A globalizáció lassulása a közvetlen külföldi tőkeberuházások (foreign direct investment, FDI) terén nem új jelenség, amit jól mutat, hogy a 2008–2009-es válságot követően az FDI-áramlások világviszonylatban már nem tudtak visszatérni a krízis előtti szintre. Érdekes módon az FDI forrás- és célországa közti „geopolitikai távolság” már a 2010-es évek első felétől egyre nagyobb hangsúlyt kapott a beruházási döntésekben. Ennek ellenére a „slowbalisation” folyamatában újdonságnak számít, hogy az USA és Kína kereskedelmi háborújától kezdve az FDI-áramlások irányát konkrét és egyre mélyülő geopolitikai törésvonalak is befolyásolják.
Több tényező együttes hatásának köszönhetően Magyarország ugyanakkor még nem érezte meg a geopolitikai törésvonalak FDI-ra gyakorolt hatását. Egyrészt a Covid-járvány által felerősített near shoring trend növelte térségünk vonzerejét, amit jól mutat, hogy a statisztikák szerint a régióba áramló zöldmezős beruházások viszonylag ellenállónak mutatkoznak a geopolitikai helyzet romlásával szemben. Másrészt a magyar gazdaság számára meghatározó jelentőségű gépjárműiparban jelenleg az elektromos gépkocsigyártás európai értékláncainak kialakulása zajlik, ami számos új FDI-projektet generál. Talán ennek is köszönhető, hogy az iparágban egyelőre kevésbé érzékelhető a geopolitika hatása, mint például a technológiai szektorban. Az ellátási láncok gyors kiépítésének kényszere miatt ugyanis a nyugati cégek készek együttműködni a kínai vállalatokkal is, amint ezt az akkumulátorgyártók példája is mutatja. Ebből arra lehet következtetni, hogy a geopolitikai törésvonalak hatása a Magyarország számára kulcsfontosságú iparágban nem fog rövid távon érvényesülni. És bár az elektromobilitásra való átállást lassíthatják az akkumulátorellátási lánc szűk keresztmetszetei vagy a töltési infrastruktúra kiépítésének lassúsága, nem valószínű, hogy mindez visszafogná az iparág szereplőinek beruházási kedvét a következő években. Harmadrészt Magyarország is profitál az FDI világában zajló paradigmaváltásból, amit az egymilliárd dollárnál nagyobb beruházási értékkel járó, úgynevezett megaprojektek számának látványos megugrása jelent. A keleti akkumulátorgyártók hazai nagyberuházásai megmozdítják az adott értékláncban részt vevő többi vállalatot és beszállítót is, ami a hazai beruházásösztönzés számára könnyen begyűjthető, újabb sikereket eredményez.
A kérdés az, hogy ez a sikerszéria mennyiben lesz fenntartható a geopolitikai törésvonalak további mélyülése esetén.
Az IMF kutatásai szerint egy bipolárissá váló világgazdaságban a mindkét tábor irányában nyitottnak maradó régióknak kétféle hatással kell számolniuk.
Egyrészt lesz bizonyos alkupozíciójuk a blokkokkal szemben, amit kihasználva mindkét táborból nyerhetnek el új FDI-projekteket. Ugyanakkor az el nem kötelezettség a beruházók szempontjából bizonytalansági tényezőként is felfogható, ugyanis megvan a kockázata, hogy az adott ország mindkét blokktól elszigetelődik, vagy pedig olyan nyomás éri valamelyik pólus részéről, hogy politikai irányváltásra lesz szüksége. Ez a bizonytalanság pedig csökkentheti az adott ország FDI-vonzó képességét.
Az elmúlt években Magyarország nyugati gazdaságokból és Kínából egyaránt nagy volumenű beruházásokat nyert el, ami a földrajzi diverzifikáció erősítése révén ellenállóbbá teszi a hazai FDI-állományt az esetleges válságokkal szemben. És bár a fent részletezett okok miatt egyelőre nem érzékelhető a hazai FDI-beáramlásban a geopolitikai törésvonalak hatása, azok további mélyülése esetén Magyarországnak is szembe kell néznie az el nem köteleződés kockázataival. Konkrétabban fogalmazva, a cél eléréséért, hogy Magyarország minél több kínai FDI-t vonzzon, vélhetően egyre magasabb politikai árat kell fizetni, különösen az USA és szövetségesei által stratégiainak minősített iparágakban megvalósuló projektek esetében.
Mindebből az következik, hogy az előnyök maximalizálása és a kockázatok minimalizálása érdekében hazánknak egy olyan FDI-kapcsolati háló kialakítására kell törekednie, amely geopolitikai szempontból is ellenálló.
Ez a cél leginkább kettős diverzifikáció révén érhető el. A nyugati vállalatok beruházásaitól való függés csökkentése jegyében továbbra is fontosak a Keletről érkező beruházások. Ugyanakkor érdemes diverzifikációra törekedni a keletről érkező FDI-on belül is, vagyis a kínai vállalatok projektjei mellett felértékelődnek például a Japánból és Dél-Koreából – mint az USA-val szövetséges országokból – érkező beruházások. A jó hír az, hogy ez a kettős diverzifikáció szinte magától érvényesült az elmúlt években, köszönhetően az autóiparban zajló változások következtében a dél-koreai vállalatoktól érkező több nagyberuházásnak. A fentiek alapján ezek a projektek egy geopolitikai szempontból is ellenállóbb FDI-állomány eléréséhez járulnak hozzá. Érdemes ugyanakkor a beruházásösztönzési üzenetek szintjén is ráerősíteni erre a folyamatra, és a japán, dél-koreai, indiai vagy tajvani vállalatok felé is ugyanazt az elkötelezettséget mutatni, mint kínai társaik esetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.