Egyre kevésbé fontos, hogy a pályán miként produkál egy sportoló, a közösségimédia-teljesítmény nem ennek a függvénye, úgyhogy Cristiano Ronaldo továbbra is egyeduralkodó – ez a végkövetkeztetése a Football Benchmark kutatóintézetnek, amely elkészítette időszakos jelentését a labdarúgás és az internetes jelenlét viszonyáról.
Több mint 800 klub és 600 játékos alkotja a mintát, amelyet folyamatosan monitoroznak, de egyet szinte vizsgálni is felesleges, hiszen a portugál Cristiano Ronaldo akármelyik egyesülethez tartozik, akár jelentős eseményen tartózkodik, akár nem, akár játszik, akár nem, minden létező digitális összevetésben veri az egész világot.
Például amíg az elmúlt 12 hónapban a legalább 100 milliós közösségimédia-követőtáborral rendelkező fociklubok száma 11-ről 23-ra nőtt, addig ő egymaga 330 millió új követőt szerzett. Az, hogy a földkerekség legerősebb bajnokságában, az angol Premier League-ben is jól teljesítő, ráadásul az idény első begyűjthető klubtrófeáját, a Ligakupát megnyerő, az Európa-ligában is negyeddöntőbe jutó Manchester Unitedből a szakmailag jelentéktelen szaúdi Al-Nasszrhoz igazolt a tavalyi világbajnokság után, mit sem számít az online térben – a kutatás és elemzés szerint ott fontosabb a személyiség, a médiamegjelenések, a globális márkaszerződések és a játékos klubjának branderőssége. Az utóbbiba akár bele is köthetnénk, ám
az Al-Nasszr is felmászott Ronaldo hátán: magasan a szaúdi klub produkálta a legnagyobb növekedést 2023 elején: majd’ tízmillió új követőt szerzett a különböző felületeken.
A platformok amúgy is érdekesek, mert láthatóan eltér, hogy a játékosok, illetve a klubok hol aktívak és hatékonyak. A focistáknál az Instagram majdnem a tripláját hozza a Facebookhoz képest, a TikTok pedig majdhogynem kimutathatatlan, a csapatoknál viszont a két nagy szinte egyenlő, és arányosan növekvő hátránnyal következik a Twitter és a TikTok.
Az utóbbi egyébként tör felfelé: 130 százalékkal nőtt, miközben egy másik platform sem ért el 30 százaléknál nagyobb növekedést. Tavaly január óta 118 millió új követő csatlakozott a minivideó-megosztóhoz, és a felhasználók jellemzően igen fiatalok: a regisztráltak 25 százaléka 10–19 év közötti.
Trendszerű, hogy jön fel az új eresztés a játékosok között is a francia Kylian Mbappéval az élen, illetve hogy a világbajnokság és a januári átigazolási időszak is megdobta a forgalmat.
Az utóbbiak kereszteződésében természetesen ugyancsak Ronaldo áll, viszont Instagramon már tényezővé vált a Real Madrid szélsője, a brazil Vinícius, illetve a Manchester United támadója, az angol Marcus Rashford is. Látványos követőszám-növekményt könyvelhetett el a Brightonból az Arsenalba szerződő belga Leandro Trossard, a Monacóból a Chelsea-hez kerülő francia Benoit Badiashile és a Bayern Münchentől a Manchester Unitedbe kikölcsönzött osztrák Marcel Sabitzer is, ami nyomban bizonyítja, hogy elég egy jó nagy, lehetőleg angol klubhoz tartozni, az máris emel az ember közösségimédia-jelentőségén.
Ám olykor ez sem követelmény: az olasz Nicolo Zaniolo például a Romából került a Galatasarayhoz, aminek annyira örültek a lelkes törökök, hogy 350 ezerrel hizlalták a középpályás táborát.
A fő megállapítást, miszerint nincs egyenesági összefüggés az aktuális sportteljesítmény és a közösségimédia-produkció között, az húzza alá, hogy a focisták top 10-es listáját ugyan a szokásos nevek vezetik, de megtalálható rajta a leszállóágban lévő, 36 éves Sergio Ramos, a 41 esztendős Zlatan Ibrahimovic, az idényben sérülések miatt összesen két meccsen fellépő Paul Pogba is, akárcsak az öt éve a Távol-Keleten játszadozó Andrés Iniesta, sőt, a német Mesut Özil is, aki épp tegnap vonult vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.