Virágzik Magyarországon a használt és újrahasznosított okostelefonok piaca. Miközben az Európai Unióban éves szinte 9 százalékkal bővül ez a szegmens, addig hazánkban ennél jóval lendületesebb a növekedés üteme – ismertette a Magyarországon piacvezető Rejoy keddi háttérbeszélgetésén Blaumann Bence, a cég ügyvezetője.
A román anyacég, a 2019-ben alapított Flip leányvállalataként működő Rejoy 2022 szeptembere óta van jelen a Magyarországon, ahol a kezdetben startupként működő cég meghatározó szereplővé nőtte ki magát.
2023-ban a vállalat 22,56 milliárd forintos árbevételt könyvelhetett el.
A Flip az anyaország és a magyar piac mellett Bulgáriában és tavaly év vége óta Görögországban is jelen van. Blaumann Bence felidézte, hogy a cég kezdetben viszonteladóként más cégek által felújított használt mobilok értékesítésével foglalkozott, azonban a piaci igények, valamint a beszállítóktól érkező, nem mindig kiszámítható minőség mellett a saját szerviz létesítése mellett döntöttek. Ez immár 250 dolgozónak ad munkát, köztük 153 szerviztechnikusnak is.
Blaumann szerint a piac nagy része nem elutasító a használt eszközökkel szemben, de leginkább a 40–50-éves korosztály részéről találkoznak nyitottsággal, az X és Y generációk azok, amelyek a legnagyobb arányban választják az felújított telefonokat. Rendszeresen indítanak kampányokat a Z generáció megszólítására is, amely szintén nyitott rá, de nem egyenletes, inkább hullámzó mértékben.
A cég szakemberei elmondták, hogy fontos feladatuk volt leszámolni azzal a sztereotípiával, mely szerint régi és elhasználódott telefonokat akarnak a vevőkre sózni. A legrégebbi modelljük 2018-as, de törekedek rá, hogy négy-öt évesnél idősebb készülékek ne szerepeljenek a kínálatban. Mivel nemcsak a vásárlás, hanem a használt eszközök felvásárlása is online történik, és itt is csak a meglévő készüléklistából lehet választani, nagyon régi darabok nem is kerülhetnek a rendszerbe.
Minden használt telefont egyedileg bírálnak el, ebben a mesterséges intelligencia (MI) is segíti a bizonyos szempontból gyártósorrá fejlődött szervizt. Egy MI-alapú, képalkotásra alkalmas kameraszoftver felel a készülékek esztétikai állapotának megállapításáért, ez az úgynevezett grading robot 360 fokos felmérést és kiértékelést végez, minimálisra csökkentve a személyi mulasztást és az emberi hibát.
A Rejoy a keddi sajtótájékoztatón egy újítást is bejelentett, az okostelefonok és a már szintén elérhető iPadek mellé immár notebookok és Apple Watch okosórák is felkerültek a kínálatba. Nem véletlenül esett rájuk a választás, a felhasználói igények ugyanis azt mutatják, hogy
az Apple termékei használt és felújított formában nagyon népszerűek a piacon, nem függetlenül attól, hogy így az áruk is kedvezőbb.
Blaumann Bence a cég márkaportfóliója kapcsán elmondta, hogy igyekeznek széles skálán mozogni, azonban szakembereik és szervizmunkatársaik kapacitása is véges, nem tudnak minden ismert márkának figyelmet szentelni, ezért azok elérhetők náluk, amelyekre a legnagyobb a piaci igény. Hozzátette ugyanakkor, hogy tudnak rugalmasak lenni, ha a piac változni fog ezen a téren, akkor ők tudnak majd erre reagálni.
A Rejoy számára a magyar piacon való megjelenés első két éve sikertörténetnek mondható, az itteni eladások és eredmények felülmúlták a várakozásokat. A cégcsoport számára azonban továbbra is az anyaország, Románia a legnagyobb piac. A Világgazdaság kérdésére elmondák, hogy a további terjeszkedés is napirenden van.
Becslések szerint 2027-re már 450 millió felújított termék (ebbe beletartozik az okostelefon, tablet, notebook, okosóra) lesz az EU-ban, ami éves szinten 9 százalékos növekedés.
Ez új piacokat is megnyithat a cég számára. Azt azonban, hogy mely területeken várható a következő terjeszkedés, még nem tudták megmondani.
Blaumann Bence megosztott egy kisebb kulisszatitkot is a magyar piaccal kapcsolatban. Az egyik hipotézisük az volt, hogy a magyar felhasználók többnyire magyar billentyűzetet akarnak a laptopokra, az ettől eltérő klaviatúrára kisebb lesz a kereslet. Ez azonban nem igazolódott be. A termékleírásokban mindig feltüntetik, ha angol nyelvű (úgynevezett qwerty) billentyűzetről van szó, a vásárlók többségét ez nem tántorítja el az adott terméktől.
Az ügyvezető végezetül hozzátette, hogy napirenden van az upsell termékek bevezetése is, azaz amikor egy olyan szoftverrel (például Office-csomag) vagy kiegészítővel (képernyőfólia, ütésálló tok, Apple Watch esetén óraszíj) emelik a felújított termék értékét, amely az eredeti, használt készüléknek nem volt része.
A Techno Mobile okostelefonjai Ázsiában és Afrikában már hatalmas sikereket értek el. A magyar piacon júniustól elérhető az öt készülékből álló Spark 20 termékcsalád. A közeljövőben a gyártó további termékei is megérkezhetnek Magyarországra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.