Gazdaságfejlesztési erőfeszítései elismeréseként az idén már harmadjára került top 10-es listára Debrecen. 2021-ben olyan számottevő városokkal egy mezőnyben pozicionálták a tizedik helyre, mint New York, Abu-Dzabi vagy Zürich. A cívisváros polgármesterét, Papp Lászlót kérdezte a Figyelő a fejlesztésekről.
– Az érvényes fejlesztési koncepciók, tervek előirányzataihoz képest hogyan áll az Északnyugati gazdasági övezet fejlesztése?
– Minden az eredeti terveknek megfelelően halad, semmiféle csúszás nincs.
Bizonyos beruházásokat az állam valósít meg, másokat Debrecen önkormányzata. Az utóbbiakhoz tartozik a közművek bevezetése az Északnyugati gazdasági övezet területére. Az áram- és a gázhálózat kész, a csapadékvíz-elvezetés, az ivóvíz- és szennyvízvezeték kivitelezése épp zajlik. Ez utóbbi invesztíció Kismacs és Nagymacs városrész vízellátását is javítja. Az úgynevezett körüljárók – a BMW-gyár és a hozzá tartozó beszállítói park személy- és teherforgalmát szolgáló utak, amelyek a közvetlen autópálya-elérést biztosítják; a józsai autópálya-csomópontot és az Északnyugati gazdasági övezet úthálózatát összekötő út; a Nagymacs új közúti elérését biztosító fejlesztés – megvalósítása a hozzá tartozó közművekkel lesz még az önkormányzat feladata. Ennek kapcsán a munkaterület átadása – a nyugati rész kivételével – már megtörtént. Ezenkívül a beszállítói park fejlesztése vár még ránk. Az állami beruházások közül a vasútfejlesztés szintén a tervek szerint halad. A 108-as számú vasútvonal korszerűsítése a Nagyállomástól Tócóvölgy állomásig megvalósult, onnan északi irányban folynak jelenleg a munkálatok. A konténerterminál további fejlesztéséről kormányrendelet jelent meg, a kivitelező a helyszínen van és dolgozik.
Két nagy útfejlesztés munkaterületének az átadása is megtörtént. A józsai autópálya-csomópontnál a kivitelező már felvonult és elkezdte a munkát. Ez az új csomópont teszi majd lehetővé az M35-ösről érkező teherforgalom számára az Északnyugati gazdasági övezet északról való megközelítését, s javítja Józsa városrész elérhetőségét. A 354-es út és az M35-ös autópálya csomópontjában szintén megtörtént a munkaterület átadása, s ott is a helyszínen van a kivitelező. Ez a kereszteződés lehetőséget teremt majd az Északnyugati gazdasági övezet autópályáról való közvetlen megközelítéséhez. Ez utóbbi munkának a tervek szerint december 31-ig el kell készülnie.
A 33-as főút korszerűsítésére még várunk, ugyanakkor a tervezési folyamat már a végéhez közeledik. Az építési engedélyek rendelkezésre állnak, s a közeljövőben következhet a kivitelezési közbeszerzési eljárás elindítása. A 33-as főút 2x2 sávos lesz az M35-ös autópályától Látóképig, majd a BMW-gyár bejáratáig. Látóképnél külön szintű közúti-vasúti csomópont épül. Külön szintű csomópont szolgálja majd az Északnyugati gazdasági övezet és a vasúti logisztikai centrum megközelítését is. A 33-as főúttal párhuzamosan kerékpárút, valamint Kismacs térségében zajvédő fal épül.
A Debrecen 2030 program központi eleme a közlekedésfejlesztés,
ennek megfelelően az idén a város költségvetésének a legnagyobb tétele éppen ez. A gazdaságfejlesztéssel párban kell, hogy járjon az infrastruktúra-fejlesztés is.
– Mikorra várható az Északnyugati gazdasági övezetben tervezett beruházás effektív megkezdése a BMW részéről?
– A társaság elkötelezett a debreceni beruházása mellett. A zóna összesen ötszáz hektáros területén a cég gyára a tervek szerint négyszáz hektáron, ezer munkavállalóval kezdi majd meg a működését. Az építkezéssel kapcsolatos bármilyen kérdésre a BMW tud válaszolni.
– Hogy áll a többi városi érdekeltségbe tartozó ipari park fejlesztése? Érkeznek-e az elvárt ütemben a beruházók? Van-e hatása a Covid-válságnak a Debrecent érintő termelő-szolgáltató beruházások megvalósítását célzó tőkebefektetések dinamikájára?
– Az Északnyugati gazdasági övezeten kívül csak a Déli Ipari Park van városi, önkormányzati érdekeltségben. Ez utóbbi már meglévő belső úthálózata egy éven belül másfél kilométerrel bővül. Az új szakasz mellett csapadékvíz-elvezető rendszert is kialakítanak, ivóvíz-, hírközlési és közvilágítási közműveket építenek ki. A Déli Ipari Parkban már termel a gépgyártó Krones Hungary Kft., az autóipari elektronikai termékeket előállító Vitesco Technologies Hungary Kft., tevékenykedik a csomagolással, raktározással foglalkozó Deufol Hungary Kft., épül a logisztikával és raktározással foglalkozó BHS Trans Kft. központja, valamint a lítiumionos akkumulátorokhoz elválasztó fóliát gyártó Semcorp Hungary Kft. üzeme, s idetelepül az elővárosi és helyi autóbuszok gyártásával foglalkozó ITK Holding Zrt. nagyobbik üzeme is.
Ezek a vállalkozások több mint kétezer új munkahelyet teremtettek,
illetve teremtenek itt, de úgy gondoljuk, hogy a reménybeli újabb befektetők révén a jövőben a Déli Ipari Parkban összességében tízezernél is többen dolgozhatnak majd. E terület vonatkozásában egyébként az önkormányzat az elkövetkezendő évekre átfogó fejlesztési koncepciót dolgozott ki, amelynek a megvalósításához a kormány támogatását kérjük majd. A debreceni befektetési lehetőségek iránt töretlen az érdeklődés: jelenleg is több mint hatvan tárgyalópartnerrel állunk kapcsolatban. Büszkeségünk, hogy a világ legjobb befektetésösztönzési célpontjainak a top 10-es listájára a nagy világvárosok mellett – immár nem először – Debrecen is felkerült. A Financial Times nemzetközi tőkeáramlásokkal és befektetésekkel foglalkozó divíziójának a globális felmérése keretében 2018-ban a lap elemzői az európai kisvárosok között a legjobb befektetésösztönzési stratégiájú várossá választották a településünket. 2020-ban ugyanebben a kategóriában a város második helyezett lett. Az idén Debrecen befektetési stratégiáját tekintve globálisan, a világ valamennyi számottevő települését figyelembe vevő versenyben
a tíz legjobb teljesítményt felmutató város közé került
– New York, Montreal, Berlin, Hongkong, Manáma, Abu-Dzabi, Düsseldorf, Dubaj és Zürich mögött a tizedik helyen végzett. A kis és közepes méretű városok listáját tekintve pedig a top 5-ös rangsorban a negyedik.
– Debrecen egyik ékköve, büszkesége 2019-ig kétségkívül a nemzetközi repülőtér volt. Hogyan „viseli” a légikikötő a turizmus drasztikus visszaesését?
– A repülőtér esetében szintén arról számolhatok be, hogy a világjárvány okozta nehéz helyzetben is sikerült megtartani az újrainduláshoz szükséges, szakmailag felkészült munkatársakat. Az önkormányzati többségi tulajdonszerzést követően a DIA Kft. állománya 173 fő volt. 2020 januárjában, a legnagyobb utasforgalmat és légijárat-műveletet bonyolító időszakban 198 fő volt a legnagyobb foglalkoztatotti létszám. Jelenleg 122 munkavállaló dolgozik itt. A légi forgalom újraindításához és az utasforgalom növeléséhez minden adott, hiszen a korábban elindított szolgáltatásfejlesztések – a repülőgépek tárolása és karbantartásának támogatása, a kargóengedély megszerzése és beindítása – nem álltak le.
További segítséget jelentett a kormányzati bértámogatási rendszer, a hitelmoratórium, valamint a célzott állami dotációk együttese.
Ahogy a pandémia végéhez közeledünk, s az átoltottság egyre javul világszerte, remélem, fokozatosan újra visszatérhetünk a régi életünkhöz, és ismét nyugodtan utazhatunk. Optimistán tekintek a repülőtér jövője elé is, hiszen alapvetően derűlátó ember vagyok!
– Pár hónappal ezelőtt az állam vételi szándékát fejezte ki a debreceni repülőtérrel kapcsolatban. Hogyan áll most ez a projekt? Lehet-e esetleg arra számítani, hogy az állami szereplő visszalép az üzlettől?
– A kormány a decemberi határozatával kifejezte azon szándékát, hogy az állam gazdaságfejlesztési és turisztikai céljainak az elősegítése érdekében eladás esetén 51 százalékos részesedést szerezne a légikikötőt üzemeltető Debrecen International Airport Kft.-ben. A Covid–19 második és harmadik hulláma azonban nagymértékben hátráltatta a cég pénzügyi és jogi átvilágítását, ennek folytán a tárgyalások előrehaladását. Az MNV Zrt. tájékoztatása szerint a fenti átvilágítás május végén zárult. Ezzel párhuzamosan önkormányzatunk a DIA Kft.-vel közösen elkészítette a repülőtér középtávú infrastrukturális fejlesztési koncepcióját, valamint előzetes megvalósíthatósági tanulmányát, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium is megvizsgált és elfogadott. Ahogy azt már korábban is mondtam: a város és a kormány is stratégiai elemként tekint a repülőtérre.
A cikk a Figyelő június 10-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.