BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
VG-Exkluzívpodcast 
VG-Exkluzív VG-Exkluzív
ÜZLETRE HANGOLUNK

VG-Exkluzív: Repülőjáratot ritkán töröl a Wizz Air, de megint több a késés – vajon meddig lesz ez így?

Több a késés ezen a nyáron, mint korábban, de jóval kevesebb, mint két éve volt. A nagy visszhangot kiváltó járattörlések dacára a Wizz Air járatainak 99,9 százalékát üzemelteti, vagyis mindent megtesz azért, hogy minden utasa célba érjen, még akkor is, ha ennek több órás késés az ára – mondta Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője, akit az idei nyári esélyekről kérdeztünk utas, és utaztatói szempontból. Megtudtuk: járatot csak akkor törölnek, ha a dominó effektust kell megelőzni, amikor már nem egy, hanem több tucat gép menetrendje és személyzetének beosztása borulna.
A podcast vendége: Radó András, a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője

A késések 80 százaléka a légi irányítási problémák miatt keletkezett a múlt héten, de az időjárás sem kedvezett ezen a nyáron a légitársaságoknak, illetve a repülőgéppel utazóknak. Sok a késés, sok utas tölt órákat a repülőtereken és a felszállási engedélyre váró repülőgépbe zárva.

Warsaw,,Poland,-,July,2019:,Wizz,Air,Check-in,Counter,And
Fotó: Shutterstock

A mostanában nagy sajtóvisszhangot keltett járattörlésben és jelentős késésekben egyaránt érintett magyar hátterű légitársaság, a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője, Radó András a VG Exkluzívban leszögezte: 2024 első fél évében

járataik 99,9 százalékát üzemeltették, ami azt mutatja, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy elreptessék az utasokat az úti céljukra, akkor is, hogyha késnek.

Idén nyáron valóban több a késés, de ezek révén lényegében megmenthetik az utasoknak a járatukat, mert járatot csak végső esetben törölnek, akkor, ha már a dominó effektust kell elkerülni, ha már nem 200, hanem kétezer ember utazását veszélyezteti a helyzet.

Swidnik,,Lublin,Voivodeship,/,Poland,Aug.18.2019:,Airbus,A320,Wizz,Airlines
Késni a földön is lehet, ha nem lehet azonnal indulni, az utasoknak a gépben kell várniuk az új felszállási engedélyre / Fotó: Shutterstock

2022-höz képest, ami rendkívül rossz év volt a Covid utáni hirtelen felpattanást kezelni nem tudó ágazatban, idén 72 százalékkal kevesebb járatot töröltek a nyári időszakban.

Digitális vonalon nagyon erős a cég, a korszerű chatbot a július eleji nagy informatikai összeomlás miatt megbénult reptereken 150 ezer utas tájékoztatásában is hatékony volt. 

Az elérhető jegyárakat hosszú távon biztosítani fogja a légitársaság, amely fiatal, 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztó repülőgépeket bérel, miközben a fenntartható, innovatív üzemanyaggyártásba is beszállt.

A túlterhelt, kapacitáshiányos időkben sem módosít a Wizz Air grandiózus járatnyitási tervein, szeretnének még több járatot, és nem csak Magyarországról indítani. Várhatóan nyolc éven belül a mostani 220 repülőgép helyett már 500 repülőgépük lesz, ezeket tervezik Közép-Kelet-Európában, Nyugat-Európában és a Közel-Keleten elhelyezni. Ehhez nagyon fontos és szükséges, hogy több légi irányító legyen, Magyarországon is, amire már lát esélyt a Wizz Air illetékese.

Radó András szerint a HungaroControlnál történt vezércsere is a közeli változások reményét hordozza, a társaságnak a nemzetgazdasági minisztérium alá rendelése pedig azt jelzi, hogy a kormány kellő figyelmet szentel a probléma megoldásának. Tény, hogy ahhoz, hogy 2025–2026 nyarára legyen elég légiirányító, aktív toborzásba kell kezdeni, ennek sikerére most lát esélyt a Wizz Air kommunikációs vezetője.

A beszélgetés során szó esett:

  • az idei nyarat terhelő problémákról (0.01–4.03)
  • a légiirányítás európai és magyarországi helyzetéről, a kilátásokról (4.02–7.20)
  • a járatkésések, törlések hátteréről, a háttérben zajló erőfeszítésekről (7.21–9.43)
  • a repülőgépben várakoztatott utasokról (9.44–11.38)
  • a dominó effektus megállításáról (11.39–16.36)
  • az ügyintézést, problémakezelést segítő korszerű chatbotról, a Wizzair digitális fejlesztéseiről (16.37–21.02)
  • a nyári késések és járattörlések okozta speciális problémákról, a szálláshelyek telítettségéről (21.03–23.40)
  • a további grandiózus járatnyitási tervekről (23.41–28.45)
  • jegyárakról, klímaaktivistákról, a fenntartható üzemanyagokról (28.46–34.04)
  • a Budapest Airport állami többségi tulajdonba kerüléséhez fűződő várakozásokról (34.05–36.24)

A beszélgetést a GVH-bírság bejelentése előtt rögzítettük (szerk.). 

A Wizz Air nem hagyja magát, megtámadja a GVH gigabírságát

A Gazdasági Versenyhivatal 307 millió forintos bírságot rótt ki a Wizz Air légitársaságra. Az indoklás szerint a vállalat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, az ügyfeleit a drágább ajánlatok felé terelte a repülőjegy vásárlások során. A Wizz Air nem fogadja el a bírságot, jogi lépéseket tesz az ügyben.

Korábbi podcastjainkat itt hallgathatja meg.

Podcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.