A részben Magyarországon rendezett idei futball-Európa-bajnokságon is megjelentek a hamis szurkolói relikviák. A sálak és maszkok voltak az idei év slágertermékei, a mezeket azonban már az eredeti gyártótól veszi a legtöbb magyar szurkoló.
A koncertek, focimeccsek és más tömegrendezvények, ahol egyszerre nagyon sok ember fordul meg, mindig kiváló terepet nyújtanak az olyan csalóknak, akik hamis termékeket próbálnak értékesíteni.
Minél látogatottabb egy rendezvény, annál vonzóbb a hamisítóknak, hiszen jó eséllyel nagy mennyiségű hamis portékát tudnak eladni.
Az olyan eseményeken, mint a labdarúgó-Eb, az a tapasztalat, hogy mindig megjelennek egyéni vagy csoportos árusítók, akik az eredeti termékre hasonlító hamisítványokat értékesítenek.
Általában ezek a kereskedők a tömegben mozogva táskákból, zsákokból árulják a termékeiket. A jegyzőkönyvek tanúsága szerint a Budapesten forgalomba kerülő hamisítványok jelentős hányada a Józsefvárosi piacról, a Ganz-telepről és a kínai piacról származik. Az Eb-re készült szurkolói termékek utánzatai azonban feltehetően nem Kínából érkeztek, hiszen a gyártás és a behozatal túl hosszadalmas lenne, és nagyobb lenne a lebukás veszélye is, valószínűbb, hogy itthon vagy a szomszédos országok valamelyikében készítik őket.
Hamisítás szempontjából az idei Európa-bajnokságon a sálak és a maszkok voltak a legnépszerűbbek. A mezek idén azért szorultak háttérbe, mert bizonyos kereskedelmi üzletláncok olyan szerződéseket kötöttek, hogy saját márkás termékként tudták árusítani nem túl magas áron a különböző csapatokhoz köthető ruhadarabokat. Így az átlagvásárlók is megfizethető áron tudtak hozzájuk jutni, míg például tizenöt évvel ezelőtt kizárólagos forgalmazóként a nagy sportszergyártók kezében voltak ezek a termékek, és sokkal drágábban árulták őket.
Az idei torna franciák és portugálok elleni magyar meccseit is Budapesten rendezték. A francia drukkerektől nem foglaltak le semmit, a portugálok között azonban akadtak, akik hoztak magukkal hamisítványokat, amelyeket a mérkőzés előtt próbáltak eladni, de a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) munkatársai leleplezték őket. Maga a lefoglalás a NAV szakterülete, a HENT inkább a fogyasztók felvilágosításáért és a jogszabályalkotás segítéséért felel. A két szervezet szorosan együttműködik, hogy a lehető leghatékonyabban vegyék fel a harcot a hamisítók ellen.
A jogszabályi háttér kialakításának támogatásán túl a HENT másik fontos feladata a fogyasztói tudatosság növelése. Azt az alapvetést követve, amely szerint a kereslet határozza meg a kínálatot, kulcsfontosságú megértetni a lakossággal, hogy miért kell és hogyan lehet elkerülni a hamisítványok forgalomba kerülését. Azon túl, hogy a nem eredeti forgalmazótól származó termékek nagyon sok esetben az egészségre is károsan hatnak, ezek vásárlása a szervezett bűnözést is támogathatja. Nem ritkák a bőrkiütések, bőrirritációk, allergiás reakciók, amelyek kivételes esetben – főként parfümöknél, kozmetikai termékeknél – akár fulladásos rohamhoz is vezethetnek. Mivel a legtöbb esetben nem lehet tudni, hogy hol készítették, hogyan szállították az adott árucikket, ezért az is előfordulhat, hogy egy ruhadarab gyártása előtt ugyanazon a helyen például hamis vegyszereket készítettek, így ismeretlen eredetű kémiai anyagok is szennyezhetik a megvásárolt ruhaneműt.
Szerencsére az eredeti termékek előállítóját védi a védjegytörvény, vagyis a jogokkal rendelkező gyártónak kizárólagos joga van az értékesítésre, és ennek segítségével tud fellépni a hamisítókkal szemben. Ezt polgári jogi eszközökkel is megteheti, sőt akár büntetőeljárást is indíthat a NAV segítségével. Szellemi tulajdonjogi szempontból az is védelmet nyújt a jogtulajdonosoknak, hogy például az Euro 2020 logó vagy a győztes Olaszország által elnyert serleg is védjegyoltalom alatt áll, vagyis ezek engedély nélküli másolása törvénybe ütközik. Az átlagfogyasztó legkönnyebben úgy tudja elkerülni, hogy hamisítványt vegyen, ha az erre kijelölt hivatalos helyeken, a szurkolói zónákban vagy a stadionokban vásárol, hiszen ezeken a helyeken sokkal könnyebb az előírásokat betartani és ellenőrizni, mint a kétes helyen beszerzett termék minőségét megítélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.