Az elektronikus fizetés egyik legnagyobb visszafogó tényezője a bizalom hiánya és az a kulturális háttér, amit hozunk magunkban a múltból:
jobban bízunk a sárga csekkben, mint hogy online felületen fizessük be a számlát
– mondta Dávidházy Gábor, az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetségének főtitkára. Két éve alakult szövetségük célja, hogy összehozzák azokat a szereplőket, akikkel érdemben is tudnak tárgyalni, a műhelymunkába bevonnák a döntéshozókat is. Problémát jelent ugyanis az együttműködés hiánya, pedig a szektorok közötti együttműködésben nagy lehetőség van. Nagyon izgalmas év előtt állunk, amikor elindul júliusban az azonnali fizetési rendszer, vagy szeptemberben pedig élesben is indul a PSD2 irányelv alkalmazása.
Braun Csaba bankkártya szakértő szerint
a bankkártya, mint technológia alkalmas arra, hogy kiszolgáljon bármilyen üzletágat. A technológiai oldal tehát nem kérdés.
A bizalom hiánya szerint is kihívás, emellett a piacon nincs meg az a felhajtóerő, ami az okosfizetés terjedéséhez vezetne, és mintha a szabályozói oldalról sem lenne meg ehhez az akarat.
A tranzakciós illeték sújtja az elektronikus fizetési módokat, és az ingyenes készpénzfelvétel is arra ösztönzi az embereket, hogy ezt használják – ezen a két gátló tényezőn el kell gondolkodni Braun szerint.
Dávidházy szerint az azonnali fizetési rendszer indulását az új szolgáltatások életre hívásának kell követnie.
Az lenne az áttörés, ha nem tovább osztanánk a piacot, hanem a torta méretét növelnénk
– mondta. Ezt segítik a startupok, nemzetközi best practice-ek. Az együttműködések, párbeszédek felgyorsítására lenne szükség. A legnagyobb probléma 7000 milliárdforintos lakossági készpénzállomány – ez a készpénzhasználat százmilliárdos terhet ró az államra.
Braun Csaba úgy véli, a bankkártyás fizetést a felhasználók most is azonnali fizetésként érzékelik, és ő maga sem tud elképzelni gyorsabb fizetési módot, mint a kártya odaérintése. Az azonnali fizetés szerinte nem fogja érdemben megváltoztatni azokat az élethelyzeteket, ahol a legtöbbször találkozik a fogyasztó a fizetéssel. Előny ugyanakkor, hogy hétvégén is lehet majd utalni, és szintén áttörést hozhat az új rendszer a fizetési kérelmeknél is.
Dávidházy szerint az, hogy
vasárnap be tudom fizetni a gyerekem menzapénzét, és hétfőn nem marad éhen, az ilyen típusú lehetőségek hatalmas ügyfélélményt jelentenek majd. A
rra a kérdésre, hogy a kártya vagy a telefonos fizetés lesz a befutó, úgy vélte, a mobilokba szépen lassan beköltöztek a bankkártyák, ezért inkább a szokásoknak az átalakulása lesz érdekes, hogy ki mit szokott meg, mi a kényelmes, mi a trendi. Az új generációk ugyanis másképpen közelítik meg a fizetést, mint a szüleik.
Ha odaérintjük a mobilunkat, az telefonos tranzakciónak tűnik, de valójában lehet kártyás is figyelmeztet Braun Csaba. A telefon egy hordozóeszköz, a legtöbb esetben mobiltelefon segítségével végrehajtott kártyás fizetés. Igazi mobilos fizetés például az sms-es parkolójegy-vásárlás.
Dávidházy Gábor szerint a PSD2 európai irányelv az új szereplők és fintech megoldások megjelenését támogatná. Látni kell viszont, hogy a fintech hájpnak is van egy csúcspontja, nem szabad azt gondolni, hogy a nagy big tech vállalatok csendben végignézik, ahogy a kisebb cégek próbálnak különböző dolgokkal elindulni. Szerinte az tud egy szolgáltatást jól működtetni, akinek van egy nagy ügyfélbázisa, ez a fontosabb, így ebben a kérdésben a nagyvállalatokra tenné le a voksát.
Braun Csaba azt hangsúlyozta, a fintech cégeknek még rengeteg olyan előírással kell megbirkózniuk, amiket a nagy bankok, szolgáltatók már évtizedek óta elvégeztek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.