BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási bérkülönbségek a versenyzők között

Két futam már eltelt az idei Forma–1-es világbajnokságból, maradt még 18 a versenynaptárban. A csapatok között hatalmas a szórás, mások az anyagi lehetőségeik, amit a központi bevételek elosztása nemhogy enyhítene, tovább mélyíti a szakadékot a gazdagabb és a kevésbé tehetős istállók között.

„Talán a Forma–1-ben a legegyenlőtlenebb az elosztás” – mondta a Világgazdaságnak Szabados Gábor. A sportközgazdász szerint a Ferrari a neve miatt is többet kap a közös tortából. Hasonló elbírálás a spanyol labdarúgó-bajnokságban van, ahol a Real Madrid és a Barcelona szintén kiemelt státuszt élvez.

A közös kasszába a versenyrendezési és -közvetítési jogdíjak mellett a hirdetési bevételek folynak be – ennek körülbelül a kétharmadát kapták meg az elmúlt években a csapatok. A Ferrari a neve miatt mintegy 100 millió dollárral egészíti ki azt az összeget, amely a bajnokság végén az eredményei után járna. A Forbes a Formula Money adataira hivatkozva azt írta, hogy 2015-ben az olaszok kaszáltak legtöbbet a központi bevételekből annak ellenére, hogy az előző évben csak a negyedik helyen végeztek a konstruktőrök között. A Ferrari ezek szerint 172 millió dollárt kapott a szereplésért, míg a mindkét vb-címet megnyerő Mercedes csak 122,9 milliót. A pályán második Red Bullnak 120,5 millió dollár jutott a közösből, míg a mezőny fele 48,5–66 millió között kapott.

A csapatok pénzdíjakból származó bevételei 10 százalékponttal 35 százalékra nőttek 2010 és 2015 között a szaklap szerint. Ezt követik a szponzoroktól (32 százalék), a tulajdonosoktól (17 százalék), valamint az egyéb forrásból (16 százalék) származó bevételek. Tehát nőtt a pénzdíjak szerepe, ami tovább mélyítette a szakadékot. Szabados szerint a Ferrari nagyságrendileg 400 millió dolláros költségvetéssel dolgozik, míg a már megszűnt Manor saját büdzséje az 50 milliót sem érte el – az persze más kérdés, hogy a Ferrari így sem esélyes a vb-címre. „Nincs még egy olyan sorozat, ahol ilyen kevés csapat van, mégis ekkorák a különbségek” – mondta a sportközgazdász.

[caption id="" align="alignleft" width="768"]Idén Alonso keresi a legtöbbet. Fotó: AFP Idén Alonso keresi a legtöbbet. Fotó: AFP[/caption]A fizetésekben is óriási az eltérés: a legjobban kereső három pilóta háromszor annyi pénzt visz haza, mint a többi 17 versenyző együttvéve. Idén a kétszeres világbajnok Fernando Alonso keresi a legtöbbet, különféle bónuszokkal együtt 40 millió dollárt, azaz 11,6 milliárd forintot. A McLaren spanyol pilótáját a vb-címvédő Lewis Hamilton követi a fizetési rangsorban – a brit versenyző 31 millió dollárt vihet haza, ami idei teljesítményének függvényében akár további 10 millióval nőhet. A ferraris Sebastian Vettel bónuszok nélkül tesz zsebre 30 milliót. A további 17 pilóta összesen alig több, mint 40 millió dollárt keres – a rangsor közepén, a 10. helyen álló Sergio Péreznek 2,5 millió dolláros fizetése van a Force Indiánál, ami Vettel keresetének még a tizedét sem éri el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.