosba helyezték át.

Ynon Kreiz vezérigazgató igyekezett pozitív üzenettel elvenni a profitapadásról szóló bejelentés élét, a Reutersnek azt mondta, hogy véleménye szerint a küszöbönálló vámmegállapodások megnyugtathatják a vásárlókat és az eddig elhalasztott játékvásárlásaikat az év végéig pótolni fogják.

A részvényeseket ezzel nem nyugtatta meg, a Mattel kurzusa 4,4 százalékkal zuhant a tőzsdezárás utáni elektronikus kereskedésben, 9 százalékosra vágva az idén elért árfolyamnyereséget.

Az elemzők is szkeptikusak, attól tartanak, hogy a Mattel legfontosabb kiskereskedelmi partnerei, mint

  • a Walmart,
  • a Target
  • és a Amazon

is óvatosabbá válnak megrendeléseikkel és nem építenek ki a Mattel számára optimális nagyságú raktárkészletet az év végi ünnepi szezonra. Ami magasabb árakkal indul mindenképp, hiszen a Mattel már jelezte, hogy a vámemelések miatt megnövekedett költségeit áthárítja a vásárlókra, egyben a beszerzési források diverzifikálásával próbálja csökkenteni kiadásait. Kreiz szerint a jelenlegi kulcsokkal számolva

 a vámhatás 100 millió dollárt közelítő mértékben redukálja az éves nyereséget, 

de ezen a költségcsökkentő intézkedéseikkel még tompíthatnak.

A Mattel a második negyedévet a következő, a várakozásoktól elmaradó pénzügyi mutatókkal zárta:

  • Bevétel: 1,02 milliárd dollár (mínusz 6 százalék),
  • Üzemi eredmény: 78,5 millió dollár (mínusz 6 százalék),
  • Adózott nyereség: 53,4 millió dollár (mínusz 6 százalék),
  • EPS: 17 cent (mínusz egy cent)

Érdekesség, hogy a Mattel első számú amerikai riválisa, a Hasbro egy nappal korábban épp bevételi prognózisának enyhe feljavításáról (4-6 százalékra) adott hírt gyorsjelentésében, amit egyes új játékainak (Magic: The Gathering) kirobbanó sikerére alapoz, másrészt a Trump-féle vámpolitikához való simulékony és gyors alkalmazkodásnak köszönhet. 

A Hasbro más utat választott 

A cég egyrészt nyitott digitális játékok felé, ami érthető módon nem terheli a vámköltségeit, másrészt rendelkezett kínai gyártásának radikális 40 százalékos csökkentéséről illetve áthelyezéséről, és más költségein is faragni tudott, például leépítésekbe kezdett. 

Náluk a vámok profitcsökkentő hatását éves szinten 60 millió dollárosra becsülik, alacsonyabbra, mint korábban. A Hasbro kedvezőbb befektetői megítélése a részvényárfolyamon is látszik, a cég papírja az idén 40 százalékkal lett értékesebb.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.