Csaknem féléves kitérővel, várhatóan november 9-én tér vissza a parlament elé a bérlakástörvény módosítása – tudta meg a VG. Értesülésünket megerősítette Böröcz László, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője, a bérlakástörvény eredeti módosító indítványának benyújtója, aki elmondta, a törvényalkotási bizottság november 4-i ülésén tárgyalja meg az Alkotmánybíróság által kifogásolt pontokon módosított új javaslatsort.
A finomhangolás során csak azokon a részeken lehetett és kellett változtatni, amelyeket az Alkotmánybíróság kifogásolt. Tehát továbbra is csak a budapesti világörökségi területeken, a budai Várban és környékén, a Belvárosban és az Andrássy úton lévő önkormányzati bérlakásokra lépne majd életbe a bérlők vételi joga, de módosított feltételekkel.
Az átdolgozott, parlamenti újratárgyalásra szánt bérlakástörvény módosítása értelmében a hajdani bérlakás-privatizációval megegyező feltételekkel, az aktuális forgalmi érték 15 százaléka alapján számított összegért vásárolhatnák meg a bérlakásukat azok a bérlők, akik legalább 25 éve érvényes bérleti szerződéssel rendelkeznek. Akik 25 éven belül, de legalább 5 éve egyedi döntés alapján, kiutalással kaptak bérlakást, azok az Alkotmánybíróság döntéséhez igazítva kedvezmény nélkül, azaz a jelenlegi forgalmi érték 100 százalékáért, de részletfizetéssel vásárolhatnák meg az ingatlant.
Akik ugyancsak 25 éven belül, de legalább 5 éve cserelakás fejében jutottak önkormányzati bérlakáshoz az adott területen, az aktuális forgalmi érték 35–50 százalékát megfizetve válhatnak tulajdonossá. A vételárkedvezmény mértékéről az önkormányzat dönt a csere alapjául szolgáló ingatlan forgalmi értéke alapján, amiről a rendelkezésre álló szerződésekből van információja. Vita esetén a bérlők a helyi kormányhivatalnál fellebbezhetnek.
A vásárlási jogosultság fokozatosan, az elvárt 5 éves szerződéses küszöböt átlépve megszerezhető, vagyis akik 2020. december 31-ig érvényes bérleti szerződéssel rendelkeztek, idővel jogosulttá válnak a bérlakás megvásárlására, de ők már csak a piaci érték 100 százalékáért, vagy csere esetén a megállapított mértékű kedvezménnyel.
Az alkotmánybírósági kifogásoknak megfelelően kikerült a törvénytervezetből a kamatmentes részletfizetés lehetősége, amit a testület nem tartott méltányosnak az önkormányzatokra nézve. Ezeknek az alkotmányossági kritériumoknak megfelelve bekerült az éves jegybanki alapkamat a javaslatba, a részletfizetéshez elvárt önerő maradt, ami pedig 10 százalék. A vételár egyösszegű megfizetése esetén 5 százalékos engedményt kaphat a vevő, ezt nem kifogásolta az Ab.
A kilencvenes évekbeli bérlakás-privatizációból kimaradt, 25 évnél régebbi bérleti szerződéssel rendelkezők így az eredeti feltételeket és a minimális kamattal terhelt részletfizetési lehetőséget kapják meg kompenzációként. A többi bérlő számára az irányadó feltételeket ahhoz szabták, hogy milyen módon – cserealappal vagy anélkül, egyedi szerződéssel – jutottak bérleti joghoz.
Az alkotmánybírósági kifogások között műemlékvédelmi szempontok is szerepeltek, a köztársasági elnök többek között azért is küldte a taláros testülethez, mert álláspontja szerint a kulturális örökség részét képező állami és önkormányzati tulajdonú műemléki épületben lévő bérlakások feltétel nélküli magántulajdonba adása alaptörvény-ellenes.
A műemléki lakóingatlanokat megvásárolni szándékozó bérlőknek az örökségvédelmi törvény rendelkezéseit kell betartani, pluszkötelezettségeket nem ró rájuk a vásárlás, ugyanaz vonatkozik rájuk, mint más tulajdonosokra
– válaszolta erre a korábban megjelölt aggályra Böröcz László.
A módosítás eredeti indoklása szerint az országban a fővárosi világörökségi területeken koncentrálódik a probléma, miszerint nem vehették meg lakásukat a bérlők. Böröcz László hozzátette: az önkormányzati lakások eladását és annak feltételeit az önkormányzatok most is rendeletben tudják szabályozni mindenütt, ahogy eddig is.
Cégek továbbra sem vásárolhatnak a budai Váron belül lakást, magánszemélyek pedig korlátozásokkal, unión kívüliek viszont egyáltalán nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.