A lakosság 78 százaléka képes lenne a fizetési kérelmet fogadni és jóváhagyni, ha ismerné a feltételeket és a bankja biztosítaná ezt a szolgáltatást – hangzott el a GIRO Zrt. és a FinTechZone webináriumán.
Lemák Gábor, a FinTech Group társalapítója előadásában kifejtette, az azonnali fizetés rendszere másfél éve stabilan működik Magyarországon, ennek egyik kiegészítő szolgáltatása a fizetési kérelem, amely momentán hat banknál érhető el, ám véleménye szerint egyelőre túlárazott, és jelentős kihívást jelent a lakossági és kereskedői edukáció is.
Selmeci Kovács Zsolt, a Giro vezérigazgatója úgy véli, nem használjuk ki eléggé az azonnali fizetési rendszerben rejlő lehetőségeket, pedig minden igényt kielégít, hiszen a teljes feldolgozási idő az esetek 96 százalékában két másodpercet sem vesz igénybe – a második évben egyébként 20 százalékkal emelkedett az utalások darabszáma, az értékük pedig 30 százalékkal magasabb.
Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója arról beszélt, a bankkártyás fizetés 30 év alatt ért el odáig, hogy 1 milliárd tranzakciót regisztráljanak egy évben, és szerinte az azonnali fizetésnél erre nem kell majd ilyen sokáig várni. Hangsúlyozta, 2010-ben kizárólag munkanapokon, 12-36 órán belül történt meg egy-egy átutalás, ez a tavalyi évtől mindössze 1-2 másodperc a hét minden órájában. Közölte, 16 hónap alatt 190 millió azonnali tranzakciót regisztráltak, ennek pedig a már említett 96 százaléka két másodpercen belül zárult le.
Az MNB-nél 2022 első negyedévének végére tervezik a következő fejlesztési ütem megvalósítását: a kötelező QR-kód olvasási képességet, az egységes QR-kód szabvány továbbfejlesztését a hitelesítési funkcióval, a 10 millió forintos limit felülvizsgálatát, az egységes márkahasználatot, illetve a pozitív visszajelzés kötelezővé tételét, hiszen egyelőre ez csak a negatív visszaigazolásra igaz. Az MNB azt szeretné elérni, hogy a fizetési kérelemnek ne legyen külön díja a bankoknál, a cél pedig az, hogy 2030-ra a jelenlegi 24 százalékról 50 százalékra nőjön az elektronikus tranzakciók aránya a készpénzhez képest, amivel az európai középmezőnybe léphetnénk fel.
A Raiffeisen Bank részéről Oláh Gábor és Pjeczka Attila kifejtette, a szolgáltatói oldalról azért előnyös a fizetési kérelem, mert költséghatékonyabb, azonnali jóváírást jelent, és a hűségprogramok támogatására is kiválóan alkalmas, míg az ügyfelek részére megadja a szabadságot, hogy akkor fizet, amikor szeretne az egyszerű és gyors folyamattal. Véleményük szerint a rendszer terjedését hátráltatja, hogy nem tudja minden bank fogadni, a kereskedők és szolgáltatók nem ismerték fel az előnyeit, a vásárlóknál pedig egyelőre nincs akkora igényük a bevezetésére.
Deé Gergely, a Díjnet Zrt. vezérigazgatója és a Magyar Posta e-csatornáinak vezetője azt mondta, az új fizetési megoldásoknál nem egy év alatt kell várni az áttörést, az érintésmentes kártyahasználat sem azonnal terjedt el.
Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója szerint azért alacsony a kereslet a fizetési kérelem iránt, mert kevésbé van jelen a köztudatban, és ezt azzal indokolja, hogy kevés banknál érhető el a szolgáltatás, amelynek egyszerűségét hangsúlyozta: a kereskedő kiállítja a számlát, ami megjelenik a vevő netbankjában fizetési kérelemként, a vevő kifizeti, a Billingóban pedig fizetettre változik a számla.
Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese előadásában elárulta, 8 ezer webáruháznál vezették be az azonnali fizetés lehetőségét, és már 5 százalék feletti a tranzakciók aránya, amit pozitívnak tart, mert ő is azt emelte ki, hogy a felfutáshoz időre és edukációra van szükség. A szakember fontosnak nevezte, hogy a fizetés előválasztó oldalon az ügyfél számára egyértelműek a lehetőségek, és látja, hogy nem csupán bankkártyával, hanem az azonnali fizetés rendszerével is fizethet.
Végül Horváth Attila, a Big Fish Payment Services ügyvezetője arról beszélt, az új fizetési megoldások több kérdést vetnek fel a kereskedői oldalról. Példaként említette, hogy biztonságos-e, probléma esetén ki tud segíteni neki, és ő hogyan segíthet a vevőnek, használják-e majd a vásárlók, milyen üzleti, jogi és informatikai feltételei vannak, milyen költségekkel jár és miben különbözik az eddigi megoldásokhoz képest? Horváth Attila kijelentette, az ügyfelek nem fognak bankot váltani a fizetési kérelemért, így a sikerhez az kell, hogy minden pénzintézet elfogadja, indítsanak kommunikációs kampányt, valamint legyen olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb az eddigi megoldásoknál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.