Egyre terjed az a gyakorlat, amely szerint bizonyos nyugat-európai országokban az ottani minimálbért kell fizetniük a fuvarozó vállalkozóknak arra az időre, amíg a gépjárművezető az adott országban tartózkodik. Mi ezzel kapcsolatban a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) álláspontja?
– Az MKFE elfogadhatatlannak tartja, hogy a közúti áru- és személyszállításra kiterjedjen a kiküldetési irányelv hatálya. Ugyanakkor tény az is, hogy az Európai Bizottság – az MKFE és további tíz uniós tagország fuvarozóinak folyamatos tiltakozása ellenére – sem próbál gátat szabni az unió alapelveivel ellentétes adminisztratív és bérfizetési szabályok bevezetésének. Ezek a szabályok ellehetetlenítik a vállalkozások működését, mert olyan mennyiségű adminisztrációs feladat hárul rájuk – többnyire kisvállalkozásokról beszélünk –, amelyek betartása még a nagyvállalatoknál is gondot okoz. Máris több vállalkozás jelezte, hogy a bizonytalan jogi helyzet és a kilátásba helyezett irreálisan magas bírságok miatt visszavonul egyes uniós piacokról.
Milyen mértékű terhet jelent ez a magyarországi vállalkozásoknak, például egy járműre vetítve éves viszonylatban?
– Nehéz forintosítani a terheket, amelyek ráadásul az újabb és újabb korlátozó országok belépésével tovább nőnek. De például a német és az osztrák adminisztráció miatt már egy kisebb, néhány kamiont üzemeltető cégnél is indokolt lehet új munkaerő felvétele. Erre a költségre rakódnak rá az informatikai, infrastrukturális fejlesztés költségei, valamint a bérek. Becslésünk szerint a fuvardíjakat legalább 15, de bizonyos esetekben akár 30 százalékkal kellene emelni, hogy a pluszköltségek mellett is rentábilisan működjön egy vállalkozás. Ezzel szemben a piac jelenleg is nyomott árakat diktál, a megrendelők egyelőre elutasítják az áremelést. További veszély, hogy az Európai Unión kívülről érkező, valóban dömpingáron dolgozó fuvarosok miatt ezek az árak tovább csökkenhetnek. Az uniónak valójában velük szemben kellene fellépnie, megvédve a belső piacot a tagállamok vállalkozásai számára. Több százezer munkahely kerülhet ugyanis veszélybe az unióban, ha nem erre a valós problémára koncentrálunk, hanem házon belül marakodunk.
Mennyire jogkövetők a magyar vállalkozások e téren?
– Az MKFE nem támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a kiskapuk keresését szorgalmazzák, vagy félinformációkra támaszkodva adnak útmutatást. Tagjainkat mindig első kézből szerzett, hivatalos információk alapján tájékoztatjuk a nemzetállami jogszabályoknak való megfelelésre vonatkozóan, ebből következik, hogy a jogkövető magatartás betartását javasoljuk a fuvarozóknak.
[caption id="" align="alignleft" width="690"] Fotó: Mediaworks archív[/caption]
Az MKFE ismeretei szerint szankcionálták-e már a német, francia, osztrák hatóságok a magyar cégeket, és ha igen, milyen összegű bírságot szabtak ki?
– Igen, Franciaországban szabtak már ki több alkalommal helyszíni bírságot az adminisztrációs előírások hiányosságai miatt. De Németország is folyamatosan ellenőrzi a fuvarozókat, több tucat MKFE-tag vállalkozásunknál jelenleg is vizsgálódnak. Bírságkiszabással járó ügyünk is volt, azonban fontos kiemelni, hogy számos olyan végzésről tudunk – ezekből van több –, ahol nem állapított meg jogszerűtlenséget a német vámhatóság. Ez erős jelzés arra, hogy a magyarok jogszerűen fuvaroznak, és a bérszínvonalunk is megfelel Németország viszonylatában.
Mit tesz annak érdekében, hogy a nyugat-európai országok megváltoztassák gyakorlatukat?
– Az MKFE évek óta jelzi a nemzetközi és a hazai fórumokon, hogy a kiküldetési irányelv mögé bújtatott szabályok valójában burkolt piacvédelmi intézkedések. Az EU-nál tett diplomáciai lépéseinkkel elmentünk a falig, ezért most kétoldalú megállapodásokkal igyekszünk megoldást keresni. Tagjai vagyunk annak a monitoringbizottságnak, amelynek az a feladata, hogy felkészítse a miniszterelnököt az osztrák kancellárral a kint dolgozó magyarok ügyében folytatandó tárgyalásaira. Új frontot nyitva, az MKFE április 20-ra Budapestre hívta a V4-országok reprezentatív fuvarozói szervezeteit, hogy megvitassuk a kiküldetési irányelvvel (postinggal) kapcsolatos kérdéseket, és közös nyilatkozatban szólítsuk fel az érintett államokat a jelenlegi gyakorlatuk leállítására, teljes moratóriumot kérve a posting alkalmazására a fuvarozás esetében, a készülő uniós közúti csomag (Road Package) elfogadásáig. A V4-ek mellett Észtország, Lettország, Litvánia, Románia, Bulgária, Portugália, Spanyolország és Szlovénia fuvarozóival állunk kapcsolatban, több közös akción vagyunk túl. Természetesen az MKFE a legnagyobb hazai érdekvédelmi szervezetként a teljes magyar fuvarozói szakmát képviseli ezeken a fórumokon, hiszen a problémák mindenkit érintenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.