„Talán a Forma–1-ben a legegyenlőtlenebb az elosztás” – mondta a Világgazdaságnak Szabados Gábor. A sportközgazdász szerint a Ferrari a neve miatt is többet kap a közös tortából. Hasonló elbírálás a spanyol labdarúgó-bajnokságban van, ahol a Real Madrid és a Barcelona szintén kiemelt státuszt élvez.
A közös kasszába a versenyrendezési és -közvetítési jogdíjak mellett a hirdetési bevételek folynak be – ennek körülbelül a kétharmadát kapták meg az elmúlt években a csapatok. A Ferrari a neve miatt mintegy 100 millió dollárral egészíti ki azt az összeget, amely a bajnokság végén az eredményei után járna. A Forbes a Formula Money adataira hivatkozva azt írta, hogy 2015-ben az olaszok kaszáltak legtöbbet a központi bevételekből annak ellenére, hogy az előző évben csak a negyedik helyen végeztek a konstruktőrök között. A Ferrari ezek szerint 172 millió dollárt kapott a szereplésért, míg a mindkét vb-címet megnyerő Mercedes csak 122,9 milliót. A pályán második Red Bullnak 120,5 millió dollár jutott a közösből, míg a mezőny fele 48,5–66 millió között kapott.
A csapatok pénzdíjakból származó bevételei 10 százalékponttal 35 százalékra nőttek 2010 és 2015 között a szaklap szerint. Ezt követik a szponzoroktól (32 százalék), a tulajdonosoktól (17 százalék), valamint az egyéb forrásból (16 százalék) származó bevételek. Tehát nőtt a pénzdíjak szerepe, ami tovább mélyítette a szakadékot. Szabados szerint a Ferrari nagyságrendileg 400 millió dolláros költségvetéssel dolgozik, míg a már megszűnt Manor saját büdzséje az 50 milliót sem érte el – az persze más kérdés, hogy a Ferrari így sem esélyes a vb-címre. „Nincs még egy olyan sorozat, ahol ilyen kevés csapat van, mégis ekkorák a különbségek” – mondta a sportközgazdász.
[caption id="" align="alignleft" width="768"] Idén Alonso keresi a legtöbbet. Fotó: AFP[/caption]A fizetésekben is óriási az eltérés: a legjobban kereső három pilóta háromszor annyi pénzt visz haza, mint a többi 17 versenyző együttvéve. Idén a kétszeres világbajnok Fernando Alonso keresi a legtöbbet, különféle bónuszokkal együtt 40 millió dollárt, azaz 11,6 milliárd forintot. A McLaren spanyol pilótáját a vb-címvédő Lewis Hamilton követi a fizetési rangsorban – a brit versenyző 31 millió dollárt vihet haza, ami idei teljesítményének függvényében akár további 10 millióval nőhet. A ferraris Sebastian Vettel bónuszok nélkül tesz zsebre 30 milliót. A további 17 pilóta összesen alig több, mint 40 millió dollárt keres – a rangsor közepén, a 10. helyen álló Sergio Péreznek 2,5 millió dolláros fizetése van a Force Indiánál, ami Vettel keresetének még a tizedét sem éri el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.