Az előző szezonban elért 731 millió eurós bevételével ismét a Manchester City vezeti a rangsort. A Deloitte összesítéséből kiderült, hogy a globális foci 20, pénzügyileg legnagyobb csapata 9,2 milliárd eurót keresett a 2021–2022-es szezonban. Ez 13 százalékkal több, mint az egy évvel korábban befolyt bevétel, és ebben a legmarkánsabb hatást a szurkolók stadionokba való visszatérése okozta. A járvánnyal összefüggő korlátozások feloldásával a 2020–2021-es 111 millió euróról 1,4 milliárdra ugrott a meccsnapokból származó bevétel.
A kereskedelmi bevételek 8 százalékkal, 3,5 milliárd euróról 3,8 milliárdra emelkedtek egy év alatt.
Ezt a hatást viszont kioltotta a közvetítési bevételek 11 százalékos, 485 millió eurónak megfelelő visszaesése. Utóbbi részben a 2020–2021-es szezon magas bázisértékére vezethető vissza, ami abból adódott, hogy a 2019–2020-ról elhalasztott mérkőzések közvetítési bevételei később realizálódtak.
Címvédőként nem jutott a legjobb 16 közé az FA-kupában, a Premier League-ben pedig a középmezőnyben bukdácsol a 19-szeres angol bajnok Liverpool, amely történetének legjobb helyezését elérve lett a harmadik a 2021–2022-es Deloitte Football Money League listán. A világ labdarúgásának legnagyobb bevételt termelő klubjait összefogó felmérésben a vörösök négy helyet javítottak
702 millió eurós bevételükkel, amellyel megközelítették a Real Madridot (714 millió).
Gurul a labda, dől a pénz – a nőknek meg alig jár valamiKatarban a férficsapatok között 400 millió dollárt osztottak szét a világbajnokságon, az idén a nőknél viszont a harmadát fogják. A női szakág tagjai elégedetlenek, a FIFA elnöke úgyszintén, a tévétársaságok azonban nem akarnak egyenlően fizetni. |
Először fordult elő a Deloitte Football Money League történetében, hogy a lista első húsz helyezettjének több mint a fele egy bajnokságban játszik:
a húszas elitből tizenegy az angol Premier League-ből érkezik.
Hasonló arányú az angol dominancia az első harmincban: köztük 16 szerepel a Premier League-ben, ami az angol bajnokság klubjainak 80 százalékát jelenti. A fennmaradó csapatok közül öt a spanyol La Ligában, három-három az olasz Serie A-ban és a német Bundesligában, egy pedig a francia Ligue 1-ben focizik.
„
Az angol dominancia egyértelmű összefüggést mutat a nemzetközi közvetítési jogok jelentős felértékelődésével a Premier League-ben. Továbbá az is a javukra billenti a mérleg nyelvét, hogy globálisan is több millió szurkolójuk van, ami a klubok kereskedelmi bevételeit is gyarapítja
– mondta a Deloitte sporttanácsadási csapatának vezetője. Pádár Péter hozzátette, hogy a listát jó ideje uraló Manchester City 373 millió eurós Premier League-rekordot jelentő kereskedelmi bevételt ért el a 2021–2022-es szezonban, ami 65 milliós ugrás az előző időszakhoz képest.
Döntött a Nike: nem nyúznak meg több kengurubébitTöbb híresség bojkottja, majd a vásárlók nagyobb közösségében tapasztalható felháborodás nyomására a világ egyik legnagyobb sportszergyártója, a Nike felhagy a bébikengurubőr használatával. |
A mostani rangsorban az egyik legnagyobb visszaesés az FC Barcelona nevéhez köthető:
a katalán klub a negyedik helyről a hetedikre csúszott vissza, elsősorban a közvetítési bevételek 13 százalékos csökkenésének köszönhetően,
amiben közrejátszott az is, hogy csapat a korábbiaknál és az elvártnál gyengébben szerepelt a nemzetközi kupasorozatokban, elsősorban a Bajnokok Ligájában.
Magyarországon a Ferencváros tudott ismét kiemelkedni a 2022-es évben. Az Európa Ligába kerülő Fradi a kvalifikációért 3,63 millió eurót kapott, amely kiegészült a tízéves UEFA-együtthatója alapján kapott összeggel, 924 ezer euróval. Ezek mellett a mérkőzések során megszerzett pontokkal összesen 2,1 milliót sikerült keresniük, míg a csoportelsőségért és az azzal járó negyeddöntőbe jutásért még 2,3 milliót.
A világ 20 legnagyobb bevételt termelő klubjának női labdarúgócsapatai átlagosan 2,4 millió euró árbevételt jelentettek az 2021–2022-es szezonban.
A lista elején a Barcelona áll, amely 7,7 millió eurós bevétellel utasították maguk mögé a 6 milliót termelő Manchester Unitedet. Utánuk következett a Manchester City, a Paris Saint-Germain (3,6 millió), az Arsenal (2,2 millió) és a Tottenham (2,1 millió). A női ágra – a férfiakéhoz hasonlóan – ugyancsak jellemző az angol csapatok dominanciája, ugyanis az első 15 helyezettből 9-et ad a szigetország.
„
Az elmúlt négy év nagyszabású nemzetközi női tornái rekordszámú közönséget vonzottak, amely ösztönözte a klubokat és a nemzetközi szerveket, hogy még határozottabban koncentráljanak a női labdarúgás piacának fejlesztésére
– mondta a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója. Pósfay László hozzátette, a növekedéshez elengedhetetlen, hogy a szponzorok és a befektetők számára is látható legyen a fejlődés, aminek köszönhetően évről évre csökkenhet a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.