Közhelynek minősül, de attól még igaz, hogy az itthoni növekedés erősen függ a német gazdaság teljesítménytől, így a kilábalás kapcsán sem számíthatunk nagy eltérésre a magyar folyamatok és a német konjunkturális változások között.
Németországban a koronavírus-járvány miatt az autóipar a tavasszal gyakorlatilag leállt.
A német turisztikai ágazatban a 2008-as pénzügyi válság óta a legnagyobb mértékben, majdnem negyedével esett vissza a német utazási irodák forgalma az év első három hónapjában.
A német ipari termelés áprilisban 25, májusban mintegy 20 százalékkal zuhant –
az adatok közlésének kezdete, azaz 1991 januárja óta ez a legrosszabb érték.
A hivatalos előrejelzések szerint idén a német GDP 6,3 százalékkal fog zsugorodni – ez a legnagyobb visszaesés a második világháború utáni német (gazdaság)történelemben, ezért a szövetségi kormány 600 milliárd eurós gazdaságmentő csomag bevezetését tervezi.
A veszteségek ledolgozása azonban időbe telik, elemzők szerint a német gazdaság 2022 elejére érheti el a koronavírus-járvány előtti szintjét.
A járvány az idei első fél évben a magyar gazdaságban is mély nyomot hagyott, a következményekkel minden ágazatnak számolnia kell. Továbbra is fontos feladat az áruforgalom zavartalan áramlásának biztosítása, hogy a magyar gazdaság megőrizhesse kedvező pozícióit.
A számokból az látszik, hogy Magyarország is követi a gazdasági trendeket: ha megnézzük a 2020-as adatokat, akkor jól látható, hogy az év első felében
az eredeti tervekhez képest.
A teherforgalom áprilisban érte el a mélypontját, a június viszont már újra a járvány előtti idők jeleit mutatta: a nyár első hónapjában az e-útdíj-forgalmazás magához tért, a bevétel pedig bő 2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi szintet. Ez bizakodásra ad okot, különös tekintettel arra, hogy az elmúlt évtized tapasztalatai alapján 80 százalékos korreláció van az útdíjbevételek és az ipari termelés növekedése között.
Jó döntés volt tehát, amikor az ország a nemzetközi áruforgalom előtt nem zárta le a határait, s ezáltal – valamint a kamionstop időszakos felfüggesztésével – biztosította a tranzitforgalmat, ezzel ugyanis a válságot követő gazdasági fellendülésnek is megteremtette az alapjait.
A jövőt előre jelző számításokban természetesen sok a bizonytalanság, minden azon múlik, hogy a járvány milyen fordulatot vesz az év második felében. (A Pénzügyminisztérium 3 százalékos visszaeséssel, a jegybank 0,3–2,0 százalékos növekedéssel számol 2020 egészére.)
Ebben a turbulens időszakban különösen fontos, hogy a gazdaság teljesítményéről a lehető legaktuálisabb információk álljanak rendelkezésre, hiszen ebből látható, hogy milyen szerepet tölt be az ország, milyen gazdaságpolitikai lépésekre van szükség helyzetének megőrzéséhez.
Érthető módon a turizmus – Németországhoz hasonlóan – a járvány tetőpontján Magyarországon is összeomlott,
mélypontját májusban érhette el, amikor a szálláshelyek forgalma 93 százalékkal esett vissza.
Az év első öt hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken 56,1 százalékkal kevesebb vendégéjszakát regisztráltak, az ágazat bruttó árbevétele is ennek arányában csökkent.
Az adatokból látszik, hogy a magyarok komolyan vették a kijárási korlátozás szabályait, ugyanis a fizetős útszakaszokon sokkal nagyobb volt a visszaesés a személyautók esetében. Nem sokkal a kijárási korlátozás megszüntetését követően azonban a magyar autósok zöme visszatért az autópályákra, ugyanez viszont nem mondható el a külföldi személyautósokról, ők jellemzően távol maradtak.
Habár látszik, hogy a magyarok utazási kedve visszatért, nyaralási szokásaik most némiképp átalakultak. Ez a megyei e-matricák iránti keresleten is meglátszik: a pandémiás helyzet első hullámának lecsengésével májusban 9, júniusban 15 százalékkal több fogyott ezekből, mint egy évvel korábban.
Májusban például a Fejér, Somogy és Pest megyei matricák voltak a legnépszerűbbek, júniusban Pest megye vitte a prímet, majd Fejér és Győr-Moson-Sopron követte a sorban. A kora nyári időszak kedvező adatainak hátterében vélhetően az állhat, hogy magyar tenger és a Velencei-tó már két – egy Pest és egy Fejér megyei – e-matrica megvásárlásával elérhető a fővárosból.
A jelekből ítélve honfitársaink előszeretettel keresték fel a belföldi turizmus kedvelt és felkapott helyeit – már csak a környező országokban tapasztalható járványhelyzet miatt is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.