Minden mai nyugdíjrendszer három egymást követő nemzedék egymás iránti bizalmára épül: a szülői generáció fizeti a kötelező járulékot, hogy a nagyszülői generációnak legyen nyugdíja, miközben eltartja a gyermekei generációját annak reményében, hogy mire a szülői generáció is megöregszik, a gyermekek generációja fizeti majd azt a járulékot, amelyből a szülőknek lesz nyugdíjuk. A nyugdíjrendszer bevétele attól függ, hogy aktuálisan hányan vannak a járulékfizetők, és ők, valamint munkáltatóik mennyi járulékot (nálunk éppen szociális hozzájárulási adót) fizetnek, míg a kiadási oldalt az határozza meg, hogy aktuálisan hányan vannak a nyugdíjasok, és mekkora nyugdíjra szereztek jogosultságot.
Ha a jövőben egyre kevesebb lesz a járulékfizető, és egyre több a nyugdíjas, a rendszer működése nyilvánvalóan veszélybe kerül.
A hazai járulékfizetők száma pedig megállíthatatlanul zsugorodik. Egyrészt amiatt, hogy az utóbbi négy évtizedben nem született elég gyermek, másrészt amiatt, hogy a fiatalok és a középkorúak egyre növekvő létszámban nem itthon fizetnek járulékot, így kimaradnak a hazai nyugdíjak finanszírozásából.
Magyarországon 1983 óta minden évben sokkal kevesebb gyermek születik, mint a Ratkó-korszak gyermekei (1952–1956) és unokái (1973–1978) korosztályaiban. Évente kilencvenezer körül ingadozik a szülések száma (miközben ennél átlagosan harminc-negyvenezerrel többen halnak meg minden évben, vagyis ennyivel fogy évente a magyar – csak demográfiai okokból). A szülőképes korban lévő hölgyek létszáma közben nagymértékben csökken, így hiába sikerülne növelni a teljes termékenységi arányszámot a mostani 1,49-ról a kívánt 2,1-re, ez nem fordíthatja meg a magyar népesség csökkenését és öregedését. Sokkal kevesebb hölgy hiába szül kicsit többet, összességében csökken a babák száma.
Mindezek eredőjeként a magyar társadalom nagyon gyors tempóban öregszik: idén minden hatodik, 2030 körül minden negyedik, 2050 körül már minden harmadik ember 65 évesnél idősebb lehet Magyarországon. Ezt a drámai öregedési sebességet tovább gyorsítja a kivándorlás – a fiatalabb és képzettebb rétegek tagjai közül a becslések szerint már legalább félmillióan tartósan külföldön dolgoznak. Bevándorlás pedig nincs, és a külhoni magyarok potenciális migrációs tartalékai is kimerülőben vannak. Ezért itthon az idősek aránya még magasabb, mint amit az egyes korcsoportok létszámai indokolnak.
Már eddig is hiányzik egymilliónyi gyerek a nyugdíjrendszer jövőbeni fenntarthatóságához. Képzeljük el, ha ennél is több hiányzik majd, pont akkor, amikor a mai harmincas–negyvenes korosztály szeretne nyugdíjat kapni.
A hölgyek átlagosan 28 éves koruk után (diplomások 31 éves koruk után) szülik meg az első – és sokszor az utolsó – gyermeküket. Száz éve a nők harmincéves korukra már befejezték a gyermekszülést, kétszáz éve szerencsések voltak, ha egyáltalán megérték ezt az életkort – nyolc-tíz gyermek kihordása után. Felfoghatatlan tempóban változik a demográfiai világ. A folyó finanszírozás alapelve mindezek következtében a szemünk láttára válik működésképtelenné.
Nem véletlen, hogy a szakértők körében folyamatosan zajlik a lehetséges reformokról szóló vita. A Népesedési Kerekasztal néhány éve tett javaslatát ismét fölkapta a hírnév: eszerint a felnevelt gyermekek számától is függővé kell tenni a nyugdíj összegét. Az elképzelés szerint azoknak a szülőknek, akik legalább két gyereket felneveltek – feltéve, hogy e gyerekek legalább szakmai végzettséget szereztek –, magasabb nyugdíjat kell kapniuk, mint azoknak, akik ezt a minimumfeltételt nem teljesítették. A gyermekek felnevelését természetbeni járulékfizetésnek kell tekinteni, így a jelenlegi, keresőtevékenységre alapozott járulékfizetési elv kiegészülne a gyerekek kapcsán járó bónusz-málusz rendszerrel. A gyermek ugyanis olyan társadalmilag hasznos befektetés – azaz közjószág –, aki biztosítja a nagy társadalmi elosztórendszerek jövőbeni fenntarthatóságát, így az a szülő, aki ilyen közjószágba fektet be, megérdemli e befektetése hozamát is, vagyis azt, hogy magasabb nyugdíjra legyen jogosult. A javasolt új rendszer csak a 35. életévüket be nem töltő személyekre vonatkozna, akiknek legalább harminc évük van még hátra a nyugdíjkorhatár betöltéséig.
Itt érdemes elgondolkodnunk egy pillanatra. Mi lesz pontosan harminc év múlva?
A 2040-es évek végére a mai formájában már összeroppanhatott a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer, mert az utolsó nagy létszámú magyar korosztály, az 1970-es évek derekán született „gyes-nemzedék” is eléri addigra a nyugdíjkorhatárt.
A nyugdíjrendszer természetesen nem omlik össze, csak a nyugdíjak összege lesz sokkal alacsonyabb, mint ma (a nyugdíjváromány mértékét kifejező elméleti helyettesítési ráta a jelenlegi 66 százalékról akár 30-ra is zuhanhat).
Harminc év múlva a nyolcmilliós Magyarország harminc százaléka 65 évesnél idősebb lesz – akik nyugdíját nem tudják finanszírozni a zsugorodó létszámú fiatalabb nemzedékek itthon maradó tagjai még akkor sem, ha a gyermeknevelésbe fektető szülők jogosan tartanának igényt befektetésük hozamára.
Mindezek miatt célszerű más megoldást keresni a nyugdíjrendszer elkerülhetetlen fenntarthatósági válságára. A gyermekfüggő nyugdíjreform-javaslat a felosztó-kirovó paradigma fogságában maradva képtelen kezelni a társadalom öregedési folyamatát, a tömeges kivándorlás kérdéskörét és a hazai foglalkoztatás minőségének problémáját. Nem is beszélve azokról a kevéssé előre jelezhető folyamatokról, amelyek révén az élőmunkaerő-igény ma még elképzelhetetlen mértékben csökkenhet a mesterséges intelligencia (és ezzel az automatizálás, a digitalizáció, a robotika) exponenciális térnyerése következtében. Márpedig ha nincs szükség emberi munkára, akkor ki fizet járulékot?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.