A budapesti bevásárlóközpontok látogatószáma a veszélyhelyzet előtti szint mintegy 50 százalékát érte el a kijárási korlátozás fővárosi feloldását követő első napokban, hétfőn, majd kedden is – erről a tagvállalatain keresztül összesen mintegy kétmillió négyzetméteren működő, hatvan bevásárlóközpontot és 145 hipermarketet képviselő Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) tájékoztatta a Világgazdaságot. Az MBSZ értékelése szerint,
bár a nyitás óta eltelt rövid idő miatt csak kevéssé részletes statisztika áll rendelkezésre, így is nagyon biztatók az adatok.
Már csak azért is, mert a plázaközönség jókora része még ismerkedik a szabályozással, és bizonytalanságot mutat annak kapcsán, hogy egyáltalán látogathatók-e a komplexumok, vagy sem. A szövetség a vidéki plázáktól kapott visszajelzés szerint arra számít, hogy ezeknél másfél-két hétbe telik, mire a látogatószám visszaáll a korábbi mértékre.
Az MBSZ kiemelte, hogy különbséget kell tenni a látogatók száma és a kereskedelmi forgalom alakulása között. Az előbbi viszonylag hamar helyrezökkenhet, az utóbbi talpra állása viszont inkább hosszabb távon várható.
Ebben szerepet játszhat az is, hogy bár az üzletek túlnyomó többsége – körülbelül 80-90 százaléka – már közvetlenül a feloldást követően újra kinyitott, az összes bérlő 8-10 százaléka továbbra is zárva tart. Az érthető, hogy a terasz nélküli belső éttermek és a mozik sem fogadhatnak vendégeket, ám más boltoknál nem tisztázottak az okok. Könnyen lehet, hogy a zárva tartásban közrejátszhatnak a válság miatt fellépő gazdasági problémák, de a hiányzó munkaerő is. Kérdés, hogy átmenetileg vagy véglegesen maradnak-e lehúzva a rolók. Az MBSZ szerint tömeges üresedéstől nem kell tartani, de azzal a forgatókönyvvel már számolnak, hogy a bérlők összetételében változás következhet be.
Ez a folyamat várhatóan az év végéig kikristályosodik
– jegyezték meg.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.