Egy esetleges nyílt orosz–ukrán katonai konfliktus nyilván több csatornán keresztül is érintené a magyar gazdaságot Virovácz Péter, az ING Bank makrogazdasági elemzője szerint, akit a Világgazdaság az Ukrajnában elrendelt hadiállapot következményeiről kérdezett. Mint a szakember rámutatott,
kétségtelenül ütést kapna például a magyar export, de általában is a külkereskedelem.
Oroszország fél évre lezárja a Kercsi-szorost.
Brit hadihajókat küldenek az oroszok által lezárt Kercsi-szoroshoz.
Ha ráadásul még uniós embargó is életbe lépne Oroszországgal szemben, akkor az exportunk nullára csökkenne, márpedig a magyar gyógyszeripar legfontosabb piaca éppen Oroszország. További negatív hatások jelentkezhetnek a tőkepiacokon keresztül: mint minden geopolitikai konfliktus esetén, most is elkezdhet menekülni a tőke. Minél komolyabb a katonai konfliktus, annál erősebb a kockázatkerülés, főként a régiónkban, és főként a konfliktus helyéhez közeli Magyarországon.
Emiatt a forint árfolyama 3-4 százalékkal vagy jobban is gyengülhetne. Ez nem tenne túl jót az államadósságnak, és kényszerpályára kerülne a monetáris politika is.
Ez a forgatókönyv azonban remélhetőleg megmarad elméletinek, a magyar gazdaságot egyelőre nem érinti a feszültebbé vált helyzet. „Az ukrán–orosz geopolitikai feszültség az OTP-leánybankok napi üzletmenetére egyelőre egyik országban sincs hatással” – válaszolt a Világgazdaságnak az OTP Bank.
Egyelőre nem érkezett olyan jelzés a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének Ukrajnán át szállító tagjaitól, amely szerint tartani kellene attól, hogy a későbbiekben nem működik az általuk használt útvonal
– válaszolt a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, a szervezet megbízott főtitkárhelyettese. Alternatív útvonalként egyébként is rendelkezésre áll Fehéroroszország, Litvánia, Lengyelország és Szlovákia.
Rendben zajlik az Ukrajnán keresztüli vasúti áruszállítás is, megjön a heti egy konténervonat a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos szerint.
Ráadásul – mint mondta – nem látják a helyzet romlásának jeleit az orosz vasúti szakemberek sem, erről Hódosi Lajos a Moszkvában a napokban tartott közlekedési konferencián győződött meg.
A magyarországi energiahordozó-ellátást sem érinti az orosz–ukrán konfliktus kiéleződése, ahogyan nem érintette legutóbb sem – értesült a Világgazdaság a Mol csoporthoz közel álló forrásból.
Moszkva készül a válaszra diplomatái kiutasítása miatt, Csehország pedig kiállásra szólította fel szövetségeseit. Varsó és Pozsony is megszólalt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.