Amikor a kilencvenes évek közepén Nick Leason bankár gyakorlatilag csődbe vitte a híres angol bankházat, a Barings Bankot, kevesen gondolták, hogy ehhez hasonló bankcsődök huszonöt-harminc évvel később is megtörténhetnek. A hetvenes évek bankcsődjein edződött banki szabályozás és annak megalkotói sem számítottak arra, hogy a bázeli székhelyű Nemzetközi Fizetések Bankja (Bank for International Settlements, BIS) által kidolgozott bázeli banki szabályozás 2023-ban kevésnek bizonyulhat egyes bankok megmentésére, pontosabban a banki krízisek kialakulásának elkerülésére.
Tudjuk, hogy a banki szabályozás tulajdonképpen mindig az események után kullog, azaz csak utólag találnak a szabályozó hatóságok megoldást a felmerülő kérdésekre, anomáliákra. Kezdetben a banki krízisek a hitelkockázatok számszerűsítését, majd a piaci kockázatok kezelésének és mérésének napi szintű igényét alakították ki. A működésből eredő kockázatok kiszűrése is gyakorlattá vált, majd egyre inkább a hitelkockázat belső modelleken alapuló mérése nyert teret, és a sztenderd modellezés háttérbe szorult.
A napi szintű maximális hitelezési, piaci és működési kockázatból származó veszteségek meghatározása mellett mindinkább egyrészt a likviditási kérdések és rendszerkockázatok feltárását lehetővé tevő és azok számszerűsítését kialakító módszertanok kerültek előtérbe 2008 után. Többen talán jogosan hittük a mikroprudenciális kérdések mellett mindinkább a makroprudenciális kérdésekre választ adni képes előírások kialakítása és működtetése közepette, hogy a korábbi gyermekbetegségek újra felbukkanhatnak. Ám dacára a szofisztikált modellbecsléseknek és a mikro- és makroprudenciális előírásoknak, kockázati vezető hiányában gyakorlatilag csődbe mehet az amerikai Silicon Valley Bank (SVB).
A Barings Bank annak idején egy személyben alkalmazott brókert, back-office munkatársat és kontrollert, azaz ugyanaz a személy volt az üzlet megkötője, annak könyvelője és a pozíciók kiértékelője, ellenőre. Ez nyilvánvalóan visszaélésekhez vezetett, és a japán tőzsdeindex alakulására – extrém nagymértékű nyitott pozíciót kialakítva – spekuláló bankár ellenőrizetlenül folytathatta „munkáját”.
A kamatkockázat, annak mérése, kezelése ismert a graduális képzésekben a világ majd összes pénzügyi képzésén. Meglepő, hogy miképpen kerülhetett sor arra, hogy az SVB ezeket az előírásokat nyilvánvalóan nem tartotta be, pontosabban fogalmazva olyan terméket alakított ki, amely a banknak kiemelten magas kockázatot jelentett. Mérlegében a bank ugyanis egyfelől fix kamatozású eszközöket változó kamatozású forrásokból finanszírozott, s az emelkedő dollárkamat-környezetben ezen nyilvánvalóan vesztesége képződött. A lehetőség a kamatkockázat kezelésére a bank számára a kamatopció, a határidős kamatmegállapodás és a kamatswap révén adott volt.
Jelenleg a magas inflációs környezetben a piaci szereplőknek: lakosságnak, vállalatoknak, bankoknak és gazdaságpolitikai döntéshozóknak jó döntések tömkelegét kell meghozniuk. A jegybankok zöme a kínálati sokkból levezethető infláció miatt kamatemelést alkalmazott. A lakosságnak, ha megtakarításai vannak, sokkal rugalmasabban kell eljárnia a megfelelő befektetési, megtakarítási döntés meghozatalakor. A vállalatok jövőbeni hiteleinek felvételekor nem megszokott ügyleteket is alkalmazniuk kell a megfelelő hitelkockázati (és piaci kockázati) pozícióik kialakításához.
A pénzügyi stabilitás felett őrködő nemzeti és nemzetközi szabályozó hatóságok számára a magas inflációs környezet nagyobb kihívás. A pénzügyi stabilitás megőrzése az infláció leszorításához eszközként használt magas kamatkörnyezetben sokkal nehezebb.
Éppen ezért a hazai jegybanki effektív kamatláb (O/N egynapos jegybanki betét) csökkentésének több előnye is fellelhető a kkv-szektor számára. A nagyvállalatok pedig önálló kockázatkezelési divíziókat alkalmaznak.
Az alacsonyabb kamatkörnyezetben egyrészt a kisebb Bubor mellett a hitelköltség kisebb, másrészt kisebb a fedezés költsége, mivel az egyértelmű jegybanki deklaráció miatt az alacsonyabb Bubor kisebb Bubor-volatilitást is gerjeszt. Márpedig az alacsonyabb volatilitás az opcióárazási modellekben csekélyebb fedezési költségeket is jelent. Harmadrészt az alacsonyabb kamatlábak mellett a gazdaságpolitikai döntéshozók a bankrendszer kisebb nem teljesítő hitelállománnyal (NPL-rátákkal) számolhatnak.
A banki szabályozási megfontolásokból is nagyon fontosnak tekinthető tehát az a deklaráció, hogy a hazai jegybank az effektív kamatláb csökkentésén fáradozik. Ez ugyanis win-win-win szituációt eredményez egyfelől a lakosság/vállalatok, másfelől a költségvetési kamatkiadások és harmadrészt a jegybank szabályozói területének számára is. A deklaráció egyúttal jelentősen tovább csökkenti annak kockázatát, hogy a hazai bankrendszerben a nemzetközi negatív példákhoz hasonló események következzenek be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.