Facebook, Instagram vagy YouTube használata munkaidőben? Nehéz kérdés, mert feltartóztathatatlan tendencia a közösségi média terjedése, ugyanakkor rengeteg veszélyt, kihívást rejt magában. Ma még sok munkahelyen – a Miniszterelnökség is ebbe a kategóriába tartozik – tiltják, sőt technikai megoldásokkal nehezítik, hogy a munkavállalók munkaidőben a közösségi médiában szörfözzenek. Ez a megközelítés egyfelől helyes, hiszen a munka világában prioritás, hogy a dolgozók minél gyorsabban, minél magasabb színvonalon lássák el feladataikat, a közszférában pedig társadalmi érdek a hatékony munkavégzés.
A kérdés igazából az, hogy van-e értelme technikai korlátokat szabni a munkahelyi, de magáncélú internethasználatnak. Egy friss amerikai tanulmány szerint az irodai dolgozók 45 százaléka 15 percnél kevesebbet koncentrál munkahelyi feladataira, mielőtt beszippantaná a közösségi média. Ha a munkaállomásról nem lehet elérni a kedvenc oldalakat, akkor az okostelefonon teszik meg. A mobilinternet költsége folyamatosan csökken, így hosszú távon nem lehet feltartóztatni a közösségi média nonstop fogyasztását.
Az amerikai National Intelligence Council Global Trends jelentése szerint a következő két évtizedben egyre nehezebb lesz kormányozni a világ államait, a változó gazdasági és technológiai környezetben az emberek egyre több dolgot várnak el az államoktól. Eközben a második világháború után kialakult nemzetközi rendszer gyakorlatilag szétesik, a világot pedig egyre inkább szétszaggatja a klímaváltozás és a terrorizmus. Egyre több kihívással kell szembenéznünk, miközben az erőforrásaink elaprózódnak. Ezekről is beszélnek majd politikusok, akadémikusok és a közép-európai régió meghatározó szakértői március végén a think.BDPST konferencián.
Sokan gondolják, hogy a közösségi média, sőt az internet megjelenése az emberiség számára óriási veszélyt jelent. Meglepő koalíciók jöttek létre: ortodox rabbik, kereszténydemokrata politikusok és Eminem közösen vallják, hogy az internet az „ördög küldötte”. Valószínűleg hasonló volt az ellenállás a legtöbb korszakos felfedezésnél – a gőzgéptől a könyvnyomtatásig. Az emberiség enyhén szólva is megbirkózott ezekkel a kihívásokkal.
A szakértők szerint mindez nem jelenti azt, hogy ne kellene nagyon tudatosan kezelni ezt az új, minden korábbit felülmúló médiumot. Látni kell a veszélyeit. A világot valóban nehezebb lesz kormányozni a következő években, mert a problémák „összeérnek”. Egyszerre látjuk a természeti katasztrófákat és a korrupciós botrányokat, tanúi vagyunk a társadalmi különbségeknek, együtt gyászoljuk a terrorizmus és a balesetek áldozatait. A csőcselék véleménye a kocsmákból bevonul a lakásainkba, fizetett trollok és természetükből fakadóan rosszindulatú emberek acsarkodása, kegyeletsértése, uszítása elér bennünket, miközben korábban ki tudtunk térni előle.
De meg fogunk tanulni bánni a közösségi médiával – sokkal gyorsabban, mint gondolnánk. Az azokat működtető cégek fejlesztései is sokat segítenek, a lényeges változást azonban a „normális” többség magatartása hozza meg. Megtanulunk úgy csetelni munkaidőben, ahogy korábban a magántelefonokat intéztük – szükség szerint, gyorsan, és nem a munka rovására. Meg fogjuk különböztetni az álhíreket a valódiaktól, mert a nap végén kiderül, mi történt. Meg fogjuk védeni a gyengéket a „cyber mobbingtól”, mint ahogy megvédtük őket korábban a való világ zaklatásaitól is.
És olyan politikusokat fogunk választani, akik folyamatosan tájékoztatnak bennünket. Nem riadnak vissza attól, hogy azonnal és transzparensen válaszolják meg a kérdéseinket. Tudják, hogy elszámoltatjuk őket, és ezért nem ígérnek betarthatatlan dolgokat. Nehezebb lesz kormányozni a világot, de nem azért, mert ma nagyobbak a kihívások, hanem azért, mert folyamatossá vált a kontroll. Nem az elit által a saját ellenőrzésére létrehozott hivatalok kontrollja, és nem is az üzletszerűen elkövetett úgynevezett civil kontroll, hanem a polgárok közvetlen ellenőrzése a közösségi hálózaton keresztül.
Éppen ezért minden munkáltatónak azt ajánlom, hunyjon szemet afelett, hogy egyik-másik dolgozója munkaidőben cuki macskákat néz a Facebookon – vagy még ennél is privátabb témákat követ –, mert ugyanezeken a csatornákon gyakorolják ugyanezek az emberek a valódi társadalmi kontrollt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.