Az elmúlt időszakban tudósítások, elemzések sorát olvashattuk – többek között ebben a rovatban is – a technológia olyan legújabb vívmányairól, mint a digitális ikrek, az ipari metaverzum vagy a mesterséges intelligencia térhódítása és hasonlók. Sok cég van, amely „alapból” megengedheti magának ezeket a lehetőségeket, de sok olyan is, amelynél a digitalizáció más realitásból indul.
Képzeljünk el egy vállalatot, amely 15–40 éves berendezésekkel állítja elő a termékeit. Magyarországon (is) meglepően sok ilyen céggel találkozni. A gépek mechanikailag kifogástalanok, de természetesen már nem felelnek meg maradéktalanul a ma és a holnap igényeinek: jellemzően nem rendelkeznek számítógépes interfésszel, és nem teszik lehetővé a más gépekkel való összekapcsolást, a távvezérlést és a távfelügyeletet sem. A cégvezetés nehéz döntés előtt áll, hiszen ezeknek a berendezéseknek a komplett cseréje rendkívül költséges és ellentétes a körforgásos gazdaság alapelveivel is – mivel azonban a gyorsan változó igények kielégítésére egyre kevésbé alkalmasak, „kezdeni kell velük valamit”.
Erre a dilemmára kínál megoldást a retrofit, azaz a régi, de jól működő (retró) berendezések modernizálása-felokosítása (fiatalos, fitt állapotba hozása), ami magában foglalja a régebbi alkatrészek, vezérlések korszerűre cserélését, érzékelők telepítését, új szolgáltatások bevezetését is. Úgy is mondhatnánk, új idegrendszert kap a berendezés. A „retrofitált” berendezések életciklusa meghosszabbodik, és a további frissítések és fejlesztések költséges leállások nélkül is végrehajthatóvá válnak. A szenzorokkal felszerelt, felújított berendezések készen állnak a dolgok internetjéhez való csatlakozásra, a vállalkozásoknak pedig rengeteg új adatot szolgáltatnak, amelynek elemzése segítheti a folyamatok optimalizálását, az állásidő minimalizálását és csökkentheti a meghibásodás kockázatát, a működési költségeket. Röviden: a retrofit az ipar 4.0 előnyeit teszi elérhetővé – a zöldmezős beruházások költségének és akár időbefektetésének töredékéért.
Egy retrofit projekt ugyanakkor komplex folyamat, amelynek során alapos elemzésből kiindulva, a kockázatokat és a vállalkozás üzleti céljait is figyelembe véve tervezik meg a berendezések „idegrendszerét”. Mikor kell/érdemes ebbe belevágni? Számos ilyen eset létezik. Ez a helyzet például, ha a cég új piacra akar betörni, de szűkösek a technológiai fejlesztésre szánható keretei, ha az új vevői igények nagyobb precizitást követelnek meg, vagy ha a régi géppark tagjait nem lehetséges összekapcsolva működtetni.
Az alapgondolat természetesen nem új – gondoljunk csak a „feltuningolt” régi autókra –, de a nagyságrendek már határozottan azok: a retrofit projektek eredményeként milliókban mérhető költség- és tonnákban mérhető szén-dioxid-kibocsátáscsökkenés érhető el. A Las Vegas-i központú MGP Foods költségei például évente 3 millió dollárral csökkentek egy retrofit eredményeként. Az egyesült királyságbeli Hanson Cement purfleeti gyárában a fúvógép felújításával faragta le a költségeit évi 200 ezer fonttal, szén-dioxid-kibocsátását pedig közel 1,5 tonnával csökkentette.
A retrofit megoldások tehát nem csupán a nagyobb hatékonyságot és a nyereséget veszik figyelembe, de a selejtezés és a szennyezés minimalizálását célzó körforgásos gazdaság érdekeit, vagyis „a bolygó javát” is.
Ez napjaink vállalatainak nem csupán erkölcsi kötelessége, de egyre inkább piaci elvárás is – gondoljunk csak az ESG- (környezeti-társadalmi-irányítási) szempontok egyre nagyobb súlyára az üzleti élet szinte minden területén. Végül, de nem utolsósorban: az eszközök korszerűsítése és a kontroll minőségének javulása a munkavállalók és a termelés biztonságát is növeli.
A gépészetet gyakran tekintik a mérnöki tudományok legkonzervatívabb területének. A retrofit projektek – amelyeknek köszönhetően a „régi jó” megoldások is többet, jobbat és zöldebbet tudnak nyújtani – pontosan azt mutatják meg, hogyan lehet modern, fenntartható módon megőrizni mindazt, ami már bizonyított és működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.