Ha valaki hajlamos a pesszimizmusra, akkor napjaink munkaerőpiaci hírei nyomán könnyen találhat okot rá. Az egyik oldalról azt hallhatja, hogy az új technológiákhoz kevés a szakértő, a népesség öregszik, a fiatalok számára pedig nem feltétlenül a mihamarabbi elhelyezkedés a legfőbb motiváció, a másikról pedig azt, hogy a technológiai fejlődés, különösen a mesterséges intelligencia (MI) térnyerése miatt egyre több állás kerül veszélybe.
A változás az OECD szakértői szerint sem egyformán érinti az egyes munkaköröket: a bányászok vagy a sofőrök pozícióit a technológia sokkal inkább veszélyezteti, mint a vallási munkásokét vagy éppen a felső vezetőkét. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy az igazgatói székek nem fognak meginogni. Jack Ma, az Alibaba Group alapítója már 2017-ben azt jövendölte, hogy eljön az idő amikor a Time címlapján egy robot szerepel majd mint a legjobb vezérigazgató. A kínai milliárdos 30 éves távlatról beszélt, de az első fecskék sokkal hamarabb megjelentek: a hongkongi székhelyű NetDragon Websoft például egyik fő érdekeltségének élére már 2022-ben egy MI-t nevezett ki CEO-ként. A Tang Yu névre hallgató főnök asszony követi a nyilvántartásokat, értékeli a kockázatokat, meghozza a vezetői döntéseket, a hús-vér kollégáknak pedig igyekszik a lehető legjobb munkakörülményeket biztosítani – és csupán a bérlistáról marad le…
Bármikor kerülnek is sorra a felső vezetők, a technológia fejlődése változásokat fog előidézni a munkaerőpiacon – mint ahogy eddig mindig a történelem folyamán. A különbség most a változás sebessége. A Világgazdasági Fórum prognózisa szerint a következő öt évben globálisan az álláshelyek 23 százaléka módosul valamilyen formában a digitalizáció és az automatizálás következtében, azaz munkavállalók százmilliói kényszerülnek arra, hogy képességeiket a piaci igényeknek megfelelően továbbfejlesszék.
Szerencsére a technológia ezen a téren is megoldást biztosít. Az ismeretek átadását az online világba költöztetett képzések alapozzák meg, a valóságos jelenlétet egyre tökéletesebben szimuláló térbeli számítástechnika teszi gördülékennyé, ahogy egyre inkább a digitális asszisztensek hathatós támogatása is, „akik” akár az ipari metaverzum, a digitális ikrek, a Big Data-alkalmazások által összegyűjtött információkat teszik „emberi fogyasztásra alkalmassá”. Ezek a lehetőségek különösen kézre állnak a legfiatalabbak, a digitális bennszülöttek számára, az új belépők így minden korábbinál könnyebben és gyorsabban sajátíthatják el a pozíciójukhoz szükséges ismereteket. A képességek szinten tartásához és fejlesztéséhez persze nélkülözhetetlen az analitikus gondolkodás és a problémamegoldás is, de mondanunk sem kell, a technológia ezen a téren szintén latba vethető.
Valaki mondhatná: jó-jó, mindez a high-tech gyárakra nyilvánvalóan igaz, de mi van azokkal az állásokkal, amelyeket a technológiai fejlődés kevésbé érintett meg? Nos, a technológia ezen a téren sem ismer határokat. Ha létezik lelkileg megterhelő munka, a szociális munkásoké biztosan az, ráadásul komoly előképzettséget, tapasztalatot is igényel, amikor a helyszínen el kell dönteni, hogy melyik rászoruló milyen támogatást kapjon. Egy tengerentúli hivatalban ehhez is a technológiát hívták segítségül: az új kollégákat a virtuális térben szintén oktatják, valósághűen megmutatva azokat az érzelmi szituációkat, amelyekkel a helyszínen fognak szembesülni. A projekt sikeres: a tréningek költsége 75 százalékkal, a felkészülési idő 40 százalékkal, az új munkatársak fluktuációja pedig 30 százalékkal csökkent.
A technológiai fejlődés egyik mellékhatása a képzési rendszerek demokratizálódása, amelynek számos előnye van. A munkavállalók hard és soft képességei egyaránt hatékonyan, gyorsan és tömegesen fejleszthetők, amellyel akár egy vállalati szintű stratégiai irányváltás is támogatható. A technológia segítségével széles tömegek tehetnek szert naprakész, hasznos ismeretekre.
Az egyéni felelősség mellett hangsúlyosan megjelenik a munkaadóé is, kíván-e – és hogyan – gondoskodni dolgozói jövőbeni tudásáról. Szerencsére rapid módon terjednek a pozitív példák, mind gyakrabban találkozni – akár a fenntarthatóság jegyében – progresszív munkatársi képzési rendszerekkel, erről szóló beszámolókról. Nálunk is megjelenik ez a mindennapokban, nemcsak folyamatosan bővítjük az óriási mennyiségű képzési anyagot, hanem rendszer segíti is azok kiválasztását, amelyek leginkább jövőállóvá teszik munkatársaink tudását. Ezzel élni kell. A jövőben való helytállás ugyanis elkerülhetetlen képzés, fejlődés nélkül, bármilyen pozícióban, szervezetben és életkorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.