Augusztus 1-je óta az NKM Nemzeti Közműszolgáltató behajtási költségátalányt számíthat fel azoknak a nem lakossági ügyfeleinek, amelyek határidőn túl rendezik a számlájukat. Fel is számít: a társaságtól kapott válasz szerint
a szerződő hatóságnak minősülő kötelezettekre eddig kiterhelt behajtási költségátalányból mintegy 17 millió forint folyt be.
A költségátalány mértéke 40 eurónak megfelelő forint, de több is lehet, nagyságát a Magyar Nemzeti Bank – a késedelem kezdőnapján érvényes – hivatalos deviza-középárfolyama alapján kell meghatározni. Ennél lehet nagyobb is, de a Világgazdaságnak a konkrét mértékre vonatkozó kérdésére az NKM azt válaszolta, hogy a költségátalányt a jogszabály alapján szabja meg.
Lapunk további kérdéséire, amelyek a társaság legnagyobb értékű, egy ügyfélhez köthető határidőn túli kintlévőségére és az adós típusára vonatkoztak (egyetemes szolgáltatásban vételez-e, milyen a társasági formája, mekkora az éves fogyasztása), a társaság a GDPR előírásaira hivatkozva nem válaszolt. Nem tudtuk meg azt sem, hogy összesen mennyi pénz befizetésével vannak késésben az NKM Földgázszolgáltató ügyfelei, és hogy ebből ebből mennyi jut a lakosságra. Így csak a múlt év végi nyilvános adatokra hagyatkozhatunk:
az NKM Földgázszolgáltatónak 2017. december 31-én 12,964 milliárd forint lejárt vevőkövetelése volt, az emiatti értékvesztése pedig 2,443 milliárd forintot tett ki.
Késedelmes teljesítés esetén egyébként a fenti átalányon túl és attól függetlenül késedelmi kamat is felszámítható. Ha a késlekedő egyetemes szolgáltatásban ellátott nem lakossági felhasználó, akkor viszont a késedelmi kamaton túl vagy behajtási költségátalány, vagy felszólítási díj számítható fel, a kettő együtt nem.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.