A fogyasztói árak májusban 0,9 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest, és 5,1 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal pénteken.
Az elemzők 5,15 százalékos éves inflációt jósoltak májusra.
A májusi inflációs adat kedvező összetételű, hiszen az élelmiszerárak a hónapban csak 1,1 százalékkal nőttek - mondta Forián Szabó Gergely, aki 5,0 százalékos drágulást várt. A Pioneer Alapkezelő Zrt. befektetési igazgatója szerint az idényáras élelmiszerek májusban általában meredeken emelkednek, tavaly például az újburgonya ára 62 százalékkal volt magasabb a 2008. májusinál, idén csupán 11,2 százalék volt az áremelkedés.
A májusi inflációs adat egyik pozitív meglepetése, hogy az éves maginfláció 4,0 százalék volt, s talán ennél is fontosabb, hogy a szezonálisan igazított évesített infláció egy százalék volt - magyarázta Barcza György, a K&H Bank vezető elemzője.
Júniusra mindkét elemző 5,0 százalék körüli inflációt vár, s véleményük szerint júliustól már 3,8-4,0 százalékos 12 havi inflációs adatok érkezhetnek.
Forián Szabó Gergely a piaci szolgáltatások inflációjának folyamatos csökkenésére hívta fel a figyelmet, Barcza György pedig arra, hogy a maginfláció júliustól már 2,0 százalékra esik.
Egyetértetett a két elemző abban is, hogy a 12 havi decemberi infláció 4,0 százalék lesz, bár Forián Szabó Gergely szerint az euró/forint árfolyama, illetve a nemzetközi energiaárak még módosíthatják az adatokat.
Azonos véleményt fogalmaztak meg az elemzők a kamatot illetően is. Bár inflációs oldalról a Magyar Nemzeti Bank tovább csökkenthetné a kamatot, a nemzetközi kockázatok és a bizonytalan befektetői hangulat miatt, júniusban valószínűleg marad a jelenlegi 5,25 százalékos alapkamat, az év végéig azonban egy kis lépés, további 0,25 százalékos kamatcsökkentés következhet be - állítják. Forián Szabó Gergely hozzátette, hogy a jövő év első hónapjaiban további 0,25 százalékponttal csökkenhet az alapkamat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.