Nem tagadta a Puma azt az értesülést, hogy a következő szezontól átvenné a Nike-tól a Ferencváros labdarúgó-csapatának öltöztetését – habár nem is erősítette meg, inkább óvatosan fogalmazott az érdeklődésünkre küldött válaszában.
Az amerikai Nike 2014 óta szállítja az FTC felszerelését. Nemcsak a focicsapat, hanem számos más szakosztály is használja a pipás termékeket, például a kézilabdázók is a focistákéhoz hasonló szerelésben játszanak, ugyanakkor mivel a Nike-nak nincs sportágspecifikus felszerelése, a vízilabda-, illetve a jégkorongcsapat a Diapolo és a Bauer ruháit és eszközeit használja elsősorban.
Mindenesetre a legnagyobb tételt jelentő és az érdeklődésre leginkább számot tartó férfi labdarúgó-együttes a Csakfoci értesülése szerint kerek évtizednyi együttműködés után vált beszállítót.
Az új gyártó pedig a német Puma lehet – habár maga a klub nem kommentálta a felvetést.
Érdekesség, hogy az NB I-ben egyetlen csapat játszik máris Pumában, ez pedig a Fradi legnagyobb riválisa, az Újpest. Az FTC-n túl Nike-csapatból is csupán egy akad még az NB I-ben, az MTK, amúgy az Adidas az uralkodó a négy partnerklubbal. A képzeletbeli ezüstérmes viszont a fiatal hazai márka, a 2Rule, amely három csapatnak adja a ruházatát.
Régiós szinten is hasonló a helyzet – leszámítva persze a 2Rule-t –, tehát az Adidas utcahosszal vezet a Nike és a Puma előtt.
Képeztünk egy saját vizsgálati mintát, amit az európai kupasorozatokban részt vevő regionális klubok alkotnak – a V4-eken túl a szomszédos országok, valamint Bulgária és Moldova csapatait számítottuk be, ez a sportágon belül viszonylag homogén társaságnak tekinthető.
A Bajnokok Ligájában, az Európa-ligában és a Konferencia-ligában induló összesen 20 regionális csapat közül 9-et az Adidas, 4-et a Puma, 3-at a Nike öltöztet,
és mindháromnak akad képviselője mindhárom sorozatban, tehát viszonylag reprezentatív a minta.
Konzisztens mindezzel a világpiaci helyzet is, főleg, ha a bevételeket vizsgáljuk: a sportszergyártóknál e három cég produkálja a legnagyobb bevételeket.
Ugyanakkor az eddigiekből sejthetővel szemben a Nike a piacvezető, méghozzá jelentős és egyre növekvő fölénnyel, hiszen 2012-ben még csak 6, 2019-ben már 12, 2022-ben pedig már 20 milliárd euró volt a különbség, azaz mostanra eljutottunk oda:
a Nike-nak nagyobb a bevétele, mint a második Adidasnak és a harmadik Pumának együttvéve.
Az egymástól elváló eredményeket mutatja az alábbi, milliárd euróban számoló grafikon:
Itt szükséges megjegyezni, hogy ebbe az összes eladott sporttermék beleszámít, márpedig a Nike a világ legkeresettebb sportmárkája, és főleg Észak-Amerikában erős, ott termeli ki a bevételeinek majdnem a felét.
Ráadásul a világ legsikeresebb, ekként legnagyobb reklámértékkel bíró csapatainak nemhogy pénzért cserébe, hanem gigantikus szponzoráció tetejébe szállítják a gyártók a ruházatot és eszközöket.
A csúcsot éves átlagban az Adidas tartja, amely a spanyol Real Madridnak 110 millió eurót (42,3 milliárd forintot) fizet minden évben.
Összértékben viszont rájuk ver a Nike, amely a legnagyobb ellenfélnek, a Barcelonának 2018-tól 2018-ig tartó időszakra évi 105 millió eurót (40,5 milliárd forintot), összesen 1,05 milliárd eurót (404,4 milliárd forintot) fizet, és ebben a bónuszok még nincsenek is benne.
A harmadik helyezett az angol Manchester United, amely 2013 óta nem volt bajnok és 2017 óta nem nyert nemzetközi kupát, mégis eltehet az Adidastól évente 90 millió fontot (40,4 milliárd forintot), és nemrég meg is hosszabbították a szerződést.
A Puma nem tud felmutatni partnerklubot a top négyben, de folyamatosan erősíti portfólióját, amely két nagyágyúja az idén tavasszal történelmi triplát teljesítő angol Manchester City, illetve a hétszeres BL-győztes olasz Milan.
Ebbe a körbe csatlakozhat a Fradi, amely persze az eredmények szintjén egyelőre távol áll az említettektől,
hiszen az első adandó alkalommal kiesett a BL-kvalifikációban, így a Konferencia-ligában igyekezhet tompítani a pénzügyi veszteséget – na meg a játékostranszferekkel. Közben pedig a Sztanyiszlav Csercseszov helyett beugró Máté Csaba után már Dejan Sztankovics felel az edzésekért, és közben remekül üzletel is.
Természetesen a ruhahelyzetről érdeklődtünk a zöld-fehéreket jelenleg öltöztető Nike-nál, illetve a szóba hozott Pumánál is.
Előbbitől azt kérdeztük, hogy az értesülések szerint 2024-ben lejáró együttműködést szándékoznak-e meghosszabbítani és ha nem, miért nem, valamint milyenek voltak a szerződés anyagi vonzatai, azaz a klub fizetett-e a felszerelésekért, vagy a cég pénzt is adott a termékei mellé? Nos, az amerikai vállalat mostanáig nem reagált a megkeresésünkre – a Puma viszont igen.
A németektől azt kérdeztük, hogy:
A válasz sokkal általánosabb lett, a Kelet-Európáért felelős marketingrészleg ugyanis az érdeklődést megköszönve azt írta, hogy egyelőre csak az alábbi nyilatkozatot kívánja tenni:
A Puma folyamatosan és minden piacon keresi a lehetőségeket, a közvéleményt pedig megfelelően tájékoztatjuk majd, ha ideje lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.