Székesfehérvár vendégforgalmában nagyon jelentős szeletet képviselnek az egynapos látogatók, a kirándulók, vagy csupán az átutazók is. Őket szeretnénk rábírni a hosszabb tartózkodásra, mert bőven van miért maradni
– mondta el a VG megkeresésére F. Szegő Krisztina, a Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.
A turisztikai szakemberek hasznosan töltötték a pandémia alatti időszakot is, és gőzerővel készültek az újranyitásra. Teljesen megújult a Tourinform iroda, a Kisfaludy Fejlesztési Program vissza nem térítendő támogatásának köszönhetően. A projekt tavaly november elsején indult és idén február 28-án zárult.
Az arculati megújulás mellett gyereksarokkal és csomagmegőrző szekrénnyel is bővültek – ismertette.
Szolgáltatásfejlesztésünk fókuszában a családbarát-, a hozzáférhető- és a digitális turizmus áll
– emelte ki a főbb szempontokat.
Tevékenységük során még inkább előtérbe került az értékesítési szemlélet.
Idegenvezetést és programcsomagokat ajánlanak, továbbá egy szuvenír boltot is kialakítottak, amelyben helyi termékeket kínálnak és jegyirodát is működtetnek.
A hosszabb tartózkodás érdekében májusban kampányt indítottak Nyiss Fehérvárra! címmel, amelyben digitális kedvezménykártyát kínálnak a szállóvendégeknek már egy éjszakától.
A város kulturális és szabadidős vonzerői az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, megújult a teljes történelmi belváros, több kulturális intézmény született, mint a már jól ismert Vörösmarty Színház mellett az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és a kortárs Székesfehérvári Balettszínház. Készülőben van az Árpád-ház program keretében a Nemzeti Emlékhely látogatóközpont és kőtár, hamarosan nyit a teljes felújításon átesett Szent István Király Múzeum nyugati színvonalú új kiállítóhelye.
A fehérvári attrakciók közül a Bory-várat, a Sóstó Természetvédelmi Területet, a történelmi belvárost, az Árpád Fürdőt, a múzeumi kínálatból pedig a Nemzeti Emlékhelyet és a Hetedhét Játékmúzeumot emelte ki.
Új közösségi terek jöttek létre, két éve pedig az egyedülálló Sóstó Természetvédelmi Terület és Látogatóközpont újult meg teljes rehabilitációt követően
– sorolta a város vonzerőit.
A szabadidős vendégek megnyerése érdekében a város a programturizmus irányába indult. Az elmúlt nyolc évben felépítettek egy egész évet átívelő rendezvénypalettát: ezek közül kiemelkedő a Székesfehérvári Királyi Napok, benne a Koronázási Ünnepi Játékokkal, amely emblematikus rendezvénye lett a városnak.
A pandémia miatt azonban újratervezésre kényszerültünk, különböző – elsősorban digitális – fejlesztésekkel a közösségi élmények helyett/mellett az egyéni látogatókra fókuszálunk
– fogalmazta meg az irányvonalat. Hozzátette, jelenleg fejlesztés alatt áll az a sétaapplikáció, amely egyedi tematikus útvonalakat és városjátékokat kínál a látogatóknak.
– a turisztikai szakemberek összeállítása alapján. Nagy előnye a városnak a könnyű megközelítés, az ország legforgalmasabb autóútja mentén a főváros és a Balaton között mindenkinek „közel” van.
A világjárvány miatt 2020-ban a vendégéjszakák jelentős részét kitevő üzleti turizmus szenvedte el a legnagyobb visszaesést, ennek lassú visszatérésére számítunk, ugyanakkor a sportturizmus élénküléséért a város sokat tesz – közölte F. Szegő Krisztina.
A sportlétesítmények fejlesztésével igyekeznek megnyerni a nagy világversenyek rendezésének jogát,
mint a már évek óta Székesfehérváron tartott Gyulai István Regionális Atlétikai Magyar Nagydíjat, vagy a nemzetközi futball rangadókat.
A székesfehérvári turisztikai szervezet az egész térséget összefogja a kommunikációban, a keresztpromóció jól működött már a járványhelyzetet megelőzően is, most még hatékonyabb az együttműködés. A Velencei-tó településeivel is partnerségben vannak.
A verseny nagy, hiszen most mindenki jórészt a belföldi vendégekre számít, akik előnyben részesítik a strandolást és a wellnesst, de azért látszik az a trend, hogy sikerült elindítani egy „országfelfedező mozgalmat”
– fejtette ki a szakértő.
Úgy véli, nagyobb a fogékonyság a különleges, akár eldugottabb és a kisebb forgalmú helyek iránt. Látogatószámban nincs is hiány, Fehérvár egyre népszerűbb kirándulási célpont.
A családi látogatásokat nagyban segíti a Kajla-kampány is, amelynek évente több száz családi kirándulást köszönhetünk.
Tavaly Székesfehérváron a vendégéjszakák és a vendégek száma az előző évhez képest a felére csökkent. Ezen belül a külföldi vendégéjszakák aránya jóval nagyobb mértékben esett vissza: míg 2019-ben közel ugyanannyi vendégéjszakát generáltak a külföldi vendégek, mint a belföldiek, 2020-ban a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma az egyharmad részét tette ki a korábbinak.
A város szálláskapacitásának kihasználtsága 2020-ban 32 százalék volt,
az átlagos tartózkodási idő kis mértékben növekedett 2 napról 2,2 napra – közölte a pontos adatokat F. Szegő Krisztina.
Előrejelzések szerint nyáron a vendégéjszakák száma idén is felfut, de egyelőre óvatosabbak a várakozások a tavalyinál.
A Tourinform személyes látogatottsága 2020-ban nagyságrendileg egyharmada volt az előző évinek, ahogy az igénybe vett szolgáltatások mennyisége is. A Tourinform irodánál összesen 106 idegenvezetéses programot bonyolítottak le tavaly, míg korábban ez a szám 358 volt. A megrendelt vezetéseken felül 45 garantált idegenvezetést szerveztek, ezeken több mint 1800 résztvevőt regisztráltak – részletezte az iroda vezetője. Ezeket a számokat 2021-ben bizonyosan meghaladják,
május óta rendkívül megélénkült a kereslet a Tourinform programjai iránt.
Az idei szezon és az elmúlt két év összehasonlítása közben három teljesen különböző élethelyzetben találjuk magunkat: 2019-ben még nem kellett együtt élnünk a vírussal; tavaly már túl voltunk az első hullámon, de még nem volt vakcina, idén már oltóanyag és védettségi igazolvány is van, amely a turisztikai szektorra is meghatározó hatással bír.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.