A nem teljesítő hitelek kezelésére irányuló átfogó európai uniós stratégia részeként az Európai Parlament és a Tanács a hitelgondozókra és a hitelfelvásárlókra vonatkozó irányelvet fogadott el, amelyet a tagállamoknak 2023. december 29-ig kell a nemzeti jogukba átültetniük. Az irányelv célja hármas, egyrészt a pénzpiaci unió, valamint a nem teljesítő hitelmegállapodások másodlagos piacának erősítése, másrészt a nemzeti szabályok harmonizációja elsősorban az információ- és adatátadás elősegítése céljából, harmadrészt a belső piac megerősítése a határon átnyúló követelésvásárlás és -kezelés területén, és végül, de nem utolsósorban a hitelfelvevők jogait is igyekszik egységes keretek között rendezni.
Ezen célok közül a legfontosabbnak az tűnik, hogy a nem teljesítő hiteleknek a hitelintézetektől a hitelfelvásárlókra való átruházásához kötődő akadályok eltávolításával és az átruházásra vonatkozó biztosítékok meghatározásával elősegítse a nem teljesítő hitelek másodlagos piacának fejlődését az unióban, ugyanakkor megvédje a hitelfelvevők jogait is. Az adósok biztonságát szolgálja, hogy az irányelv értelmében a hitelgondozás engedélyköteles tevékenység, amelynek végzésekor – a követelés átruházása, a kapcsolattartás, a panaszkezelés terén – számos alapelvet és szabályt kell követniük a hitelgondozóknak.
Az irányelv valamennyi uniós székhelyű hitelintézet vagy pénzügyi vállalkozás által nyújtott nem teljesítő hitelre kiterjed; azaz ezen követelések megvásárlása esetén kell a rendelkezéseit alkalmazni. Ebből következik, hogy a nem hitel- és kölcsönmegállapodásokból származó egyéb – például közüzemi és más szolgáltatói – követelésekre az irányelv hatálya nem terjed ki. Nem terjed ki az irányelv olyan komplexebb tranzakciókra sem, amelyek nem kizárólag nem teljesítő hitelek, hanem például komplett ügyfélportfóliókat vagy üzletágakat átruházását célozzák. A piacon elterjedt vélemény, hogy szükség volna legalább az előbbiekre kiterjeszteni az irányelvet.
Az alapdilemmát, hogy a belső piac erősítéséhez szükséges korlátok lebontása folyamatos szembenállást mutat a szabályozottsággal, amire a pénzügyi piac alapvetően törekszik, az irányelv akként próbálja feloldani, hogy a különösebb korlátozások nélkül végezhető vásárlói tevékenység mellé egy magas fokon szabályozott szerepet társít: a hitelgondozót.
Az irányelv mintegy elismerése annak, hogy az eltérő nemzeti szabályozásból fakadó akadályok miatt jelenleg a befektetők nem tudják kihasználni a belső piac előnyeit; így e területen a szabályozások egységes lazítása áll a fókuszban.
Azonban nincsenek közös uniós szabályok a hitelgondozók és a követelésbehajtás szabályozására, így e területen pedig szabályozási keretet nyújt, amelyet a tagállamoknak kell megtölteniük tartalommal. Magyarországon nincs egységes követeléskezelői törvény, az erre vonatkozó szabályok többsége a Magyar Nemzeti Bank ajánlásaiban manifesztálódik. Kérdéses, hogy az irányelv átültetése önálló törvényként vagy valamely meglévő törvény (például a hitelintézeti törvény) módosításával történik-e majd.
Összességében az várható az irányelv átültetésétől, hogy a követeléskezelői, avagy hitelgondozói tevékenység szerepe megnő, és a bankszektor még inkább ezek felé a szolgáltatók felé fordul, és ennek fényében alakítják tovább work-out stratégiájukat. Ezzel párhuzamosan a bírósági végrehajtások számának csökkenése és az ilyen ügyeknek a végrehajtási eljáráson kívüli rendezése ugyancsak üdvözlendő lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.