Az új szabályokat a 2025. január 1-jétől kötött szerződések esetében kell alkalmazni.
Ez az elsőre egyszerűnek tűnő kérdés a gyakorlatban számos jogvitát eredményezett, kezdve onnan, hogy a Kúria egy 2022-es határozatában jegyzői igazolás meglétét is előírta minden esetre vonatkozóan. Az azóta eltelt időszakban azonban olyan jogszabályi változások történtek, amelyekkel már rendezték ezeket a kérdéseket (például az, hogy nincs szükség jegyzői igazolásra). A kiindulópont az, hogy a helyben lakó ranghelyére az hivatkozhat, aki legalább három év egybefüggő időtartamig az adott településen „életvitelszerű lakáshasználattal” rendelkezik. A földforgalomban ez azt jelenti, hogy a helyben lakó ranghelye elsősorban a lakóhelyhez kapcsolódik majd, de ha valakinek tartózkodási helye is van bejelentve, akkor ez utóbbit lehet csak figyelembe venni – főszabály szerint.
Az eddigi szabályok alapján tehát, ha valakinek tartózkodási helye volt bejelentve (például a CSOK-hitel előírásai miatt), a lakóhelyén már nem hivatkozhatott a helyben lakó ranghelyére. A mostani változással már lehetővé válik annak a bizonyíthatósága, hogy a tartózkodási hely megléte ellenére valaki a lakóhely szerinti településen minősüljön helyben lakónak. A bizonyítás módját azonban továbbra sem részletezi a jogszabály, így a törvényi vélelem megdöntését továbbra is az arra hivatkozónak kell bizonyítania, és arról a kormányhivatal a jóváhagyási eljárásban dönt (ennek keretében pedig továbbra is szerepe lesz a helyi földbizottságnak). Ami viszont változatlanul marad: továbbra is kizárt annak a visszaélésnek a lehetősége, hogy valaki három éven belül két településen is a helyben lakó ranghelyére hivatkozhasson, ezt a kormányhivatalnak külön is vizsgálnia kell.
[Földforgalmi törvény 5. § 4. pont]
Jogos igény az öntözött területek esetében, hogy egy ilyen költséges beruházáshoz a földhasználat hosszú távon biztosított legyen. Ezért néhány évvel ezelőtt bekerült a jogszabályba az, hogy kiemelt (az ökogazdával, a vetőmagtermesztővel vagy az állattartóval azonos) ranghely illeti meg azt a földhasználót, aki öntözési beruházást valósít meg a területen. Erre a ranghelyre azok hivatkozhatnak, akik már eddig is használták a földet, és a területen öntözési beruházást valósítottak meg (mégpedig olyan beruházást, amely alkotórészi kapcsolatba került a földdel – például kutat fúrtak, szivattyútelepet létesítettek). Fontos, hogy ez a ranghely nem egy jövőbeni vállalásra vonatkozik, hanem csak a már megvalósult beruházások esetén vehető igénybe.A mostani változással viszont akkor is biztosított lesz az előhaszonbérleti jog, ha az öntözési beruházást jogilag nem a földhasználó, hanem az öntözési közösség valósította meg (mivel az öntözési közösség általában egy önálló projektcég formájában működik és pályázik, jogalanyiságában eltér a földhasználótól).
[Földforgalmi törvény 46. § (3) bekezdés e) pont]
Nemrégiben született egy olyan kúriai határozat, amely ugyan nem minősül jogszabályi változásnak, de a földforgalmi törvény rendelkezéseit értelmezi. A helyi földbizottság főszabály szerint minden termőföld adásvételi, illetve csereszerződést véleményez, a végleges döntést azonban a kormányhivatal hozza meg, amely eltérhet a földbizottság állásfoglalásától – egy esetet kivéve. Az eddigi gyakorlat szerint a kormányhivatal csak akkor volt kötve a földbizottság állásfoglalásához, ha a vevő mellett egy vagy több elővásárlásra jogosult is van az ügyben (magyarán volt rájelentkező), és a földbizottság egyik felet sem támogatta. Ebben hoz változást egy friss kúriai döntés.
A kormányhivatal eszerint már akkor is kötve van a földbizottság állásfoglalásához, ha az adott ügyletben nem tettek elővásárlási nyilatkozatot és a földbizottság a vevővel szemben nem támogatja az adás-vételi szerződés jóváhagyását. Ilyen esetben a kormányhivatal még akkor sem írhatja felül a földbizottság állásfoglalását, ha nem tartja elfogadhatónak az indokolást. Ez utóbbi esetben – akár több alkalommal is – vissza kell küldenie az ügyet a földbizottság részére a megfelelő indokolás megtétele érdekében. Ami nem változik: természetesen továbbra is biztosított a bírósági jogorvoslat lehetősége. [A kúriai döntés száma: Kúria Kfv.IV.37.744/2024/3.]
Az első rész itt olvasható.
A második rész itt olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.