Rétvári Bence, az Országgyűlés honlapján közzétett dokumentumban kitért arra, hogy a szegénység vagy társadalmi kirekesztettség által veszélyeztetettek arányának csökkentése az Európa 2020 Stratégiában lefektetett irányelv, mely alapján Magyarország a gyermekes családok szegénységi rátájának, a súlyos anyagi nélkülözésben élők számának, valamint az alacsony munkaintenzitású háztartásban élők számának 20-20 százalékos csökkentését vállalta 2020-ig, ami mindösszesen 450 ezer érintett szegénységből való kiemelését jelenti.
Az Európa 2020 stratégiához kapcsolódó Nemzeti Reform Program szegénység csökkentését szolgáló céljaival és intézkedéseivel összhangban a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia is nevesíti, hogy bővíteni szükséges a térítésmentes vagy kedvezményes gyermekétkeztetésben részt vevők körét.
Ezzel összhangban 2010-2014 között a központi költségvetésben mintegy 83 százalékkal, közel 24 milliárd forinttal, 2015-ben pedig 5 milliárd forinttal, összesen 58 milliárd forintra emelkedett a gyermekétkeztetés támogatása, ezáltal 2010-2015 között a gyermekétkeztetésre fordított központi költségvetési támogatás összege megduplázódott.
Hozzátette: a jövő évi költségvetés összesen 71,7 milliárd forint előirányzatot biztosít a települési önkormányzatok részére az intézményi gyermekétkeztetés, valamint a rászoruló gyermekek intézményen kívüli étkeztetésének egyes kiadásaihoz.
Ha összevetik a Fidesz-KDNP kormány által a szociális gyermekétkeztetésre szánt 71,7 milliárd forintot a szocialisták 29 milliárdjával, van miért szégyenkeznie az MSZP-nek - fogalmazott Rétvári Bence, aki rögzítette: a kormány arra törekszik, hogy ezen források tovább bővüljenek.
Emlékeztetett arra is, hogy a szabályok szeptemberi változásával mintegy 172 ezer 0-6 éves gyermek vált újonnan jogosulttá térítésmentes étkeztetésre, további mintegy 53 ezer 0-6 éves gyermek térítési kedvezménye pedig 50 százalékról 100 százalékra növekedett. Felidézte, hogy 2015 szeptemberéig a bölcsődei gyermekétkeztetésben részesülő 26 ezer gyermek 34,6 százaléka, az óvodaiban a 316 486 gyermek 43,8 százaléka, az általános iskolaiban a 581 248 gyermek 57,9 százaléka, a középiskolai gyermekétkeztetésben részesülő 89 790 tanulónak pedig 41,1 százaléka étkezett ingyenesen vagy kedvezményesen.
Beszámolt arról, hogy 2015-ben állami támogatásból 136 978, míg az önkormányzatok önerejéből további 4 652, azaz összesen 141 630 rászoruló gyermek részesülhetett ingyenes étkezésben a nyári szünidő folyamán.
Tekintettel arra, hogy a pályázati kiírás csak a nyári gyermekétkeztetés időtartamát, és azon napok számát határozza meg, melyeken a programban részt vevő települési önkormányzatoknak étkeztetést kell biztosítaniuk, csak az elszámolás során - október végén - derül ki, hogy pontosan hány gyermek hány napon keresztül vette igénybe a nyári gyermekétkezés lehetőségét.
A pályázatokkal ki nem merített mintegy 35 millió forint sem vész el a gyermekétkeztetés forrásaiból, hiszen a támogatási összeg szeptember 24-én esedékes előzetes elszámolását követően, legkésőbb november 20-ig külön kérelem nélkül utólagos támogatásként megkapják az önerőt biztosító települési önkormányzatok, melyet kizárólag gyermekétkeztetés, gyermek számára élelmiszercsomag céljára fordíthatnak.
Mindezen felül a bölcsődei ellátásban nem részesülő gyermekek étkeztetésének célját szolgálja a 2015 szeptemberétől kiemelt projekt formájában megvalósuló, 29,94 milliárd forint forrásigényű "Szegény gyermekes családok és rendkívül alacsony jövedelmű személyek számára természetbeni juttatás biztosítása" elnevezésű intézkedés. Ez elsődlegesen a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, intézményi étkeztetésben nem részesülő, 0-3 éves gyermeket nevelő vagy várandós anyával rendelkező szegény gyermekes családok részére biztosít élelmiszersegélyt rendszeres meleg étkezés, illetve segélycsomagok formájában - közölte.
Az államtitkár kitért arra is: az előzetes tervek alapján a rászoruló gyermekek részére a szünidei gyermekétkeztetést kötelező önkormányzati feladatként szükséges definiálni, mely feladat ellátásához a költségvetési fedezetet meg kell teremteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.