2020-ban a koronavírus-járvány okozta gazdasági helyzet nyomán az államadósság Európában mindenhol érdemben emelkedett: az uniós GDP-arányos mutató a 2019-es 77,5 százalékról 90,0 százalékra, míg a magyar 65,5 százalékról 79,6 százalékra ugrott. Az adósságráta a tavalyi évben már ismét csökkent mindkét gazdaságban, rendre 88,1, illetve 76,8 százalékra. Magyarország kivételével a V4 -országok átlagában 2020-ban a hazainál alacsonyabb, 10,2 százalékpontos GDP-arányos adósságemelkedés ment végbe, viszont 2021-ben csak Lengyelországban mérséklődött az államadósság, Csehországban és Szlovákiában tovább növekedett. Az uniós adósságok szintje azonban még mindig magas, amely korlátozza a költségvetés mozgásterét. Ez a jelenlegi gazdasági helyzetben kockázatot jelent, mivel az orosz–ukrán háború, valamint az energiaválság ismét jelentős nyomást helyez a tagállami költségvetésekre, tovább nehezítve a koronavírus miatt megnövekedett hiányok lefaragásának egyébként sem egyszerű feladatát. Emiatt a kormányzatoknak az EU-ban fontos feladatuk lesz a következő években, hogy olyan költségvetési politikát alakítsanak ki, amellyel egyszerre tudnak küzdeni a felmerülő válságokkal, és amely mellett az államadósság további mérséklődése megvalósulhat. A költségvetési hiány leszorítása ugyanakkor csak az egyik módja az adósságráta csökkentésének. A GDP-arányos államadósság a nominális gazdasági növekedés (a reál bővülés és az áremelkedés szorzata) fokozásával is mérsékelhető, éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogy melyik eszköz az erősebb fegyver a kormányzatok kezében.
Vegyük az államadósság egy egyszerű modelljét a magyar adatokon. Tegyük fel, hogy az államadósság összegét csak a költségvetési hiány befolyásolja, nincs átértékelődés. Ebben az esetben a 2021-es 76,8 százalékos államadósság egyensúlyi költségvetés és 3 százalékos nominális gazdasági növekedés mellett 74,6 százalékra csökkenne az idei év végére. Ekkor az államadósság összértéke nem változik – köszönhetően a költségvetés egyensúlyának –, ugyanakkor azt a gazdasági fokozatosan kinövi. Ehhez képest 1 százalékos GDP-arányos költségvetési hiány mellett az adósságráta csak 75,6 százalékra mérséklődne 2022-ben.
Hosszabb időtávon még inkább kirajzolódik az eltérő gazdasági és költségvetési pályának az államadósságra gyakorolt hatása. Öt év alatt éves 2 százalékos reál GDP-növekedés, áremelkedés és GDP-arányos költségvetési hiány mellett a GDP-arányos államadósság 2027-re 71,4 százalékra mérséklődne. Ehhez képest gyors, 4–4 százalékos gazdasági növekedés és áremelkedés, illetve ugyanilyen mértékű költségvetési hiány esetében az államadósság-ráta 67,9 százalékra csökkenne öt év alatt. Vagyis az államadósság alacsony növekedés mellett is csökkenthető, ha az költségvetési fegyelemmel párosul, míg a magasabb hiány nem jelent problémát, ha közben a gazdaság gyors ütemben bővül. Minden más tényezőt rögzítve, a modell alapján 1 százalékponttal alacsonyabb költségvetési hiány 5 éves időtávon 5,2 százalékponttal, míg 1 százalékponttal gyorsabb nominális növekedés 3,6 százalékponttal eredményez kedvezőbb adósságpályát.
Ez tehát azt mutatja, hogy a hiány lefaragásával jobban mérsékelhető az államadósság-ráta, mint a gazdasági növekedés fokozásával. Az ördög ugyanakkor a részletekben rejlik. A gazdasági növekedés, a költségvetési hiány és az áremelkedés nem függetlenek egymástól. A szigorúbb fiskális politika mérsékli az aggregált keresletet, visszafogja a gazdasági növekedést és így az áremelkedés ütemét is. Vagyis a költségvetési hiány lefaragását oly módon kell elvégezni, hogy az a lehető legkisebb növekedési áldozattal járjon, meg kell találni az arany középutat. A hiány teljes eltüntetése és a többlet elérése most nem lehet cél, az drasztikusan visszavetné a növekedési kilátásokat. A költségvetési deficitet középtávon érdemes tehát alacsony szinten, de fenntartani, azonban abból a gazdaság trend szerinti növekedését gyorsító intézkedéseket kell finanszírozni, ezzel biztosítva, hogy a gazdaság fokozatosan kinője az államadósság okozta terhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.