Nemcsak vállalkozásként, de fogyasztóként is hasznos megismerkedni a legutóbbi, 2022 decemberében kihirdetett fogyasztóvédelmi jogszabályváltozásokkal. Különösképp, mert van, ahol bizony szigorított a fogyasztók irányában a jogalkotó. Szinte mindenki ismeri a fogyasztóvédelmi törvényünk (Fgytv.) azon szabályát, amely szerint az írásbeli panaszra az érintett vállalkozás 30 napon belül írásban és érdemben köteles válaszolni. 2022. december 27-től ez a közismert főszabály kiegészült azzal, hogy a korábbi, érdemben megválaszolt panasz tartalmával azonos tartalmú, ugyanazon fogyasztó által tett, ismételt, ugyanakkor új információt nem tartalmazó panasz kivizsgálását a vállalkozás mellőzheti, ahogyan az azonosíthatatlan személy által tett panasszal sem köteles érdemben foglalkozni. Emellett a fogyasztóvédelmi hatóságnak benyújtott, az ügy kivizsgálására irányuló fogyasztói kérelem tartalma is bővült, és a hatósági eljárás megindításának egyenesen feltételévé vált, hogy a fogyasztó megkísérelje rendezni a vitás ügyét közvetlenül a vállalkozással. Mindezt úgy, hogy változatlan előírása az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényünknek, hogy a hatóság a hatáskörébe tartozó ügyben az illetékességi területén köteles – és nem csupán jogosult – eljárni, továbbá a panasztörvényünk szerint panaszt bárki küldhet a panasszal összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez, értve ezalatt egy-egy olyan kérelmet, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más, így különösen bírósági, közigazgatási eljárás hatálya alá.
Visszakanyarodva az Fgytv. legújabb módosításához, a jogalkotói szándék e körben egyértelműen arra irányult, hogy a cégek és a hatóságok – indokolatlan fogyasztói magatartás okozta – leterheltségét csökkentse. Már most prognosztizálható, hogy adódhatnak majd értelmezési nehézségek az új előírások hétköznapokban történő alkalmazásakor. A kreatív vállalkozói jogértelmezésnek némi gátat szabva, alapvetésként javasolt emiatt szem előtt tartani, hogy
a jogalkotó nem azért alkotta meg az ismételt panasz kapcsán irányadó kiegészítő szabályt, hogy visszaéljenek vele a cégek.
Például azok, amelyek elsőre sem válaszoltak szabályszerűen, mert mondjuk a fogyasztó kifogásaira csak részlegesen reagáltak, és az érintett fogyasztótól emiatt ismételten panaszt kaptak. Ők a jövőben sem mellőzhetik az ügy kivizsgálását és a válaszadást, mondván, nem volt „új információ” a kitartóan reklamáló fogyasztó megismételt panaszában. Ha pedig az érintett fogyasztó történetesen emiatt fordul a cég székhelye vagy saját lakóhelye, tartózkodási helye szerinti hatósághoz, és kéri az eljárását a hallgatásba burkolózó cég ellen, nos, az érintett hatóság sem teheti meg, hogy mindaddig nem indítja meg az eljárást, amíg a fogyasztó nem tud egy olyan, a cégtől valahogyan mégis megszerzett írásbeli – érdemi választ mellőző – nyilatkozatot a hatóságnak másolatban megküldeni, amellyel igazolhatná, hogy megkísérelte a vitás ügyét közvetlenül rendezni a céggel.
Arra vonatkozóan pedig, hogy mit tekinthet a jogalkalmazó „vitás ügy”-nek, érdemes lehet az Fgytv. értelmező rendelkezései közül a fogyasztói jogvita definícióját segítségül hívni, amely a fogyasztó és a vállalkozás közötti adásvételi vagy szolgáltatási szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyeket, továbbá a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával kapcsolatos vitás ügyeket említi. A hatóság eljárásának esetköreit bemutató 45/A. § rendelkezései is behatárolhatják a vitás ügy fogalmát arra vonatkozóan, hogy mégis mit ellenőrizhet egyáltalán a hatóság. Az Fgytv. 46. § (1) bekezdése új előírásában említett vitás ügy tehát olyan, amelyet a hatósághoz fordulást megelőzően a fogyasztónak meg kell kísérelnie rendezni közvetlenül a vállalkozással. Ugyanakkor ez az új előírás aligha értelmezhető úgy, hogy pl. a fogyasztó az érdemi válaszadásra semennyire nem hajlandó vállalkozással szemben többször is köteles lenne próbálkozni. A hatóságok ilyen esetekben nyilvánvalóan nem fogják magukra hagyni a hozzájuk forduló fogyasztókat, ugyanakkor
a fogyasztóknak célszerű úgy eljárniuk, hogy amikor kérelemmel fordulnak a hatósághoz, a fogyasztói panaszuk céghez történő korábbi megküldése igazolható legyen.
Ha például az adott cég az e-mailben küldött első panaszra nemhogy 30, de jóval több nap múlva sem válaszolt stb., jó megoldás lehet másodjára már nem vagy nem csak e-mailt küldeni, hanem a régimódi módszert bevetni, vagyis ajánlott levélként, tértivevénnyel elküldeni a panaszt. A tértivevényen ugyanis rögzítik, mikor vette át a küldeményt a cég, így a 30 napos válaszadási határidő elteltének a kiszámítása is egyszerűbb, és a tértivevény másolatának a hatósághoz címzett, az eljárás megindítására szóló kérelemhez csatolásával már sikerrel igazolhatja az ember, hogy megpróbálta rendezni a céggel közvetlenül az adott vitás ügyét, de az sikertelen volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.