A társaság a Shop America szövetséggel, valamint az ottani kereskedelmi minisztériummal karöltve időről-időre elkészíti azt a felmérést, amely megmutatja, mennyit és mire költenek az USA-ba látogatók. A válaszadók közel negyede kimondottan vásárlási szándékkal érkezik, harmaduk pedig jelezte, noha nem ez az elsődleges célja, de ki nem hagyná az e téren ott kínálkozó lehetőségeket.
Márpedig azok ott valóban kimeríthetetlenek. Felmérés nélkül is megállapítható, hogy Amerika tényleg a bevásárló turisták paradicsoma, s a legtöbb helyen a „mindhalálig vásárlás”-ra buzdító szlogennel várják az arra tévedőket. Az ember – ha sorsa a tengerentúli országba vezérli - lépten-nyomon belebotlik az inkább nagyobb, mint kisebb plázákba, bevásárlóközpontokba, de akik a divattervezők egyedi boltjait kedvelik azok is megtalálják a nekik valót.
Kinek kellenek a plazák?
Az sem véletlen, hogy a vásárlásmánia nyomán ott született meg a gyári készletek kiárusítását célzó és a legnagyobb kedvezményeket kínáló outletek ötlete is. Ez a kereskedelmi forma azóta Európában is szép lassan terjed, néhány éve Magyarországon is megjelentek az első ilyen fecskék.
Az említett felmérés elárulja, hogy az Egyesült Államokba látogató külföldiek személyenként átlag 3700 dollárt költenek az ott-tartózkodásra, beleértve a szállásköltséget is, de ebből legalább 1000-1100 dollárt a plázákban, outletekben hagynak. A turisták leggyakrabban férfi és női ruházatra, illetve cipőre költenek, de kedvelt úti ajándékok a parfümök, kozmetikumok is. Éppen a kínálati bőség okán az odatévedő külföldieknek viszont érdemes jó előre tájékozódni a lehetőségekről. Azért a bizonyos ezer dollárért ugyanis még több dolgot kaphatunk, ha előrelátóak vagyunk.
Kezdjük az odajutással. Az amerikai szállodaláncok többsége szoros kapcsolatban van a helyi plázatársaságokkal, outlet centerekkel. Ennek révén jó néhány városban adódik arra lehetőség, hogy a szállóvendégek a hotelből a bevásárlóközpontokba díjmentes, vagy minimális térítésű transzferrel jussanak el. Ez főként a gyári kiárusító központoknál számít, azok ugyanis többnyire az adott városon kívül találhatók meg, tömegközlekedéssel nem nagyon közelíthetők meg, marad az autóbérlés, vagy a célirányos buszjárat.
Érdemes azt iránt is tudakolózni a recepción, hogy a környékbeli bevásárlóközpontoknak van-e vásárlástámogató programja, beleértve a nagyon hasznos, további kedvezményeket nyújtó kuponfüzeteket. Ha ezek a hotelekben nem szerezhetőek be, a plázák, outlet centerek vevőszolgálatán mindenképpen hozzáférhetőek. Van ahol ezt is ingyen adják, van ahol néhány dollárt elkérnek érte.
Ha az adott város környékén van gyári kiárusító központ, érdemes először annak a választékát megnézni, az ottani árak ugyanis jóval nagyobb kedvezményeket jelentenek, mint egy hagyományos bevásárlóközpont szezonvégi kiárusításán. Ráadásul az amerikai outletekben az európaiakhoz képest sokkal nagyobb a modell és a méretkínálat is. Ott valóban készleteket, és nem egy-egy darabot árusítanak ki, legyen szó ruháról, cipőről, táskáról, vagy akár konyhai eszközökről. Az amerikai gyári kiárusító boltokban az európai átlagméretekből is nagyobb a kínálat.
Miután megérkeztünk és a kuponfüzet mellett hozzájutottunk a bevásárlóközpont térképéhez, érdemes először azt tanulmányozni, kijelölni rajta azokat a boltokat, ahová mindenképpen be akarunk térni. Az amerikai centerek mérete ugyanis gyakran vetekszik egy kisebb hazai városéval, így szó szerint lejárhatjuk a lábunkat, ha nem készítünk plázatervet.
Azok, akik a vásárlásban a vadászszenvedélyt is keresik, legjobb ha egy-egy adott üzletben először a hátsó traktust keresik fel, ott lehet időnként igazi kincsekre bukkanni, az eredeti ár töredékéért.
Amerikában népszerű a kártyás fizetési mód, de nem árt emellé mindig magunknál tartani valami fényképes személyazonosító okmányt, útlevelet, vagy jogosítványt, mert az elfogadóhelyek többsége ezt is kéri a pénztárnál.
Az Európában széles körben alkalmazott vámmentes vásárlás Amerikában – kivéve a repülőtereket, nemzetközi kikötőket – nem igazán elterjedt. Kimondottan külföldieknek szóló a legteljesebb körű tax-free, vagy duty-free programot az USA-n belül egyetlen állam Louisiana alkalmaz.
A bevásárló körútra érkezőknek a minél nagyobb bőrönd mellett még egy dologra érdemes felkészülniük. Az utóbbi időben a légitársaságok már nemcsak a feladott poggyászok, hanem a kabintáskák súlyát is szigorúbban ellenőrzik és ha az utas túllépi a megengedett határokat, erőteljesen pótdíjazzák, így jobb időben képben lenni, hogy az általunk választott légitársaság miből mekkora súlyt enged. A megfelelő csomagoláshoz pedig nem árt magunkat kis hordozható csomagmérleggel is felszerelni, hogy pótdíjmentesen használjuk ki a lehetőségeinket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.