A napokban lezárult EU-csúcs nem hozott áttörést a klímacélok elérésének módszerei tekintetében, azonban mégsem tekinthető teljesen eredménytelennek. A csúcson ugyanis a hangzatos jelszavak mögött meglehetősen egyértelműen kirajzolódtak azok a klímapolitikai törésvonalak, amelyek megosztják az európai tagállamokat.
Az egyik törésvonal az atomenergia kérdésköréhez kapcsolódik.
Az országok egyik csoportja (ide tartozik Magyarország is) szükségesnek tartja a klímacélok eléréséhez a nukleáris energia használatát, a másik része ugyanakkor a kockázatokat hangsúlyozza.
Ebben a kérdésben az EU-csúcs előtt tíz ország nyilvános levelet tett közzé az atomenergia szükségességéről és zöldjellegéről. Az atomenergia ellenzői között talán a leghangosabbak Németország és Ausztria, mindezek ellenére nem lehet azt mondani, hogy ez a kérdés pusztán a magországok és a V4-ek közötti törésvonal mentén osztja meg az uniót, mert a támogatók között olyan, atomenergiát használó országok is szerepelnek, mint Franciaország és Finnország.
Ebben a kérdésben az EU-csúcson látszólag az atomenergiát ellenző irányvonal győzedelmeskedett, mivel a nukleáris energiát nem vették fel az úgynevezett taxonómialistára – elsősorban Luxemburg és Ausztria ellenállása miatt –, azonban Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a csúcson elmondott beszédében az atomenergia pozitívumairól is beszélt, ami kompromisszumos megoldás képét vetíti előre.
Hasonló a helyzet a másik neuralgikus pont, az ETS-ek, vagyis a szénkibocsátási kvóták kérdése tekintetében. Itt is meglehetősen világosan kirajzolódott a törésvonal a két álláspont között. A V4-ek által képviselt kisebbségi álláspont szerint a kibocsátási kvóta jelenlegi rendszerét kell továbbfejleszteni, és a nagy kibocsátó ipari cégeket kell nagyobb kötelezettségvállalásra késztetni.
Az Európai Bizottság által is követett többségi álláspont szerint ugyanakkor a 2050-es, de már a 2030-as klímacélt is egyebek között azzal kell elérni, hogy az ETS-rendszert kiterjesztik a közúti közlekedésre és az épületek üzemeltetésére.
Vagyis minél szennyezőbb egy közúti jármű, illetve minél korszerűtlenebb a fűtési rendszere egy lakóépületnek, a tulajdonosának annál több kibocsátási kvótát kellene vásárolnia. Ezt értelmezik a V4-országok, joggal, új közteher bevezetésének, igaz, az csak a szennyező közúti járműveket, illetve épületeket terhelné. A törésvonal ebben a kérdésben már a hagyományos felosztás szerint, a V4-ek és a magországok között húzódik meg. A V4-országokban, illetve általában Kelet-Közép-Európában jóval régebbi az autópark és jóval korszerűtlenebbek az épületek fűtésrendszerei.
Ez pedig logikusan azt is jelenti, hogy arányaiban sokkal nagyobb számban és értékben kellene e régió lakosságának kibocsátási kvóták útján a klímacélokhoz hozzájárulnia, mint a fejlettebb országok lakosainak.
A csúcson ebben a kérdésben semmilyen döntés nem született, sőt, még a zárónyilatkozatban sem szerepel erre vonatkozó kitétel. Mindazonáltal talán alkalmazni lehetne azt a megoldást, amelyet az energiaárak letörésére javasoltak a tagállamok a zárónyilatkozatban: a bizottság által javasolt eszköztárból mindenki a számára legmegfelelőbb megoldást választhatja a cél elérése érdekében. Ehhez elsősorban abban kellene a tagállamoknak kompromisszumra jutniuk, hogy mi legyen ez az eszköztár. Arra ugyanakkor sajnos, úgy tűnik, továbbra sincs politikai akarat, hogy a közúti járműveken kívül a vízi és a légi járművek tulajdonosait, illetve üzemeltetőit is fokozottabban bevonják a klímacélokkal együtt járó kiadások finanszírozásába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.