Ahogyan azt korábban a VG is megírta: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az idén is elvégezte a fogyasztóiár-index számításához megfigyelt termékek és szolgáltatások (vagyis reprezentánsok) körének, valamint az egyes termék- és szolgáltatáscsoportok fogyasztóiár-indexen belüli súlyának felülvizsgálatát. Ennek során a KSH a nemzetközi módszertani sztenderdeknek megfelelően és a jogszabályi előírásokat követve járt el, azért, hogy a 2022 folyamán megfigyelt termékek és szolgáltatások, illetve a hozzájuk rendelt súlyok megfelelően tükrözzék a háztartások aktuális fogyasztási szokásait és szerkezetét – írta közleményében a KSH.
A kialakított súlyok a nemzetközi előírásoknak és az Eurostat módszertani javaslatainak megfelelően a két évvel korábbi, azaz jelen esetben a 2020. év egésze mellett a 2021. év első három negyedévének fogyasztási adatain alapulnak.
A két adatforrás segítségével reprezentatívabb becslés adható a koronavírus-járvány által befolyásolt fogyasztási szerkezetre vonatkozóan.
A különböző termék- és szolgáltatáscsoportok közül leginkább a házon kívüli étkezés súlya nőtt, abból eredően, hogy 2021-et már kevésbé érintették a járvány miatti bezárások, és 2020-szal ellentétben ezek a szolgáltatások az év nagyobb részében elérhetők voltak. Számottevő mértékben nőtt az üzemanyagok és a dohánytermékek súlya is: mindkettő esetében elsősorban az árak 2021-es, az átlagosnál jóval nagyobb mértékű növekedése okozta a súlyok emelkedését.
Ezzel szemben csökkent a – hosszú ideje lényegében változatlan árszinten lévő – háztartási energiára, illetve a nem vendéglátásban vásárolt élelmiszerekre fordított kiadások aránya. Összességében mérséklődött a szolgáltatások súlya is. A súlyok változása nem befolyásolta érdemben a 2022. januári fogyasztóiár-index értékét.
2022-ben összesen 978-féle termék és szolgáltatás árát figyeljük meg
– közölte a KSH.
„A reprezentáns lista módosítása során a házon kívüli étkezés csoportján belül elkülönítettük a helyszínen fogyasztott, illetve a házhoz rendelt termékeket, így 2022-től 4 darab új, kifejezetten házhoz szállítást is tartalmazó reprezentánssal bővült a megfigyelési kör.”
A változó dohányzási szokások következében terjedő alternatív dohányzási formákat képviselő, hevítésre szánt dohánytermék (IQOS Heets) és az elektromos cigarettát utántöltő folyadék is új reprezentánsként került fel a listára. Emellett számottevő mértékű módosítás történt az új személygépjárművek esetében is: a megváltozó kínálat következtében bővült a megfigyelt hibrid meghajtású járművek száma, illetve az idei évtől 1 darab teljesen elektromos meghajtású autó (Kia E-Niro) árváltozása is része lesz a fogyasztóiár-indexnek.
Utóbbihoz kapcsolódóan 2022-től az elektromos autók töltésének díja is az új reprezentánsok körét bővíti.
A KSH péntek reggel közölte a legfrissebb, januári inflációs adatokat, amelyek rosszabbak lettek a vártnál, és még az elemzőket is alaposan meglepték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.