Az alapvetően felsőoktatási témákra koncentráló amerikai Inside Higher Ed oldal a közelmúltban a technológiai és társadalmi változások egyetemekkel és főiskolákkal szemben támasztott kihívásaival kapcsolatban tett közzé egy publikációt. Az Amerikai Egyetemi Professzorok Szövetségével is együttműködő lap cikke a felsőoktatás szemszögéből elgondolkoztató jelenségre mutat rá. Felvetésük szerint a felsőoktatásban egyre inkább előtérbe kerülnek a rövidebb lefutású képzések. Ennek háttere többek között az, hogy a változások most tapasztalható sebessége és mélysége miatt a hallgatókat – akár többször is – át kell képezni életpályájuk során.
A mostani helyzet annyiban nem újdonság, hogy hasonló természetű kihívásokkal, különösen a változások kezelésével már többször meg kellett küzdenie a felsőoktatásnak.
Az univerzitás eszme kialakulásának és fejlődésének történelmi vizsgálata alapján az látszik, hogy a közelmúlt kihívásaira adandó lehetséges válaszok nagy részét érdekes módon a régmúltban is fellelhetjük. Az univerzitások megjelenésekor a tanulási folyamatot műhelymunkák jellemezték – olyan műhelyek formálódtak, ahol mester és tanítványa együtt tanult, alkotott. Ez a szemlélet később, a 20. század elejétől megjelenő projektmódszerben, majd a század közepétől a kreativitás előtérbe kerülésével erősödött fel.
A történelem során jól felismerhetők azok a korszakok, amelyek számottevő változást okoztak a felsőoktatási képzésben. Az első és a második ipari forradalom éppen ilyen volt. A technológiai fejlődés eredményeként mindkét esetben olyan találmányok, innovációk jelentek meg, amelyek alapvetően változtatták meg az emberek addigi életét. Ez a folyamat a második ipari forradalom idején, azaz a 19. század végén még markánsabban mutatkozott meg, mint korábban.
Mindez új kompetenciákat igényelt, és gyors társadalmi átalakulásokat indított el.
Széles tömegek szembesültek azzal, hogy a munkavégzéshez és életükhöz korábbi tudásuk és meglévő képességeik megújítására van szükség. Ez értelemszerűen hatott a felsőoktatásra is, hiszen korábban soha nem látott tömeg került be az oktatásba. A 19. század végén, a 20. század elején John Dewey – az amerikai oktatás egyik megreformálója – az információszerzést és a problémamegoldás képességét helyezte előtérbe. Az általa adott pragmatikus válaszok mai szemmel is figyelemre méltók: a szakértők ezeket a területeket a robotizáció és az informatika szinte követhetetlen fejlődési üteme közepette is meghatározó kompetenciaként emlegetik.
Nyilvánvaló, hogy ez a szemléletváltás a felsőoktatás tanulási és oktatási folyamataira is hatott. Az oktatás már nem csak az előadások és a tudásátadás szintjén zajlott, egyre több olyan gyakorlatias kurzus indult, amely a problémamegoldást és a projektalapú kompetenciafejlesztést állította középpontba. A változás drasztikusnak mondható, hiszen a korábbi, klasszikus modellel szemben az információkat a tanulók maguk keresték meg, értelmezték és használták fel a képzés során.
A fenti folyamat végül a kilencvenes évek közepén, az UNESCO égisze alatt publikált Delors-jelentésben csúcsosodott ki, amely útmutatást kívánt adni ahhoz, miként válaszoljon az iskola az információs társadalom kihívásaira.
A jelentésben publikálták először azt, hogy az egyént az egész életen át tartó tanulásra kell felkészíteni. Érdemes felidéznünk a jelentésből az oktatás négy alappillérét: megtanulni tudni-megismerni, megtanulni dolgozni-cselekedni, megtanulni együtt, másokkal élni és megtanulni élni.
A jelentés hatására egyre erősebben fogalmazódott meg az igény a piaci és a felsőoktatási szektor közelítésére. Ennek következménye, hogy azokat a kompetenciákat, soft skilleket kell fejleszteni – kommunikáció, kritikus gondolkodás, együttműködésre való képesség, problémamegoldás –, amelyek a munkaerőpiacon egyre inkább előtérbe kerülnek. Ezek a képességek nélkülözhetetlen részei a munkának, és növelik a siker valószínűségét.
A soft skillek közé tartozik a fejlett empátia, a könnyed és nyílt kommunikáció, a jó csapatjátékosi attitűd, a képesség a megszerzett tudás továbbadására éppúgy, mint a felelősségvállalás vagy a felmerülő probléma megoldására koncentráló szemlélet.
A rövidebb képzéseknek tehát kétségtelenül megvan és meglesz a szerepük. Ám ez csak az érem egyik oldala. Az érem másik oldala az, hogy milyen választ adnak az egyetemek és a főiskolák ezekre a változásokra. A korábbi történelmi folyamatoknak megfelelően az egész életen át tartó tanulásra, a piac és a felsőoktatás további közeledésére, valamint a kompetenciaalapú fejlesztések és az alkalmazható tudás megszerzésére kell koncentrálniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.