Annak érdekében, hogy ne szakadjon be az építőipari rendelésállomány a koronavírusjárvány gazdasági hatásai miatt, és legyen bizalom a fejlesztésekhez, most az építőiparnak kell a beruházókat pozitív impulzusokkal, például alacsonyabb árakkal támogatnia – mutatott rá Scheer Sándor, a Market Építő Zrt. vezérigazgatója az épülő Mol Campus bejárása alkalmából tartott háttérbeszélgetésen.
A tavaly 186 milliárd forint árbevételt elérő vállalat alapító-társtulajdonosa a Világgazdaság kérdésére elmondta:
jó esetben 180 milliárdos, vagyis a tavalyinál 3-5 százalékkal kisebb lesz az idei forgalmuk, mivel a debreceni BMW-gyár építése tolódik, és egy-két más megbízás is csúszik, de az áthúzódó munkákon folyamatosan tudnak dolgozni.
A Marketnél az elmúlt években nyugat-európai mintára kialakítottak egy olyan leányvállalati rendszert, amely lehetővé teszi, hogy extrém határidőkkel, zömében saját cégekkel, rugalmasan reagálva, költséghatékonyan és kiszámíthatóan tudjanak dolgozni.
A vállalat a tevékenységének felét adó ipari-logisztikai megbízások 60-70 százalékát már a saját cégeivel teljesíti: a tervezőirodától a betonüzemen és a betonelem-előregyártó vállalaton át a szerkezetépítő, lakásépítő és épületvillamossági szerelő céget is magában foglaló vállalatbirodalom 1200 saját alkalmazottal és az alvállalkozó partnerek 2000 dolgozójával dolgozik folyamatosan.
A Market Építő évek óta Magyarország legnagyobb árbevételű magasépítő cége, és miután az ebből származó forgalma a legutóbbi üzleti évében 580 millió euró volt, már a régióban is a top 10 közé tartozik.
Kezd visszatérni a verseny az építőiparban, helyreáll az eredeti szereposztás, végre nem a megrendelőnek kell udvarolnia egy-egy beszállítónak – összegezte a koronavírus okozta helyzet hatását Scheer Sándor, aki szerint egyre több jel utal az igazi piaci verseny kialakulására, ennek hatására az árak minden szinten mérséklődhetnek.
Az elmúlt évek megbízásdömpingje nyomán az ágazat minden szereplője árat emelt, ám a drágulás egy részét indokolatlanul fizette ki a piac, ráadásul a nyereség egy része eltűnt a bonyolult ágazati struktúrában. Scheer Sándor kérdésünkre közölte: az adatelemzések szerint, bár mindenki jobban keresett, de nem annyival, mint amennyivel árat emelt.
Az alvállalkozói hálózat egyik pontján sem nőtt a szereplők jövedelmezősége. Reméli azonban, hogy a cégek a többletbevételeket fejlesztésre, képzésre és hatékonyságnövelésre fordították. Az ágazatban most ez utóbbi a legfontosabb kérdés:
20-30 százalékkal hatékonyabban kellene dolgoznia, azaz ennyivel több munkát kellene elvégeznie egy-egy munkásnak.
A Market időközben elengedte a kisebb feladatokat, mert a nagy munkákra, megbízásokra összpontosít. A lakóingatlan-fejlesztésbe csak a vegyes funkciójú BudaPart negyed miatt vágott bele, de ezt igazából a kkv-k terepének tartja. A lakásépítési ágazat megerősödéséhez a Market-vezér kiszámítható nemzeti lakáspolitikát és évi 30 ezer lakás megépítését tartja szükségesnek, erre a kkv-szektor is hosszú távon alapozhatna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.