Szilárd Leó a második világháború vége felé írta, hogy az embernek egyáltalán nincs képzelőereje, ezért békeidőben nem tudja elképzelni, hogy egyszer háború lehet, és ha a háború néhány évig eltart, nem tudja elképzelni, hogy egyszer újra béke lesz. Ez az írás azt fogja bemutatni, hogy a fenti, ironikusnak szánt, több mint hetvenéves gondolat sajnos pontosan foglalja össze, mi történhet a háború után újratervezett ukrán–magyar energia-együttműködésben.
A magyar energiaszektor liberalizációjakor (2001) az ukrán határ volt a mostohagyermek: tudtuk, hogy ott van, de nem igazán tudtunk vele mit kezdeni. Az orosz gáz csak Beregdarócnál érkezett Magyarországra; áramot csak egyetlen magyar cég importálhatott ezen a határon. Mind a gáz-, mind az áramimportőr lecserélhetetlennek és örökéletűnek tűnt. Senki sem tudta elképzelni, hogy húsz év múlva az orosz gáz átadási pontja már a szerb határ lesz, valamint tucatnyi kereskedő két irányban fogja lekötni az ukrán–magyar határkeresztező áramkapacitásokat.
De mi fog történni a háború után? Mit tehetünk azért, hogy a hiányzó képzelőerőt előre gondolkodással helyettesítve korán felismerjük az ukrán–magyar energia-együttműködés 2.1 verziójának legfontosabb elemeit?
A magyar döntéshozók szempontjából Ukrajnával minimum két probléma van: nagy és megkerülhetetlen. Először a méretről. Ukrajna Európa legnagyobb országa, egyedül akkora, mint Németország és Olaszország együtt. Kijev nagyobb, mint Budapest és Prága együtt. Ahhoz, hogy egy ekkora monstrum működjön, hatalmas energia-infrastruktúrára van szükség. Sajnos az „energiatakarékosság” szónak sokáig talán nem is volt ukrán fordítása. A méret és pazarlás miatt Ukrajna rengeteg energiát fogyasztott a háború előtt.
A legszebb példa a földgáz: Ukrajna éves fogyasztása mintegy 27 milliárd köbméter volt tavaly, ennek körülbelül a 34 százalékát importálták.
Még ennél is rosszabb a helyzet az olajiparban. Itt az éves fogyasztás mintegy 80 százalékát importálták, főleg orosz és fehérorosz finomítókból, ami különösen szomorú, hiszen a Monarchia olajkitermelési központja pont a mai Ukrajna területén volt (Galícia). De a szénszükséglet fele is külföldről, elsősorban Oroszországból érkezett. Egyetlen kivétel volt az importfüggőség alól: Ukrajna több áramot termelt, mint amennyit felhasznált. Ennek az volt az oka, hogy Franciaország után az ukrán elektromos-rendszerben a legmagasabb az atomerőműben termelt áram aránya (körülbelül 56 százalék) az egész világon. Ehhez jött még cirka 6200 megawatt vízerőművekből, és ez az atomerőmű–vízerőmű páros nagyon alacsony önköltséggel termelt.
A fent említett másik problémáról nem kell sokat írni. Egy gyors pillantás a térképre, és egyértelmű, hogy az orosz gáz-olaj-szén mezők és Magyarország között ott van Ukrajna. A magyar politika 1991 után helyesen vélelmezte, hogy Ukrajna egy stabil és örök energiahíd lesz Oroszország és Magyarország között. Aztán 2009. január 1. (az oroszok elzárták a gázt Ukrajna felé) után kiderült, hogy ez az energiatranzit inkább egy tiszadobi pontonhíd. Az oroszok elkezdték az Ukrajnát elkerülő nagy gázvezetékeket megépíteni: először az Északi Áramlatot (2011-ben átadva), majd a változó néven jegyzett Török Áramlatot (2020). Ezzel az oroszok rögtön dupla stratégiai előnyhöz jutottak: megerősítették a tranzit biztonságát és átcsoportosították a tranzitdíjat (a déli vezeték esetében Ukrajna helyett Törökországnak fizetnek). Nagyon érdekes elméleti kérdés, hogy az oroszok miért nem építették ki hasonló mintára a Barátság kőolajvezeték alternatíváját is.
A fenti két állandó alapproblémához (méret és megkerülhetetlenség) sajnos a szörnyű háború még hozzá fog tenni néhány extra kihívást, amelyekre a magyar döntéshozóknak már most fel kell készülniük.
Ukrajnának jókora földgázmezői vannak. A háború előtt az éves kitermelés 20 milliárd köbméter körül alakult. Mint fent írtuk, a fogyasztás ennél nagyobb volt, tehát Ukrajna folyamatosan gázt importált, többek között Magyarországról. De a háborúban a legnagyobb fogyasztók (köztük a tragikus Azovsztal acélművek) sajnos elvesztek, az ukrán belső fogyasztás csökkent, ezért Ukrajna hirtelen gázt tud(na) exportálni Magyarország felé. Az ukrán gázexport valószínűségét tovább erősítené, ha a háborút lezáró rendezésben a jelenleg megszállt keleti tartományok valahogy újra ukrán ellenőrzés alá kerülnének: a Donyeck–Luhanszk–Krím háromszögben számottevő gázmezők vannak (és egyes kommentátorok szerint pont ezért kellett ott és akkor fegyveres harcokat provokálni, hogy a kitermelést ne lehessen megkezdeni). Az EU-oldal is aktívan készül a háború utáni időszakra: az EU–Ukrajna határkeresztező gázkapacitásokat sorra minősítik át „firm” (nem megszakítható) szállítási pontokká.
Ukrajna már napi 50 millió köbméter gázt tudna az EU-ból nem megszakítható kapacitáson importálni, ebből mintegy 8 millió köbmétert Magyarországról.
Ez egy teljesen jó ötlet lenne, de már így sincs elég gáz Közép-Európában: az oroszok csak a minimummennyiséget szállítják le a hosszú távú szerződések alapján. Az orosz–ukrán spot (azonnali) vagy havi gázkapacitásokat (pont most volt a júniusi) senki sem köti le, és így nem jön extra gáz keletről.
Az elektromos áramról már fent megemlítettük, hogy az ország nettó exportőr lehetne: a háború előtt többet termelt, mint fogyasztott. Most az a legnagyobb kérdés, hogy az ukrán atom- és vízerőművek hogyan vészelik át a borzasztó háborút. A zaporizzsjai atomerőműről (amely a legnagyobb Európában) ma már mindenki hallott. Az atomerőműveket az oroszok építették: a mérnöki tervek ott vannak valahol Moszkvában, és ezért pontosan tudják, hogyan kell egy atomreaktort megrongálni ahhoz, hogy az ne tudjon termelni, de ne is sugározzon. A vízerőműveket még egyszerűbb tönkretenni, hiszen ott nincs atomveszély, viszont városokat önthet el a víz, ha egy gát „véletlenül” átszakad. Az atom- és vízerőművek biztonsága mellett ott a másik nagy kérdés: mi lesz a szenes erőművekkel?
Ukrajnában a háború előtt az összes széntüzelésű kapacitás cirka 24 ezer megawatt volt – ez több, mint az ukrán atom- és vízerőmű-kapacitás együtt.
De nem tudjuk, hogy a huszonegy szenes erőműből hány sérült meg, hány került orosz ellenőrzés alá, és hogy a maradéknál van-e elég szén. Magyarország szempontjából különösen fontos a burstini erőmű, amely évtizedek óta termel a magyar piacra. Ha a fenti bizonytalanság nem lenne elég, akkor ott van még az ukrán (és moldáv) rendszer felgyorsított összekapcsolása az európai (Entso-E) hálózattal. Ha ez a szinkronizáció esetleg sikerülne, akkor a fent említett burstini erőmű helyett most már az egész ukrán elektromos rendszer tudna az EU felé áramot exportálni vagy éppen innen áramot importálni (ha megsérülnek az atom- és vízerőművek és/vagy elfogy a szén).
Mivel Magyarország szomszédos Ukrajnával, és itt működik az egész régió legfejlettebb villamosenergia-piaca, valószínű hogy az EU–Ukrajna-szinkronizáció pont a magyar árakat mozgatná meg a legjobban.
Összefoglalva, Hunniában valami készül, ahogy Ady Endre írta. De nem azért, mert a magyar döntéshozók ezt szeretnék: inkább Ukrajna mint energiapartner maga fog változni a szörnyű háború miatt, és Magyarországnak erre valahogy reagálnia kell majd. Nem tudjuk, hogy az ukránok gázt fognak-e vásárolni Magyarországról, mint eddig, vagy inkább ide fognak exportálni. Az áram esetében sem egyértelmű, hogy az Entso-E-szinkronizáció után az ukránok beszállítók vagy exportőrök lesznek (jelenleg exportálnak Lengyelországba és Moldáviába, magyar kapacitás nincs meghirdetve). Vagy – és ez lenne a legrosszabb – nem lesz világos trend, és az ukrán–magyar határon naponta fog változni az áram- és a gázszállítások iránya. Képzelőerő ide vagy oda, itt és most el kell kezdeni a felkészülést az új Ukrajnával való együttműködésre az energiaiparban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.