Egyre kevésbé fontos, hogy a pályán miként produkál egy sportoló, a közösségimédia-teljesítmény nem ennek a függvénye, úgyhogy Cristiano Ronaldo továbbra is egyeduralkodó – ez a végkövetkeztetése a Football Benchmark kutatóintézetnek, amely elkészítette időszakos jelentését a labdarúgás és az internetes jelenlét viszonyáról.

Saudi Arabia's Al-Nassr welcome superstar Cristiano Ronaldo
CR7, CR7 és sokadszor is CR7.
Fotó: Al-Nassr Club via AFP

Több mint 800 klub és 600 játékos alkotja a mintát, amelyet folyamatosan monitoroznak, de egyet szinte vizsgálni is felesleges, hiszen a portugál Cristiano Ronaldo akármelyik egyesülethez tartozik, akár jelentős eseményen tartózkodik, akár nem, akár játszik, akár nem, minden létező digitális összevetésben veri az egész világot.

Például amíg az elmúlt 12 hónapban a legalább 100 milliós közösségimédia-követőtáborral rendelkező fociklubok száma 11-ről 23-ra nőtt, addig ő egymaga 330 millió új követőt szerzett. Az, hogy a földkerekség legerősebb bajnokságában, az angol Premier League-ben is jól teljesítő, ráadásul az idény első begyűjthető klubtrófeáját, a Ligakupát megnyerő, az Európa-ligában is negyeddöntőbe jutó Manchester Unitedből a szakmailag jelentéktelen szaúdi Al-Nasszrhoz igazolt a tavalyi világbajnokság után, mit sem számít az online térben – a kutatás és elemzés szerint ott fontosabb a személyiség, a médiamegjelenések, a globális márkaszerződések és a játékos klubjának branderőssége. Az utóbbiba akár bele is köthetnénk, ám 

az Al-Nasszr is felmászott Ronaldo hátán: magasan a szaúdi klub produkálta a legnagyobb növekedést 2023 elején: majd’ tízmillió új követőt szerzett a különböző felületeken.

Mely platformok a legnépszerűbbek?
 

A platformok amúgy is érdekesek, mert láthatóan eltér, hogy a játékosok, illetve a klubok hol aktívak és hatékonyak. A focistáknál az Instagram majdnem a tripláját hozza a Facebookhoz képest, a TikTok pedig majdhogynem kimutathatatlan, a csapatoknál viszont a két nagy szinte egyenlő, és arányosan növekvő hátránnyal következik a Twitter és a TikTok.

Az utóbbi egyébként tör felfelé: 130 százalékkal nőtt, miközben egy másik platform sem ért el 30 százaléknál nagyobb növekedést. Tavaly január óta 118 millió új követő csatlakozott a minivideó-megosztóhoz, és a felhasználók jellemzően igen fiatalok: a regisztráltak 25 százaléka 10–19 év közötti.

Trendszerű, hogy jön fel az új eresztés a játékosok között is a francia Kylian Mbappéval az élen, illetve hogy a világbajnokság és a januári átigazolási időszak is megdobta a forgalmat.

Mobilozó fiatal rajongók: Cristiano Ronaldo kedvencei.
Fotó: AFP

Az utóbbiak kereszteződésében természetesen ugyancsak Ronaldo áll, viszont Instagramon már tényezővé vált a Real Madrid szélsője, a brazil Vinícius, illetve a Manchester United támadója, az angol Marcus Rashford is. Látványos követőszám-növekményt könyvelhetett el a Brightonból az Arsenalba szerződő belga Leandro Trossard, a Monacóból a Chelsea-hez kerülő francia Benoit Badiashile és a Bayern Münchentől a Manchester Unitedbe kikölcsönzött osztrák Marcel Sabitzer is, ami nyomban bizonyítja, hogy elég egy jó nagy, lehetőleg angol klubhoz tartozni, az máris emel az ember közösségimédia-jelentőségén. 

Ám olykor ez sem követelmény: az olasz Nicolo Zaniolo például a Romából került a Galatasarayhoz, aminek annyira örültek a lelkes törökök, hogy 350 ezerrel hizlalták a középpályás táborát. 

A tíz legkedveltebb játékos
 

A fő megállapítást, miszerint nincs egyenesági összefüggés az aktuális sportteljesítmény és a közösségimédia-produkció között, az húzza alá, hogy a focisták top 10-es listáját ugyan a szokásos nevek vezetik, de megtalálható rajta a leszállóágban lévő, 36 éves Sergio Ramos, a 41 esztendős Zlatan Ibrahimovic, az idényben sérülések miatt összesen két meccsen fellépő Paul Pogba is, akárcsak az öt éve a Távol-Keleten játszadozó Andrés Iniesta, sőt, a német Mesut Özil is, aki épp tegnap vonult vissza.