Miközben a reklámok jelentős része gyógyszerek fogyasztására buzdít, az internetes kereskedelem bővülésének köszönhetően dinamikusan nő az étrend-kiegészítők piaca is, évente akár 50 milliárd forintra is tehető, amit a lakosság vitaminokra és étrend-kiegészítőkre költ. Ez új kihívásokat jelent mind a fogyasztók, mind a termékek jogszerű forgalmazását felügyelő hatóságok részére - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Az ÁSZ által szervezett találkozón részt vett a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is.
Az ÁSZ szerint igény van arra, hogy a számvevőszék feltárja a gyógyszer és étrend-kiegészítő fogyasztásával kapcsolatos társadalmi dilemmákat, egyfajta vitát generáljon, és közösen beszéljenek felmerülő kérdésekről, mondta Domokos László az ÁSZ elnöke.
Az étrend-kiegészítők alkalmazása fontos népegészségügyi kérdés, amely több szervezetet is érint. A legfontosabb feladat a prevenció, a megelőzés - hangsúlyozta az országos tisztifőorvos, aki elmondta, hogy „tonna számra” jelennek meg a piacon naponta az újabbnál újabb készítmények, így kihívás, hogy a hatóságok, hogyan veszik fel a versenyt ezzel a dömpinggel. Veszély az is, hogy az emberek mindent beszednek, amiről elhiszik, hogy attól hamarabb meggyógyulnak, vagy épp lefogynak - véli Müller Cecília országos tisztifőorvos.
Rigó Csaba, a GVH elnöke gratulált az ÁSZ korábbi elemzéséhez. Elmondta, hogy az ráirányítja a figyelmet egy olyan fontos területre, ahol kiemelt cél a fogyasztók védelme. A GVH elnöke kifejtette, hogy a pandémia is hozzájárult az étrend-kiegészítők fokozott fogyasztásához, komoly reklám üzletág épült ezekre a termékekre. A GVH nagy erőfeszítést tesz azért, hogy fellépjen azokkal a piaci szereplőkkel szemben, akik étrend-kiegészítőt gyógyhatás ígéretével – mintegy gyógyszerként – reklámoznak. Ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, amelyekkel kapcsolatban a GVH széles körű tapasztalattal rendelkezik.
Az étrend-kiegészítők az uniós szabályok alapján az élelmiszer kategóriába tartoznak, és bár erre a termékcsoportra az uniós szabályok vonatkoznak, a világ kinyílt, így bármit bárhonnan be lehet szerezni - hívta fel a figyelmet Oravecz Márton, a Nébih elnöke. A hatósági célellenőrzések során tapasztaltak, valamint a közelmúltban a Nébih által végzett közvéleménykutatás is rámutatnak arra, hogy az internet egyre nagyobb szerepet tölt be az étrend-kiegészítők értékesítésében. Oravecz Márton szerint fontos előrelépés lenne – a folyamatos hatósági ellenőrzés mellett – a vásárlói tudatosság erősítése, továbbá a társhatóságokkal való együttműködés is kiemelt jelentőséggel bír.
A polcokon sok olyan termék van, amivel az OGYÉI nem is találkozik - erről Feigl Edit, az OGYÉI főigazgató-helyettese beszélt. Elmondta, hogy az étrend-kiegészítőknél megfigyelhető a termékek számának évről évre való növekedése, valamint a termékek csak notifikációs eljárásra való kötelezettsége miatt a hatóság számára kihívást jelent a biztonság érvényesítése. El Koulali Zakariás, főigazgató-helyettes szerint az emberek a gyógyszerekre gyakran csodaszerként tekintenek, így a primer prevencióra kellene helyezni a hangsúlyt. Az ÁSZ által készített elemzéssel kapcsolatban elmondta: fontos a gyógyszerészek szerepe elsődlegesen azért, hogy kapuőrként jelenjenek meg a vásárló és a termék között.
Az étrend-kiegészítők patikai forgalma 2020-ban meghaladta a 24 milliárd forintot, ami 30,4 százalékos emelkedés 2019-hez képest, a dobozforgalom pedig 12 millióra tehető – derül ki a Phoenix Pharma Zrt. adataiból. Csak vitamintablettákra 14 milliárd jutott a családi kasszákból, egy évvel korábban még 8,5 milliárdot fordítottunk erre. Vitaminkészítményekből a gyógyszertárakban 7,5 millió doboz körül alakult a forgalom, míg ez egy évvel korábban 5,9 millió volt. A patikákon kívül beszerezhető étrend-kiegészítők forgalma meghaladja évente az 50 milliárd forintot is – közölte korábban a VG-vel a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete (Mékisz).
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának tanulmánya szerint az idei év első félévében a legtöbb reklám hasonlóan a tavalyi évhez a kereskedelmi szektort népszerűsíti – idén az új reklámok 41,6 százaléka volt ebbe a kategóriába sorolható, szemben a tavalyi 39,3 százalékkal – amit a gyógyhatású készítmények (az új reklámok 12,7 százaléka), az élelmiszerek (7,7 százalék), a szépségápolás (5,1 százalék) és a szolgáltatások (4,4 százalék) követnek, míg a szabadidőszektor (4,2 százalék) évek óta visszaszorulóban van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.