A Home Staging az ingatlan felkészítése, „színpadra állítása” eladás előtt úgy, hogy azt akár beköltözésre kész állapotban mutatja be a potenciális vevőknek. A „staging” leginkább a bútorozásra utal, azonban a rendrakás, szelektálás, valamint kisebb-nagyobb fejlesztések is gyakran a felkészítési munkák közé tartoznak.
A Home Staging a vevő és az eladó számára is jövedelmező.
Az ingatlanfelkészítés módszere Amerikából indult, immár öt évtizede és Európában is évek óta egyre elterjedtebb a rendkívüli hatékonyságának köszönhetően.
Amerikában már lehetőség van a Home Staging adatok elérésére, ezek közül – a magyar ingatlanpiacon is remekül használható – statisztikákból, trendekből hoztuk néhányat:
A National Association of Realtors (NAR) adatai szerint a vevői preferenciák az alábbiak szerint változnak a lakáson belül:
A vevői szempontok szerint tehát a legfontosabb, hogy a nappali, háló és konyha – ahol a legtöbbet tartózkodunk –legyen a leginkább felkészítve az értékesítésre. Azonban a pozitív összhatás eléréséhez nem maradhat egyetlen helyiség sem felkészítetlen.
A NAR adatai alapján a vevők nagyon is pozitívan reagálnak a felkészített ingatlanokra.
Azok a vevők, akik felkészített ingatlanok fotóit nézték meg online – hiszen a vevők 97 százaléka az interneten kezdi a keresést – sokkal inkább látogatták meg személyesen is az ingatlant.
A 2021-ben eladott 6,9 millió ingatlanból 1,3 milliót készítettek fel az International Association of Home Staging Professionals (IAHSP) szerint.
Az összes eladott ingatlan 19 százalékát, vagyis közel minden 5. ingatlant felkészítés után adtak el Amerikában 2021-ben.
Hogy a Home Staging erejét Amerika ingatlanosai és eladói is érzik, mi sem mutatja jobban, mint hogy a felkészített ingatlanok száma 2019-hez képest háromszázezerrel nőtt.
Míg eredetileg a nehezen értékesíthető, alacsony árkategóriájú ingatlanokat készítették fel az eladásra, a trend mára megváltozott. A felkészített ingatlanok 40 százaléka legalább 750 ezer dollárba került 2021-ben.
Az alábbi táblázat a 2021-ben eladott ingatlanok árkategóriáit mutatja be:
Az eladók ingatlantanácsadóinak statisztikái alapján a vevők magasabb ajánlatokat tettek a felkészített ingatlanokra, mint a hasonló, de nem „stagelt” ingatlanokra:
Az eladói oldalon dolgozó tanácsadók 53 százaléka szerint csökkent az ingatlan piacon töltött napjainak száma a felkészített ingatlanok esetében.
Összesítve a fenti adatokat a magasabb vevői ajánlatok és a gyorsabb eladási idő alapján érthető, miért ajánlják az ügynökök az ingatlanok felkészítését.
Általában az eladó fizeti a Home Staging költségeket.
A fejlett ingatlanközvetítői piacokon, az ingatlanügynökök előre, a saját költségükön végzik a felkészítést, amelynek teljes díját az ingatlan eladása után, vagy a közvetítői sikerdíjba beépítve érvényesít, vagy azon felül fizet meg a megbízó.
A felkészítés költségei jelentősen eltérhetnek. Függ az ingatlan méretétől és állapotától, valamint, hogy új, üres, vagy lakott ingatlanról van szó. Az ár és a felkészítés mértéke is nagy különbséget mutat, ha az eladó ingatlanügynöke, vagy ha profi Home Stager végzi el a feladatot.
A luxus ingatlanok felkészítése költségesebb a presztízsbútorok és kiegészítők magasabb bérleti díja, illetve a megfelelő dekoráció miatt. A bérleti idő 1 és 3 hónap között lehetséges.
Az alábbi adatok az átlagos felkészítés költségeit mutatják különböző ingatlan típusok esetén az amerikai piacon.
Alapszabályként minden piacra igaz, hogy az adott ingatlan értékének 3-5 százalékát szabad a Home Staging előre elkészített költségtervébe betervezni ahhoz, hogy a fent már említett megtérülés realizálható legyen. Az OC Investment Solutions Home Staging szolgáltatása nagyon szigorú piacelemzési vizsgálattal és költségkalkulációval indul éppen emiatt.
Szakembereink egy teljesen új szemléletet visznek az ingatlanügyletekbe, és mint ingatlanpiaci termék kezelik az addig otthonként tekintett lakást, házat. Ők pontosan tudják, hogy az érdeklődő és leendő vevő nem a tulajdonosok korábbi életét akarja látni, hanem olyan teret és enteriőrt, ahol el tudja képzelni az ő saját életét. Mert ami lakni jó, eladni nem lesz jó…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.